Nekromanti Smita före i Initiativordningen?

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Tänkte först skriva detta i tråden om bästa initiativsystemet men kände att det kanske inte var helt on topic. Here goes:

?Vore det en kul idé att lägga in en mekanik i sitt initiativsystem för att gå före i turordningen i Initiativet? Att agera mitt under en annan individs tur/handlingsfas (eller vad man nu kallar det).

?Det vanligaste klagomålet man hör angående Initiativ? är väl troligtvis att alla som inte utför en aktiv eller reaktiv handling för tillfället inte har något att göra och att det är ett evigt väntande på sin egen tur. På det här sättet skulle man i alla fall ha möjligheten att kunna smita in när som helst.

Det jag tänker mig är att man offrar en del av sitt egna Initiativ (eller någon annan valuta inom systemet ifråga) för att ha chansen att hindra en fiende från en handling eller kunna göra en nice kombo med sin polare. I nästa runda och alla efterföljande har man däremot sänkt sitt Initiativ? drastiskt (och kanske fått extra utmattning eller bränt hela eller delar av sin egen handlingsfas för rundan).

Låter det vettigt? Känner ni till något system där man kan gå före i turordningen i en strid?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Helt klart en intressant idé. Det beror såklart på systemet, men jag hade spontant gett en minusmodifikation på handlingen. Eftersom karaktären måste stressa på sin handling blir det svårare att lyckas med den.
 

Tovur

Veteran
Joined
31 Aug 2016
Messages
37
Jag tycker det låter både kul och vettigt!

En ide som poppar upp är att kunna offra sin position/fotfäste, exempelvis om du vill hoppa före nån så kanske det får konsekvensen att du måste kasta dig fram, tappa balansen och vara öppen för attack.

Vet tyvärr inget system där man kan hoppa före...
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
I Symbaroum kan man välja att både "gripa" och "fördröja" sitt initiativ. Sådana handlingar finns väl exempel på i fler spel skulle jag tro. Har inga huvudet nu bara.

"Lyckat Viljestark ger initiativ +5 för en runda. Andra chans att misslyckas med framgångsslag."

"Det går att fördröja sitt initiativ och låta andra agera innan, men då behåller aktören sitt fördröjda initiativ genom hela striden."
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
I Deadlands drar du spelkort som initiativet baseras på, där har har du möjligheten att hoppa över en handling och "stoppa kortet i rockärmen" för att i kommande rundor kunna använda det antingen för att agera när det inte är din tur eller försöka gå före någon som påbörjat sin handling.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Kolla in bossreglerna i Whitehack. Bossar kan utföra en extra handling var de vill i initiativordningen (utom först -- ska de vara först måste de fortfarande vinna initiativet) samt välja vem som agerar därefter. Sedan går initiativet tillbaka till den vanliga ordningen.

Hälsar

Christian
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
ceruleanfive said:
Helt klart en intressant idé. Det beror såklart på systemet, men jag hade spontant gett en minusmodifikation på handlingen. Eftersom karaktären måste stressa på sin handling blir det svårare att lyckas med den.
Tovur said:
Jag tycker det låter både kul och vettigt!

En ide som poppar upp är att kunna offra sin position/fotfäste, exempelvis om du vill hoppa före nån så kanske det får konsekvensen att du måste kasta dig fram, tappa balansen och vara öppen för attack.

Vet tyvärr inget system där man kan hoppa före...
Bra idéer! Att agera "tidigare än man är redo för" borde ju rimligtvis göra det svårare att lyckas, och jag tror det kommer påverka samtliga slag under hela rundan eftersom man kommit ur balans på något sätt.

Paal said:
I Symbaroum kan man välja att både "gripa" och "fördröja" sitt initiativ. Sådana handlingar finns väl exempel på i fler spel skulle jag tro. Har inga huvudet nu bara.

"Lyckat Viljestark ger initiativ +5 för en runda. Andra chans att misslyckas med framgångsslag."

"Det går att fördröja sitt initiativ och låta andra agera innan, men då behåller aktören sitt fördröjda initiativ genom hela striden."
Girighet said:
I Deadlands drar du spelkort som initiativet baseras på, där har har du möjligheten att hoppa över en handling och "stoppa kortet i rockärmen" för att i kommande rundor kunna använda det antingen för att agera när det inte är din tur eller försöka gå före någon som påbörjat sin handling.
Fiktionslek said:
Kolla in bossreglerna i Whitehack. Bossar kan utföra en extra handling var de vill i initiativordningen (utom först -- ska de vara först måste de fortfarande vinna initiativet) samt välja vem som agerar därefter. Sedan går initiativet tillbaka till den vanliga ordningen.

Hälsar

Christian
Många intressanta varianter! Tyvärr har jag ingen tillgång till något av förslagen för att kolla upp dem ytterligare, men det som presenteras är ändå tillräckligt för att ändå trigga fantasin ^^
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
tRoS igen, flower of battle har den bättre varianten. -Basicly så kostar det ur ens tärningspöl, och är lite småfarligt..
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag skissade på ett system för ett tag sedan som använde "avbrytande" som huvudmekanism för att hantera händelser i striden.

Någon (den som väljer att inleda striden) säger vad den vill göra, sedan kan andra som vill blanda in sig i striden välja att avbryta den föregående. Avbrytandet kan både vara för att hjälpa föregående eller för att stoppa eller försvåra. Man kan göra flera handlingar, men modifikationerna på alla sina handlingar i rundan ökar för varje handling utöver den första. Man kan heller aldrig avbryta sig själv, utan någon annan måste komma emellan som man sedan kan avbryta. Avbrottet är alltid riktad mot precis föregående handling, men effekten (om det finns en) behöver inte vara riktat mot den personen.

När alla är nöjda (eller tycker att deras modifikation börjar bli väl hög) så går man igenom handlingarna baklänges och slår för deras framgång. Om handlingen lyckas så utförs inte den avbrutna handlingen, vilket innebär att den handling som avbrutna handlingen skulle ha stoppat, utförs. Är handlingen förstärkande så blir effekten motsatt, lyckat förstärker handlingen, misslyckat försämrar.

Typ: (Ragnar har äntligen hittat Serg och Hulg och ska ta bitter hämnd)
Ragnar anfaller Serg. Hulg vill avbryta Ragnar genom att anfalla. Ragnar vill avbryta Hulgs anfall genom att parera. Serg vill avbryta Ragnars parering genom att hjälpa Hulg anfalla snabbare, Ragnar vill hindra Serg hjälpa Hulg genom att splittra dem med en förflyttning. Hulg vill hindra Ragnar genom att själv förflytta sig.

Ragnar anfaller Serg.
Hurg anfaller Ragnar.
Ragnar parerar.
Serg hjälper Hulg (snabbhet)
Ragnar förflyttar sig för att bryta.
Hulg förflyttar sig för att bryta.

Ragnar (som nu har -2 i modifikation) vill inte göra mer, och Serg nöjer sig också.

Ragnar har -2 i modifikation (3 handlingar) , Serg har 0 (1 handling) och Hulg har -1 (2 handlingar).

Då går man igenom handlingarna baklänges:
Hulg försöker hindra Ragnars förflyttning med sin men misslyckas.
Ragnar lyckas med sin förflyttning och avbryter Sergs hjälp.
Men Ragnar misslyckas med att parera.
Hurg anfaller Ragner och lyckas vilket avbryter Ragnars anfall.

Ragnar lyckas med förflyttning och Hurg lyckas med anfall.
Ragnar får fördel i position inför nästa runda av den lyckade förflyttningen, men tar skada från Hurgs anfall.

Ragnar är fortfarande i stridbart skick och kan välja att fortsätta i nästa runda om han vill. Kutym är att man utbyter lite okvädningsord innan någon bestämmer sig för att de vill deklarera en handling och ge sig in i nästa runda.

När ingen vill (eller kan) starta en ny runda så ser man vad av de tillfälliga effekterna som blir permanenta (t.ex. del av tillfällig skada kan bli permanent skada, diverse negativa egenskaper blir trötthet o.s.v.)

Stridssystemet blev lite rörigt på ett inte helt oangenämnt vis. Man måste bokföra handlingarna, men det går mycket snabbare än att slå träff och skada i ett vanligt system, det går enkelt med ett stridsformulär. Vi spekulerade i att kort borde vara användbart om man kom på hur man skulle utforma dem, liksom markörer för status. Och jag vill minnas att det kändes taktiskt när siffrorna blev lite balanserade (men vi hann bara påbörja det).

Det var också trevligt att det blir också en taktisk fas (när man beskriver vilka handlingar man gör), en berättarfas (när man slår för hur det lyckas) och en bokföringsfas (när man tar reda på vad effekten inför kommande rundor är). När striden är över så skriver man in det mer permanent på formuläret.
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Man skulle kanske göra det till en form av belöning istället för att slänga på en massa modifikationer för den som vill bryta in före i initiativet. Jag tänker mig helt enkelt att man till följd av till exempel ett perfekt lyckat slag eller en annan handling som spelledaren vill belöna får en extra handling som sedan kan användas när som helst under striden. När en extra handling är utförd är den förbrukad och initiativordningen flyter på som vanligt. När en strid är över går alla oförbrukade extra handlingar förlorade, det går alltså inte att spara extra handlingar mellan strider. Däremot kan man spara sina extra handlingar under striden och, om man har tur, få flera extra handlingar att utföra under samma strid. Jag tänker mig att detta passar in även ur storyperspektiv då man blir mer offensiv desto bättre det går för en under striden.

Kan detta vara en ide?
 
Top