Smakråd för layout

Mycket bättre tycker jag! Lättare att överblicka och förstå. Det är mer konventionellt, men det är ofta bra när det gäller layout. Jag skulle flyttat upp högra kolumnen , så att överkanterna på löptexterna linjerar med varandra.
Jag har undvikit att göra detta i resten av dokumentet i alla fall där det behövs för att inte en underrubrik ska hamna lika högt upp som en huvudrubrik, konceptuellt är Skirmish rubrik över båda kolumnerna

Vet inte vilket program du använder men du bör (måste?) göra detta för att öka läsbarheten:
1. Använd avstavningar.
2. öka radavståndet (skall vara större än ordmellanrummet - ordentligt radavstånd ger bra läsbarhet).
3. Öka avståndet mellan kolumnerna.
4. Sätt ojämn högermarginal (trust me).
5. Sätt ordentliga och tydliga rubriknivåer med tydliga rubriker/underrubriker (klassiskt är att ha te.x. Arial som rubrikteckensnitt).

Exempel:
Pages from MG202000_StormRing_Fantasy_rel100_150dpi.jpg

Vet inte vilket program du använder men du bör (måste?) göra detta för att öka läsbarheten:
1. Använd avstavningar.
2. öka radavståndet (skall vara större än ordmellanrummet - ordentligt radavstånd ger bra läsbarhet).
5. Sätt ordentliga och tydliga rubriknivåer med tydliga rubriker/underrubriker (klassiskt är att ha te.x. Arial som rubrikteckensnitt).

Exempel:
View attachment 25776
Tack för konkreta tips, jag får kika på dem
Om inte i detta revisions pass så i nästa

1. Använd avstavningar.

Exempel:
View attachment 25776
Satt och klurade på detta, enklaste saken av detta att börja med känns som rubriktekensnitt. När jag funderar på visuel stil känner jag att jag vill ha en font som inte ser för modern ut vare sig för rubriker eller brödtext. Jag är ok med brödtexten som den är men då åter står funderingen på vad jag ska använda till rubriker.

Min känsla säger att en Sherif font skulle vara närmare den visuella stilen jag vill åt, har du eller någon annan bra tipps på vilken font jag kan använda då, gärna något vanligt?

Sen vill jag att den ska vara obelastad av besvärliga licenser, vet inte hur vanligt problem det är, länge sen jag hörde om det.

När jag stirrat ett tag tror jag att Georgia ser bättre ut i mina ögon, har ni andra åsikter eller tipps kring detta?

Om du har marginaljusterat måste du avstava. Se på meningen under Observation Range och hur stort ordmellanrummen är. Vänsterjusterat har högre läsbarhet men ser mindre prydligt ut.

Lär dig också kerning (teckenmellanrumsjustering). Att knipa (minska) eller att spärra (öka). Skirmish skulle ha nytta av att spärras något (sätt en spärrning för hela stilmallen) så att ordet inte ser så kompakt ut medan du kanske kan skippa avstavning om du kniper hela stycket under Turn Order. Runt 1,5% kan du ändra åt endera håll utan att det märks.

En tanke kring marginaljustering och avstavning: Jag tänker att en dimension här kan vara att marginaljustering kombinerat med dålig avstavning, långa ordmellanrum osv är något som kännetecknar en del äldre rollspelsprodukter – och man kan såklart väga "det här ska se typografiskt snyggt ut och vara lättsamt att läsa" mot det estetiska värdet av "det här ser ut som om det släppts av Kevin Siembeda 1993". Ibland är det rätt att göra fel om det ger rätt känsla.

Så länge man gör det som medvetet val, tänker jag.

Texten är väldigt kompakt, nästan extremt så bitvis (radmellanståndet kring ranges är nog direkt fel, skulle jag säga, och det är för tight överlag). Är det något kring sidantal eller annat som kräver det? Annars orsakar det svårläslighet i onödan. Det ser verkligen ut som du kämpar för att få in så mycket text det bara går per sida.

Texten är väldigt kompakt, nästan extremt så bitvis (radmellanståndet kring ranges är nog direkt fel, skulle jag säga, och det är för tight överlag). Är det något kring sidantal eller annat som kräver det? Annars orsakar det svårläslighet i onödan. Det ser verkligen ut som du kämpar för att få in så mycket text det bara går per sida.
Mest drivande är att jag har velat få in varje subsystem på en sida så att det blir lätt att hitta när man bläddrar, överlag har jag lagt upp regeldelen av spelet så att uppslagen ska hänga ihop och avsluta ett ämne på samma sida det påbörjades.

Målet är en relativt kompakt men ändå lättblädrad regelmotor på nu 10 sidor, att utöka detta med 2 eller 4 sidor skulle väll gå men då har jag inte fått till logiska bryt så att jag lyckas hålla allt relevant ihop på samma uppslag.

Skulle jag upp i 20 sidor känner jag att regeldelen blir mer bläddra än jag vill.

Är det inte en bra idé att offra bilder till förmån för luftigare text i så fall?

Om du har marginaljusterat måste du avstava. Se på meningen under Observation Range och hur stort ordmellanrummen är. Vänsterjusterat har högre läsbarhet men ser mindre prydligt ut.

Lär dig också kerning (teckenmellanrumsjustering). Att knipa (minska) eller att spärra (öka). Skirmish skulle ha nytta av att spärras något (sätt en spärrning för hela stilmallen) så att ordet inte ser så kompakt ut medan du kanske kan skippa avstavning om du kniper hela stycket under Turn Order. Runt 1,5% kan du ändra åt endera håll utan att det märks.
Jo, avstava borde jag testa för att se hur det slår. Jag har redan jobbat med att knipa endel (kanske för mycket) men det är sant att jag kan spärra lite också för att få ner onaturligt stora ordmellanrum.

Är det inte en bra idé att offra bilder till förmån för luftigare text i så fall?
Jo bilderna går minska, men alla sidor har inte bilder och känns dumt att ha radikalt olika radavstånd på olika sidor.

Satt och klurade på detta, enklaste saken av detta att börja med känns som rubriktekensnitt. När jag funderar på visuel stil känner jag att jag vill ha en font som inte ser för modern ut vare sig för rubriker eller brödtext. Jag är ok med brödtexten som den är men då åter står funderingen på vad jag ska använda till rubriker.

Min känsla säger att en Sherif font skulle vara närmare den visuella stilen jag vill åt, har du eller någon annan bra tipps på vilken font jag kan använda då, gärna något vanligt?

Sen vill jag att den ska vara obelastad av besvärliga licenser, vet inte hur vanligt problem det är, länge sen jag hörde om det.
Vilket typsnitt använder du i brödtexten?

Jo bilderna går minska, men alla sidor har inte bilder och känns dumt att ha radikalt olika radavstånd på olika sidor.
Jag tänkte att om det är en regel/regelsystem per sida, kanske inte varje sida har lika mycket text?

Någonstans tycker jag att det är dags att börja fundera på om det där en regel per sida är värt det, om man måste misshandla text och layout för att få till det. En per uppslag är väl inte så farligt?

Back