Små indikationer på att något inte står helt rätt till

Ram

Skev
Jag fick feeling av Spiderman Noir och skall skapa ett low-key 1920-tal-rollspel där spelarkaraktärer och vissa motståndare har diverse mycket svaga superkrafter, mest som en fond för spelet och för att spelarna skall våga sticka in näsan där den inte alls hör hemma. Socialt pulp-noir culture gaming helt enkelt.

Men det är inte alls det jag vill prata om utan jag letar efter hjälp med... subtila tecken på att saker inte är helt hundra, att något inte står helt rätt till. Ingenting som är tungt plot-relaterat utan mer en massa frön som gör att spelarna känner en osäkerhet men som är ogreppbart. Typ att man ser den blinde tiggaren både här och där, där han inte egentligen borde vara, att på kvittot står klottrat sex bokstäver som inte verkar ha något med något att göra, att en gatlykta verkar blinka i något återkommande mönster och liknande saker. Eller egenligen är de ovan lite för konkreta, jag tänker saker som kan ha någon sorts betydelse men som troligen inte har det.

Ideerna behöver inte vara 1920-pulp:iga, allt som kan få igång farbrors trötta hjärna är guld!

Darjeling teet luktar mandel.

Som brukligt, vilket du ofta nämner, så knackar det i vattenledningarna när man spolar och i elementen. Men inte i det här huset.

En herre reser sig från sin bänk och lämnar sin tidning. Någon skyndar sig fram och plockar upp den.

En taxi stannar på andra sidan gatan. Chauffören kliver ut och tar sig en rök. Hälsar med en nick.

Det är tredje gången idag någon misstar dig för en annan person.

Jag fick feeling av Spiderman Noir och skall skapa ett low-key 1920-tal-rollspel där spelarkaraktärer och vissa motståndare har diverse mycket svaga superkrafter, mest som en fond för spelet och för att spelarna skall våga sticka in näsan där den inte alls hör hemma. Socialt pulp-noir culture gaming helt enkelt.
Mutants & Masterminds har en noir bok, kanske intressant att läsa:
pic1089201.jpg

Spiderman Noir är typ som mitt och Petters gamla "Noir" från 2006. Samma typ av low-key weirdness och skumma superkrafter (i form av "Befläckelsen".)
Ah, just det! Jag kollade på men spelade det aldrig när det begav sig. Kanske skulle ta och kika på det!

Halvt OT kan jag inte nog rekommendera den skotska poeten Robin Robertsons långdikt The Long Take. Otrolig tolkning av film noir.

Men det är inte alls det jag vill prata om utan jag letar efter hjälp med... subtila tecken på att saker inte är helt hundra, att något inte står helt rätt till. Ingenting som är tungt plot-relaterat utan mer en massa frön som gör att spelarna känner en osäkerhet men som är ogreppbart. Typ att man ser den blinde tiggaren både här och där, där han inte egentligen borde vara, att på kvittot står klottrat sex bokstäver som inte verkar ha något med något att göra, att en gatlykta verkar blinka i något återkommande mönster och liknande saker. Eller egenligen är de ovan lite för konkreta, jag tänker saker som kan ha någon sorts betydelse men som troligen inte har det.

Ideerna behöver inte vara 1920-pulp:iga, allt som kan få igång farbrors trötta hjärna är guld!
Tycker ofta det är svårt med den grejen. Blir liksom lätt meta? "Ok nu slänger SL in lite mood pieces igen, aja, det är mest tapet".

Många grejer har ju använts knasigt mkt genom åren oxå. Jag förstår att du inte menade att ha med kråkslott och åskväder, men liksom. Det är så lätt att det blir .. för mkt? Eller hur man ska säga.

Det sagt, tycker jag det är en cool ide. Kanske blir det nästan bättre om det finns nåt mönster under det hela? Så det inte bara är "brus" så att säga. På nått sätt brukar man känna det på sig, som spelare?

Halvt OT kan jag inte nog rekommendera den skotska poeten Robin Robertsons långdikt The Long Take. Otrolig tolkning av film noir.
På tal om rekommendationer är "The Third Policeman" av Flann O'Brien typ en enda lång "varför känns allting så fel och bakvänt"-bok, även om det inte är en thriller eller en obehaglig bok.

Vatten rinner på fel håll när det snurrar ner i avlopp.

Fisken på en karaktärs middags tallrik blinkar.

Luften luktar bränt ozon.

... subtila tecken på att saker inte är helt hundra, att något inte står helt rätt till.
Alla ler.

Barn leker tyst och ordnat.

Träden vajar inte i vinden.

Färger inverteras, allt uppfattas korta stunder som ett fotonegativ.

Djur tittar konstigt på rollpersonerna. Fåglar samlas i stora flockar och bara sitter där och glor. Katter sitter på hustaken och spejar.

Hundar skäller när rollpersonerna går förbi.

Bisarr mat på menyerna i stadens restauranger, som är helt normala för alla utom rollpersonerna. "Två kokta guldfiskar, absolut det fixar vi!"

En polis klottrar något på en vägg. Det verkar vara slumpvisa siffror och bokstäver.

Radionyheterna avbryter sitt uppläsande av en lokal nyhet och börjar prata om något annat.

Kyparen, full av ursäkter, ber gruppen byta bord. ”Det där bordet är reserverat av Fru Cachottier.” Men den ende som kommer och sätter sig där är en ung man som läser tidningen utan att beställa något.

En hemlös kvinna sitter i ett gathörn. Hennes skor är av senaste snitt, italienskt rött läder.

Man kan ju använda rent berättartekniska knep också. Typ att i skumma situationer beskriver man mundana, men obehagliga detaljer väldigt mycket, (typ en död råtta i en gränd, eller en spindel i ett hörn eller hur grymma någons ögon ser ut)

Eller att man återanvänder vissa ord och fraser för mycket, eller att man beskriver hur luften smakar hur bekgrundsmusiken känns mot huden

Kanske sånt

Spelledaren sitter utan byxor.
Den är bra! Att folk klär sig okonentionellt kan vara supercreepy.

Alla har röda clownnäsor, men alla förnekar att de har det.

Vuxna som klär sig som barn, eller barn som klär sig som vuxna.

Alla har någon stark färg i sina kläder, t.ex. rött (kan gärna kopplas till andra ledtrådar).

Problemet med den här typen av grejer, ur min synvinkel, är att man ju inte har koll på om de konstiga sakerna som dyker upp är något man ska notera eller bygger på att jag inte kan så mycket om världen/landet/det området/den eran som saker utspelar sig i som SL (eller tvärt om att SL kan mindre om det än jag o gör felaktigheter i beskrivningen).

Första Marvels första Ultimates serie hadde som en grej att Tor kanske bara var en norsk representant för EU:s supersoldatprogram som hade gåt galen och trodde han var den riktiga åskguden, med en förkläd Loke som fick resten av Ultimates att attackera honom. Senare när Loke avslöjade sig själv som skurk tog han upp hur lättlurade folk var för att de missade ju helt att Norge inte är med i EU vilket också var (tror jag) en kommentar från författaren om att han hade lämnat ledtrådar om att det som Lokes förklädnad sa var falskt, problemet var att det utspelade sig ju i en serie där man inte kunde vara säker på om Norge i det här 'versumet hade gått med i EU (eller att författaren inte hade koll på att Norge inte var ett EU-land, geografiska/kulturella felaktigheter är ju inte ovanliga i superhjälte serier) så att många som noterade Norge/EU grejen tänkte ju inte på det som en ledtråd.

Tycker ofta det är svårt med den grejen. Blir liksom lätt meta? "Ok nu slänger SL in lite mood pieces igen, aja, det är mest tapet".

Många grejer har ju använts knasigt mkt genom åren oxå. Jag förstår att du inte menade att ha med kråkslott och åskväder, men liksom. Det är så lätt att det blir .. för mkt? Eller hur man ska säga.

Det sagt, tycker jag det är en cool ide. Kanske blir det nästan bättre om det finns nåt mönster under det hela? Så det inte bara är "brus" så att säga. På nått sätt brukar man känna det på sig, som spelare?
Ja, jag förstår vad du menar. Det är precis detta jag letar efter, en sorts sweet spot som ger en precis lagom osäkerhet om något är just en mood piece eller om det är en hook. Jag vill att spelarna skall befinna sig i den grumliga halvparanoida delen av den sunkiga poolen hela tiden. :)

Ge inte full information
Ge 1-2 övergripande detaljer men inte mycket mer.

Bryt rutiner
Beskriv något uppseendeväckande, nästa mening beskriver du någonting annat.

Dessa fungerar bra att kombinera.

Back