Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Aska i Hagebyhöga igen: vi hittade pyttesmå guldfoliefigurer, varav en var gjord med samma pressmodell som foliefigurer från Borg i Lofoten. 100 mil bort! Förmodligen har guldsmeden rest omkring.

Det där var intressant! Varför tror ni att guldsmeden har rest omkring? Känns spontant som att det vore mer naturligt att varorna - figurerna - transporterats via handelsvägar.

Har tittat på det här med vandrande hantverkare på sistone - det var så jag kom in på Byggnadshyttan - eftersom det ger en lite mer nyanserad bild av vilka resenärer man kan träffa på när man reser omkring. Min amatörmässiga slutsats har varit att det var fler hantverkare än vad man kanske först tror som var ambulerande - eftersom det inte fanns tillräckligt stora lokala marknader. Speciellt i norden eftersom städerna var så små.

Kan inte komma på någon gång som jag i ett äventyr (köpt eller på annat sätt publicerat) har stött på en hantverkare när man rest. Det är nästan alltid en handelsman med en vagn eller en ädling av något slag som har hamnat i trångmål och ska hjälpas.

---

Tycker mig kunna ana tre grupper av hantverkare som reser omkring:
  • De som jobbar med stora projekt - exempelvis via Byggnadshyttan
  • De som har exklusiva tjänster och reser mellan hov, stormän, biskopar, etc. Där skulle guldsmeden platsa.
  • De som reser mellan gårdar - speciellt skomakare, skräddare och kittelflickare.
Sen ska man så klart inte glömma bort gesäller som reser mellan mästare (även förrän det blir obligatoriskt).

Och så förekommer så klart resande hantverkare som vill etablera sig på någon ny ort, antingen för att de flyttar ifrån någonting eller för att de flyttar till något - t.ex. ett bra erbjudande.

Något att ta med i tabellen över random encounters :)

Sen även fetta med ensamma resande. Borde oftare vara fler. Ibland som reser ihop utan att höra ihop, resande som har med familj, resande med tjänare, gesäller, resande som transporterar någon annans gods (tillsamman med ägaren av godset) och så vidare …

Tror att det var Män i Norden : manlighet och modernitet 1840-1940 som hade ett kapitel om hur 1800-talets studentkultur kom ur gesällkulturen och att det fanns stora mängder gesäller som reste runt och arbetade på olika byggprojekt och som gemensamt utvecklade sin egen ungkarlskultur (som gesäller kunde de ju inte etablera sig som en etablerad hantverkare inom sitt skrå för än de gjort mästarprov).

Tror att det var Män i Norden : manlighet och modernitet 1840-1940 som hade ett kapitel om hur 1800-talets studentkultur kom ur gesällkulturen och att det fanns stora mängder gesäller som reste runt och arbetade på olika byggprojekt och som gemensamt utvecklade sin egen ungkarlskultur (som gesäller kunde de ju inte etablera sig som en etablerad hantverkare inom sitt skrå för än de gjort mästarprov).
I Tyskland finns det ju alltjämt en levande gesällvandringskultur med särskilda regler kring hur fattigt man ska leva. Man får också ha särskilda kläder som får en att se ut som en bortglömd medlem av Jethro Tull.
gesellen.png

Varför tror ni att guldsmeden har rest omkring? Känns spontant som att det vore mer naturligt att varorna - figurerna - transporterats via handelsvägar.
Tänk dig Skandinavien under tiden 400-800. Enstaka småstäder grundas först under 700-talet. Här och var bor det småkungar som blir rika på att organisera plundringståg med hjälp av sina privatarméer, hirden. De efterfrågar det mest exklusiva hantverket, och de har de mest exklusiva materialen i form av guld, silver, halvädelstenar, färgat glas.

Du är guldsmed på toppnivå. Vad händer om du sitter på en gård i Sörmland, vägrar resa runt, och försöker producera exklusiva smycken och vapen? Jo, du har varken kunder eller material. Du blir grisodlarbonde i stället.

Men säg att av en händelse hittar du ett kilo guld, en gammal skattgömma med romerska mynt. Glad i hågen börjar du tillverka exklusiva ting, och sprider ut ett rykte om att man kan köpa dem hos dig. Vad händer? Jo, minns du de där plundringstågen? Du har ju ingen privatarmé som försvarar dig. Någon rikspolis finns inte. Efter en månad kommer ett par skepp över Mälaren från trakten av Västerås fulla med karlar som stjäl allt du äger. Du blir grisodlarbonde igen.

Vad du till slut inser är att du kan resa runt med dina verktyg från kungsgård till kungsgård, bo ett par månader på varje ställe, tryggt beskyddad av hirden, och arbeta med material som finns på plats. Du kan inte slå dig ner någonstans permanent, för så stor är inte efterfrågan, och så mycket material har inte den enskilde småkungen. Men kunderna är släkt med varandra, så när du har jobbat färdigt i Aska får du skjuts över Vättern ner till den östgötska drottningens kusins gård i Västergötland. Osv, osv, osv.

Guldfoliefigurerna, förresten. De är supersköra. Det syns på dem att de har grävts ner omedelbart efter tillverkningen, inne i mjödhallar och gudahov.

Guldfoliefigurerna, förresten. De är supersköra. Det syns på dem att de har grävts ner omedelbart efter tillverkningen, inne i mjödhallar och gudahov.

Jag har läst att många guldfoliefigurer suttit uppe på stolpar eller säten. Är det skillnad på olika guldfoliefigurer som gör att de använts olika?

Jag har läst att många guldfoliefigurer suttit uppe på stolpar eller säten. Är det skillnad på olika guldfoliefigurer som gör att de använts olika?
Det har varit en tolkning utifrån det faktum att vi hittar figurerna i och kring stolphål, till taket eller till högsätet. Sanningen är att vi inte vet. Ingen guldgubbe har beck på baksidan. Ingen har hittats fastlimmat på bevarat trä. De har något att göra med stolpar i de mest exklusiva byggnaderna, men riktigt vad är ännu oklart.

Det har varit en tolkning utifrån det faktum att vi hittar figurerna i och kring stolphål, till taket eller till högsätet. Sanningen är att vi inte vet. Ingen guldgubbe har beck på baksidan. Ingen har hittats fastlimmat på bevarat trä. De har något att göra med stolpar i de mest exklusiva byggnaderna, men riktigt vad är ännu oklart.

En äventyrstanke jag haft är att ha ett kodat meddelande/förbannelse/dylikt i guldfoliefigurerna på en stolpe i en hall. Med tanke på vad du skriver om ambulerande guldsmed så tänker jag att det blir intressantare om meddelandet/förbennalsen/whatever är kodat i guldfoliefigurer i flera hallar där guldsmeden varit. Då måste rollpersonerna ta reda på vart guldsmeden rest och sedan resa efter. I vissa hallar blir de välkomnade, medan andra kan tillhöra fiender - pga fejder etc. Blir en blandning av intriger, lönndom, resor, etc.

Tror det kan bli en riktigt bra intro-kampanj in i världen som jag ännu inte introducerat mina spelare till. Ger en väldigt bra inblick i hur samhället fungerar - eftersom det är annorlunda än vad mina spelare är vana vid.

Nu behöver jag bara klura ut vad meddelanden/förbannelsen/whatever är för något :)

Italienska forskaren Alessandra Mastrangelo ska bygga upp den första databasen med svenska trollformler. Jäkligt kul, men lite märkligt att det är italiensk forskare som gör detta (hon bor iof visst i Sverige numera).

Mer info och en uppläsning av botemedel mot rosfeber finns på SR.

Back