Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

När Romarriket slöt fredsavtal med sina besegrade grannländer så brukade de tvinga på dem en nedrustning för att undvika framtida hot. En punkt som ofta förekom med länderna söder om Medelhavet är att de inte fick ha eller träna stridselefanter.

Det hände att romarna skickade delegationer för att kontrollera att nedrustningen efterlevdes.

Ett dokumenterat exempel är freden med Seleukiderriket 188 f.Kr. Där förbinder Seleukerna till att:
  • lämna ifrån sig sina krigselefanter
  • inte skaffa eller träna nya
  • begränsa sin krigsflotta till ett litet antal fartyg
162 f.Kr. skickas en delegation under Gnaeus Octavius för att kontrollera att avtalet efterföljs. De bränner alla däckade krigsfartyg och skär hälsenorna av alla (krigs-)elefanter de hittar. Detta resulterar i att Octavius mördas under resan - Selukiderna var inte riktigt nöjda...

Romarna hade alltså en viss respekt/rädsla för krigselefanter.

Det är också intressant att det fanns "vapeninspektörer" redan under antiken.

---

Äventyrsidé: Rollpersonerna är med i en liknande delegation till ett tidigare besegrat land. Landet i fråga håller på att rusta upp i smyg. Nu gäller det för rollpersonerna att hitta bevis och om de gör det även att komma levande därifrån...

Det här med skida för spjutet var ju uppe tidigare.

Hans sköld är dock inte godkänd enligt 1100-talets Gulatinslagar. Den måste nämligen ha minst tre järnbeslag (förstärkande järnband - ofta dekorativa - som man brukar se på rundsköldar).

Råkade precis läsa det så jag kände mig tvungen att dela med mig av denna otroligt viktiga kunskap... :)

För övrigt hade även yxor (och andra vapen) skidor/skydd. Ofta av läder. Inget konstigt med det, man vill skydda stål från väta och man vill skydda eggvapen från skador (och omvänt skydda omgivning och bäraren från eggen).

Hans sköld är dock inte godkänd enligt 1100-talets Gulatinslagar. Den måste nämligen ha minst tre järnbeslag (förstärkande järnband - ofta dekorativa - som man brukar se på rundsköldar).

Råkade precis läsa det så jag kände mig tvungen att dela med mig av denna otroligt viktiga kunskap... :)

För övrigt hade även yxor (och andra vapen) skidor/skydd. Ofta av läder. Inget konstigt med det, man vill skydda stål från väta och man vill skydda eggvapen från skador (och omvänt skydda omgivning och bäraren från eggen).
Gulatinslagar? Vad är detta?

Gulatinslagar? Vad är detta?

@Mekanurg har redan länkat till norska wikipedian om vad lagarna är.

Grejen är att jag snöat in på standardbeväpningar under äldre tid. De norska Gulatingslagarna är ett exempel på äldre lagar som innehåller regler för vad varje (fri) man ska ha för beväpning. Och det kan ju vara intressant information i sig i den här tråden:
  • Svärd eller Yxa
  • Sköld försedd med minst tre järnbeslag och handtaget måste sitta fast med järnnitar
  • Lans/spjut
För varje vapen som saknades så skulle man böta 3 öre.

Det finns flera lagar som har näst intill identisk lista. Så man kan utgå från att i princip varje fri man i norden hade (minst) ovanstående beväpning på 1100-talet. En del hade dessutom pilbåge. De rikare hade även rustningar - speciellt ringbrynjor. Sedan förekom även t.ex. tvåhandsyxor.

Back