Smakråd för layout

lijat

Swordsman
Jag har jobbat vidare med rollspelet som jag fick lite feedback på i den här tråden.

Tack alla som bidrog där.

Vilken av följande layouter föredrar ni? (Dvs punkter eller inte punkter under rubriken Subdue) Och har ni några andra förslag, begränsningen jag sätter mig själv är främst att den ska hålla sig på en sida för hur det matchar med annan text i projektet.

A)

1757235864132.png

B)
1757235732089.png

Jag var lite orolig att det skulle bli för djupt staplade listor med en tredje nivå, upplever ni att så är fallet?

Jag hänger på reddit. Tre nivåer är amatörnivå. Kom tillbaka när du är 50 nivåer in... :)

Inga av förslagen är särskilt bra. Använd rubriker - om du inte vill ha dom som rubriker på enskilda rader, använd dig av hängande rubriker.

Distances are categorized
as grappling, fighting, at​
bay, distance 1, distance 2​

Actions borde vara en egen subrubrik till Skirmishes.

Inga av förslagen är särskilt bra. Använd rubriker - om du inte vill ha dom som rubriker på enskilda rader, använd dig av hängande rubriker.

Distances are categorized
as grappling, fighting, at​
bay, distance 1, distance 2​

Actions borde vara en egen subrubrik till Skirmishes.
Vad tänkte du jag skulle göra till hängande rubriker. Jag har lekt med tanken på att göra punkterna till det.

Eller tänkte du att göra yttersta listan till hängande rubriker? Jag kände lite att nuvarande layout var typ det. Eller vad känner du blir fördelarna med det?

Kanske jobba med tabeller istället? Som de gör med monsterattacker i Ligans Drakar och Demoner. Men annars är jag inne på @Rickard s spår, gör det inte för komplext använd helt enkelt rubriker med text under.

Jag håller med övriga om punkter för det är lättare för ögat att hitta när en söker i texten under spel, ett enskilt "OR" kräver att jag läser texten och tolkar att det ena eller det andra stycket gäller. En punktlista hjälper läsaren.

Jag reagerade också på "djupet" av listor. Gör till fler rubriknivåer som redan sagt och jag skulle rent av kanske skriva om hela sidan för att slippa den här formen av "nivåer inom nivåer". Jag hade svårt att se på första, andra och tredje försöket att "Conflict Conditions", "Turn order" och "Actions"alla var var sin rubrik. Jag tolkade det som att det var en rubrik eller marginalnotis på tre rader. De tre raderna/styckena behöver rejält med mellanrum. Personligen tycker jag att sidan behöver skrivas om på grund av att det finns fem huvudbegrepp där det första (Distance) är på fyra stycken varav ett är ett exempel, det andra är ett stycke om tre rader och de följande två är en rad vardera. Det sista är en halv sida. Det är en stor obalans som gör det svårt att läsa och det gör sidan mer komplicerad än vad den behöver vara. Om du gör Actions till en egen underrubrik kommer de styckena få mindre marginaler och inte ta upp lika mycket vertikal sidyta.

Underbar bild du har hittat! 🤩

Kanske jobba med tabeller istället? Som de gör med monsterattacker i Ligans Drakar och Demoner. Men annars är jag inne på @Rickard s spår, gör det inte för komplext använd helt enkelt rubriker med text under.
För en som inte läst och inte heller äger ligans drakar och demoner. Finns det något exempel som går komma åt online som påvisar layouten du reffererar?

Det är viktigt att se till att läsaren snabbt ser vilka stycken som hör ihop, vilken rubrik de är kopplade till och så vidare. Der ut som att personen längst till vänster heter Maneuver.

View attachment 25563
Jo har blivit jäkligt trångt mot bilden, det har jag redan bråkat med. Får se om jag kan få till mer avstånd där på något smart sätt.

Jag håller med övriga om punkter för det är lättare för ögat att hitta när en söker i texten under spel, ett enskilt "OR" kräver att jag läser texten och tolkar att det ena eller det andra stycket gäller. En punktlista hjälper läsaren.

Jag reagerade också på "djupet" av listor. Gör till fler rubriknivåer som redan sagt och jag skulle rent av kanske skriva om hela sidan för att slippa den här formen av "nivåer inom nivåer". Jag hade svårt att se på första, andra och tredje försöket att "Conflict Conditions", "Turn order" och "Actions"alla var var sin rubrik. Jag tolkade det som att det var en rubrik eller marginalnotis på tre rader. De tre raderna/styckena behöver rejält med mellanrum. Personligen tycker jag att sidan behöver skrivas om på grund av att det finns fem huvudbegrepp där det första (Distance) är på fyra stycken varav ett är ett exempel, det andra är ett stycke om tre rader och de följande två är en rad vardera. Det sista är en halv sida. Det är en stor obalans som gör det svårt att läsa och det gör sidan mer komplicerad än vad den behöver vara. Om du gör Actions till en egen underrubrik kommer de styckena få mindre marginaler och inte ta upp lika mycket vertikal sidyta.

Underbar bild du har hittat! 🤩
Tack för utförlig feedback, jag ska sätta mig och prova lite utifrån vad som skrivits när jag kommer hem.

Anledningen till att yttersta rubrikerna ser ut som det gör är att det finns två konfliktsystem till förutom skirmish (outwit, sway) där de flesta av rubrikerna återkommer.

Tack för komplimangen om bilden, nu sticker jag väll ut huvudet lite men jag har utgått från en bild jag genererat med HiDream och editerat vidare i gimp.

Tror jag skulle sluta läsa texten om jag stötte på detta. Inte för att det är omöjligt att förstå, utan för att jg skulle se det som ett tydligt tryckfel och störa mig.

View attachment 25565
Menar du att det är rakt där? Det var något jag gjorde med flit för att göra det MER tydligt och lättläst, något som inte verkar funka på dig i alla fall.

Men utveckla gärna vad du ser som problemet.

Menar du att det är rakt där? Det var något jag gjorde med flit för att göra det MER tydligt och lättläst, något som inte verkar funka på dig i alla fall.

Men utveckla gärna vad du ser som problemet.

För mig känns det som du inte bestämt dig för om det är en marginal med notiser eller en rubrik över en lista. Allt är för lika (storlek) och ytorna utnyttjas på ett underligt vis.

Med lite storlekskillnad på text, kan det kanske funka.

Nu är jag varken layoutintresserad eller -kunning, men jag har inga problem att följa med i strukturen. Tycker det känns logiskt och rimligt. Möjligvis skulle det kunna vara tydligare i löptexten när en ny underrubrik börjar (t.ex. med en tydlig blankrad).

För en som inte läst och inte heller äger ligans drakar och demoner. Finns det något exempel som går komma åt online som påvisar layouten du reffererar?
Kanske inte riktigt vad du är ute efter men kanske lite inspiration ändå?

Back