Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Gissar att skölden kom först, finns ju släkten som heter balk och sparre ... kan på nåt sätt uppskatta dessa torrt beskrivande släktnamn.
Det gäller nog bara de äldsta frälseätterna. Senare gissar jag att det var så att man inte fick ha en vapensköld om man inte var adlig

Det gäller nog bara de äldsta frälseätterna. Senare gissar jag att det var så att man inte fick ha en vapensköld om man inte var adlig
De flesta hade inte ens ett (släkt) efternamn ... men sant att det (i Sverige) blir vanligt först hos adeln (1500 -->) och dito släkten.

Edit// hittade inte artikeln nu, hade varit bra att kunna bidra med nåt substansiellt utöver mina åsikter (med tanke p tråden). :)

Last edited:
De flesta hade inte ens ett (släkt) efternamn ... men sant att det (i Sverige) blir vanligt först hos adeln (1500 -->) och dito släkten.
Ja. Det har slarvats en del med det där genom åren bland historiker. Man kan läsa om Karl Knutsson Bonde, men så kallade han inte säg själv, han kallade sig Karl Knutsson. Han hade varit död ett bra tag när ätten började kallas sig själv Bonde.

I svensk historieskrivning har man därför antagit konventionen att skriva senare släktnamn inom parantes: Karl Knutsson (Bonde), Jöns Bengtsson (Oxenstierna), etc. Parentesen säger alltså ”hen gick inte under det ättenamnet i sin samtid, men vi har med det så du läsaren vet vilken ätt personen tillhörde”.

Last edited:
Man hade ju velat var med på det familjemötet. "Goda nyheter, kära familj, vi ska bli introducerade på riddarhuset! Nu brainstormar vi om ett namn som vi känner representerar ättens storhet och duglighet och som vi och våra ättlingar i årtusenden ska bära!"
Jag vill så gärna tro att ätten Svinhufvud hade en levande tradition från vendeltiden och tyckte att vildsvin var helt obegränsat coola.

Ja. Det har slarvats en del med det där genom åren bland historiker. Man kan läsa om Karl Knutsson Bonde, men så kallade han inte säg själv, han kallade sig Karl Knutsson. Han hade varit död ett bra tag när ätten började kallas sig själv Bonde.

I svensk historieskrivning har man därför antog konventionen att skriva senare släktnamn inom parantes: Karl Knutsson (Bonde), Jöns Bengtsson (Oxenstierna), etc. Parentesen säger alltså ”hen gick inte under det ättenamnet i sin samtid, men vi har med det så du läsaren vet vilken ätt personen tillhörde”.
Man känner verkligen att man inte lever i ett kulturland när man snackar med kinesiska kompisar som sådär lite avslappnat kan referera till typ vilken general under den stridande staternas era som deras namn kommer från.

Man kan läsa om Karl Knutsson Bonde, men så kallade han inte säg själv, han kallade sig Karl Knutsson. Han hade varit död ett bra tag när ätten började kallas sig själv Bonde.
Ätten för märkligt nog en båt med plymer i skölden. Jag var nyligen vid Muskö kyrka och tittade på deras oerhört vräkiga gravkor från tidiga 1800-talet.
1777535976154.png

Jag vill så gärna tro att ätten Svinhufvud hade en levande tradition från vendeltiden och tyckte att vildsvin var helt obegränsat coola.
De kanske är släkt med de urgamla sveakungarna och egentligen vår rättmätiga kungafamilj?

Som Mrund säkert vet men kanske inte du vet så finns det en spekulation om att att "svearna" fick sitt namn för att de hade svinet som ett slags totemdjur, på samma sätt som gutarna hade baggen som totemdjur, vilket om det är rätt betyder att vi bor i "svindyrkarnas land", Och "svin" får kanske dig att tänkta på bacon, men när det begav sig var svinet ett farligt djur, modigt och starkt. Fråga Robert Baratheon.

Vildsvin ansågs vara farliga djur väldigt länge (tekniskt sett fortfarande), så det är ett koolt djur att ha på sin sköld o vara namngiven från.

Det var ju dessutom två adelsätter, en äldre från Dalarna och sen en senare som höll till i Västergötland och Dalsland. Den senares grundare gifte sig med en kvinna från den tidigare och snodde namnet efter sina svärföräldrar. Man fick därför lägga till Qalstad (för Dalarna) och Westergötland för att skilja dem åt. De har såklart kopplingar sinsemellan efter det också, så har man rötter i den ena så har man säkert även i den andra.

Har jag noterat i min släktforskning.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Det var ju dessutom två adelsätter, en äldre från Dalarna och sen en senare som höll till i Västergötland och Dalsland. Den senares grundare gifte sig med en kvinna från den tidigare och snodde namnet efter sina svärföräldrar. Man fick därför lägga till Qalstad (för Dalarna) och Westergötland för att skilja dem åt. De har såklart kopplingar sinsemellan efter det också, så har man rötter i den ena så har man säkert även i den andra.

Har jag noterat i min släktforskning.

//EvilSpook
Båda räknas väll som utdöda i Sverige med den ena överlevande i Finland, eller?

Båda räknas väll som utdöda i Sverige med den ena överlevande i Finland, eller?
Det är så jag tolkar informationen på Wikipedia. Men ända ner till min farmor (bara spinnsidan), så levde föreställningen att hon kom från en ”fin familj” kvar bland allmogen. Vilket då i princip då också borde gälla halva Dalarnas befolkning. :gremgrin:

//EvilSpook

Jag är mest stolt över att vara släkt med Olluff Thraebeen (Olof Träben) som var färjekarl i Öresund på 1500-talet. Jag vill leva i tron att han i hemlighet var en pirat...

Olluff var eventuellt också någon form av soldat, i alla fall på slutet.

Last edited:
Back