Snubblade på frågan varför många skarprättarsvärd har 1 till 4 hål i bladet längst ut (3 hål verkar vara vanligast). Det visade sig vara ett intressant mysterium som inte har något entydigt svar - vilket inte gör det mindre intressant.
OBS: Långtifrån alla skarprättarsvärd har dessa hål.
---
Bakgrund: Skarprättarsvärd (executioner sword) är ett svärd som är gjort för avrättning, inte för strid. De har oftast en avrundad ände, dvs ingen spets för stöt. I den avrundade spetsen kan man hitta dessa relativt små hål:
Det finns många teorier om dem. Jag listar en bunt i någon form av sannolikhetsordning (den mest sannolikaste först). OBS: Det är vad jag anser sannolikast, så ta det med en nya salt.
1. Inget svärd för strid
Den förklaring jag tror mest på är att visa att det inte är ett svärd för strid. Genom att göra hål i spetsen så blir svärdet också svårare att smida om till stridsbruk. Ett skarprättarsvärd är inte ett hedersamt vapen och det kan vara ett sätt att försöka poängtera detta. Det finns dock inga egentliga belägg för detta och det går att smida om klingan ändå (men med mer jobb och eventuellt sämre resultat).
2. Folktro
Hålen skulle kunna vara där för att t.ex. släppa ut själen eller skydda skarprättaren. En möjlig tro kan t.ex. vara att man trodde att ett svärd blev mättat på själar efter att ha dödat för många och då skulle hålen kunna släppa ut själarna. Problemet är att det inte finns någon sådan berättelse/tro bevarad, men det finns liknande berättelser om hål som används för att släppa igenom själar/andar/väsen på andra föremål.
3. Upphängning
Dessa svärd var ibland menade att hängas synligt i rådssal eller något dylikt. De skulle synas och avskräcka. Det fanns en stor symbolik kring dem. Problemen med den här teorin är tre:
- Varför fler än 1 hål? Om den här teorin stämmer så tror jag den behöver kombineras av någon av de andra teorierna för att förklara varför man valde att göra fler hål på en gång.
- Många svärd har skidan kvar (som i bilden ovan). Varför ha en skida överhuvudtaget om man ändå tänkte förvara svärdet utan skida? Kanske användes skidan bara vid transport, men det är en lite svag förklaring.
- Hålen ser små ut för ändamålet.
4. Balans (eller vikt)
Det finns en del teorier (speciellt på forum) om att det skulle vara för att lätta svärdet. Det tror jag är BS av högsta klass, de små hålen gör ingen skillnad på totalvikten och vikten är ändå rätt ointressant. De som är lite mer insatta påpekar att det skulle kunna vara för att ändra balansen och den teorin är möjligt. Ett skarprättarsvärd ska bara vara bra på en typ av hugg och det skulle kunna vara så att man efter att svärdet är klart justerar balanspunkten genom hålen för att få fram de bästa huggegenskaperna. Finns inga belägg för detta och jag tycker det är lite långsökt, men möjligt.
5. Ökad vikt
En annan besläktad teori är att det skulle vara för att ändra balansen genom att öka vikten längst ut med hjälp av blyinfattning. Återigen finns inga som helst belägg, men det är möjligt.
6. Dekoration/Religiös symbolik
Den här teorin har framkommit speciellt när det gäller de svärd med tre hål - treenigheten. Dock ser inte hålen ut att vara gjorda för dekoration utan snarare för något praktiskt. En del av dessa svärd är även dekorerade med snygga inläggningar/gravyrer men har sedan dessa fula hål, det stämmer inte. Men det skulle kunna vara en teori som kan kombineras med 2.
7. Ljud/vissling
En kittlande teori är att det skulle vara för att skapa ett vinande ljud. Jag ser dock inte att det ljudet skulle kunnat bli så kraftigt att en folkhop skulle ha kunnat höra det. Det finns även de som påstår att de testat och inte hört något ljud. Mer fantasy är verklighet - men klart användbart i rollspel om man så vill.
8. Blodavrinning eller undvika att svärdet suger sig fast
En skröna som liknar och kanske är baserad på att tron att blodsrännan skulle vara till för samma sak. Helt enkelt inte trovärdigt.
---
Summa summarum: Ingen vet. Och det finns ingen teori som är vore utan problem.