Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Ja, alltså, jag har hundra procent koll på vad hosor är och hur de bärs. Men alla varianter jag sett, både verkliga på bild och återskapade, har varit fästa i ett eget bälte, alternativt direkt i brokorna. Vad är fördelen med just att fästa dem i västen?
Finessen med att fästa hosorna - som vid det laget det kom på modet, alltså frampå 1400-talet, var en sorts hela byxor - i en väst/jacka var att båda plaggen höll varandra på plats. Hosorna åkte inte ner och doubleten inte upp. Vid den här tiden rörde det sig också om tighta plagg; extra bälten underst kunde lätt bli bylsigt och obekvämt om det inte fanns utrymme. Hosor som bara var lösa ben brukade mycket riktigt fästas i ett bälte (ofta samma som höll upp brokorna) men de hade blivit omoderna vid den här tiden.

Har man såna senare hopsydda-hosor ska de knytas fast i väset/jackan/dublen. Ohyggligt mäckigt när man ska på dass.
I min erfarenhet är det smidigaste att behandla de två plaggen som en overall och helt enkelt knäppa/snöra upp sig framtill så mycket man behöver för att krångla sig ur den. Det är lättare att se att snöra av och på än om man ska hela vägen runt doublet/hoslinningen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Så vi köpte helt sonika in 1 konservburk med köttbullar i gräddsås, 1 konservburk med spaggethi bolognese, 1 Konservburk med gulashsoppa.

Priset per rätt var 500 spänn. Fram tills att jag råkade höra två fulla studenter prata om att dela på en portion köttbullar "för 250 spänn var det ju värt!". Jag signalerade till den som stod bakom baren och det adderades en extra 0:a till priserna.

Självfallet hade vi ju fortfarande "snacksmenyn" tillgänglig där en kokt med bröd kostade en femma, och billys/gorbys kostade en tia, så de fick sig i alla fall något att äta, om än inte just köttbullar.

Ytterst oklart om detta hade accepterats vid en faktisk inspektion, men vi körde på devisen "så länge vi kan låtsas som att vi uppfyllt lagens bokstav kan vi säkert få förlåtelse för att vi inte levde upp till lagens anda".
Skulle inte förvåna mig om ni bröt mot någon typ av ockerpris lag.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Nytt faktum jag lärde mig idag (från denna utmärkta video) är hur otroligt dyrt och viktigt textilier var innan industriella revolutionen. Typ, det mest värdefulla i ett hus var ofta sängkläderna, som kunde gå i arv. Värda mer än sängen, till exempel. Vikingarna tog sex månader på sig att bygga en båt, men det tog två år att tillverka seglet. Äventyrare, som väl sliter ut plagg dagligen, måste ju då lägga sjukt mycket pengar på kläder, kan man tänka sig.
De pratade faktiskt om det i ett klädavsnitt av Poddius Castus som jag lyssnade på häromdagen. En massa överflödigt tyg, som man kanske till och med måste hålla på plats med ena handen (exempelvis romersk fintoga) blir inte bara en signal att man har så mycket tjänstefolk och arbetare att man kan svassa omkring så där utan även att man har pengar över att spendera på just tyg. Vår moderna syn på kläder är rätt annorlunda historiskt sett. Tydligen var ylle lättare att färga och mönstra än exempelvis linne med linne å andra sidan håller sig renare, särskilt om man har möjlighet att pressa/mangla det. Ylle å sin sida kan blir vattenavstötande i sig självt om det får behålla fettet.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Från Fållnäs gård, Några nedslag i ett Södertörns-gods av Magnus Toll (finns som gratis pdf från KSAL) : "Den saluförda mängden spannmål [från Fållnäs säteri] utgjorde årligen 30-40 ton. Det är en mängd som ungefär motsvarar vad i våra dagar en stor lastbil med släp rymmer. [...] 1797 erfordrades 24 oxar med 12 bönder för att transportera 42 tunnor korn till Stockholm. Med hektolitervikten 70 kg och 1,46 hektoliter per tunna blir mängden korn 4 300 kg eller 360 kg per skjuts. Vinterföre rådde, vilket gjorde transporten lättare än året innan, då 3 780 kg råg fördes med samma fora men vid barmark. Avståndet var via landsvägen ca 6 mil enkel resa och krävde ibland hela tre dygn fram och åter. Ibland användes storbåten, som i ett brev rapporterades segla 20 tunnor råg till Stockholm. Sannolikt föredrog man ändå land transport för att undvika risk för vattenskada till sjöss. Fisk för försäljning var mindre känslig för vatten och fukt [...] Långväga transporter på sjön kunde sluta med skeppsbrott; [...] Landsvägarnas behov av underhåll och förbättringar löstes genom vägunderhållsskyldigheten. Denna fullgjordes dels inom godset på de egna vägarna, dels också på sockenvägarna och de genomgående riksvägarna. Lisöbönderna hade en vägsträcka vid Pilkrog i Järna socken på andra sidan Mörkö att underhålla. Dit hade man 5-7 mil enkel resa beroende på var man bodde. Arbete för vägunderhåll liksom förande av foror räknades av mot dagsverksskyldigheten. I kronobetjäningens skyldighet ingick att tillse att vägunderhållsskyldigheten uppfylldes." /s29-30
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Från Gud bevare utsädet! : produktionen på en västsvensk ensädesgård: Djäknebol i Hallands skogsbygd 1760-1865 av Lennart Andersson Palm (finns som gratis pdf från KSAL) : "Ett långt drivet självhushåll torde för de flesta områden i vårt land, vara en historisk myt, åtminstone när det gäller perioden efter medeltiden. Först på 1800-talet tycks en del västsvenska områden ha blivit självförsörjande på spannmål under normala år. Inte minst potatisodlingens genombrott har därvid varit avgörande." sid. 17
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Och det störiga att hönor inte värper på vintern. Fasen mina vikingar som behöver pannkakor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Och det störiga att hönor inte värper på vintern. Fasen mina vikingar som behöver pannkakor.
Otvättade (men förhållandeviss rena) ägg håller rätt länge även i rumstemperatur. Och i de svalare delarna av rummet på vintern ännu längre. Bara knäcka dem ett i taget tills de hittar tillräckligt många som inte ruttnat.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
För settings då tryckarkonsten är bra nog för att man vill ha bilder i tidningarna, man vill ha bilder från slagfältet. men kamerateknikem är fortfarande för långsam. Att sitta och skissa och teckna under pågående strider.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Det finns en tysk Kung Artur riddarroman från runt 1220, Daniel von dem blühenden Tal*, där man följer herr Daniel, arvtagaren till riket Blumenthal, och hur han blir en Riddare av det runda bordet och har den typen av fantastiska äventyr som en sådan har.

* tyska sidan, för oss som inte kan tyska så byter man bara språk till engelska
** Kanske Blumenthal, Schleswig-Holstein, kanske bara författaren använde det som ett allmänt områdes namn
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,613
Location
Göteborg
Det finns en tysk Kung Artur riddarroman från runt 1220, Daniel von dem blühenden Tal*, där man följer herr Daniel, arvtagaren till riket Blumenthal, och hur han blir en Riddare av det runda bordet och har den typen av fantastiska äventyr som en sådan har.

* tyska sidan, för oss som inte kan tyska så byter man bara språk till engelska
** Kanske Blumenthal, Schleswig-Holstein, kanske bara författaren använde det som ett allmänt områdes namn
”Als Daniel durch die Grafschaft vom Liehten Brunnen reitet, bittet die Herrin der Grafschaft ihn um Hilfe gegen eine Schar blutsaugender Kopffüßer, die das Land tyrannisieren”

En flock blodsugande bläckfiskar! Briljant!

Men hur använder man detta i rollspel?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Hattmakare var galna. Jag trodde att Lewis Carolls Mad Hatter (från Alice i Underlandet) var en släng av genialitet men det var en etablerad sanning. Hattmakare använde kvicksilver och det påverkar det centrala nervsystemet så det var inte alls ovanligt med hjärnskador som tolkades som galenskap.

Edit: Det gällde från 1500-1800-tal.
Edit 2: Man använde kvicksilver för att behandla bäverpäls. Bäverpäls var i princip vattentätt och var poppis överallt. Den klassiska cowboyhatten (alltså plommonstopet) är ett exempel.
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Hattmakare var galna. Jag trodde att Lewis Carolls Mad Hatter (från Alice i Underlandet) var en släng av genialitet men det var en etablerad sanning. Hattmakare använde kvicksilver och det påverkar det centrala nervsystemet så det var inte alls ovanligt med hjärnskador som tolkades som galenskap.

Edit: Det gällde från 1500-1800-tal.
Edit 2: Man använde kvicksilver för att behandla bäverpäls. Bäverpäls var i princip vattentätt och var poppis överallt. Den klassiska cowboyhatten (alltså plommonstopet) är ett exempel.
Därav det gamla engelska uttrycket "mad as a hatter".

Vår föreläsare i systematisk botanik tipsade om att liknande symptom kan förekomma hos gamla botaniker, då växtsamlingar ofta var behandlade med kvicksilver för att bevara dem.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Hattmakare var galna. Jag trodde att Lewis Carolls Mad Hatter (från Alice i Underlandet) var en släng av genialitet men det var en etablerad sanning. Hattmakare använde kvicksilver och det påverkar det centrala nervsystemet så det var inte alls ovanligt med hjärnskador som tolkades som galenskap.

Edit: Det gällde från 1500-1800-tal.
Edit 2: Man använde kvicksilver för att behandla bäverpäls. Bäverpäls var i princip vattentätt och var poppis överallt. Den klassiska cowboyhatten (alltså plommonstopet) är ett exempel.
Det finns spekulation om att kvarlevande myter från bronsåldern, då arsenik ofta ingick i tillverkningen av brons, ligger bakom skildringen av många mytologiska smeder som lytta på ett eller annat vis. Hefaistos hälta ska då alltså ursprungligen ha varit en fråga om att den typiske bronssmeden hade nervskador på grund av flitig kontakt med arsenik.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
En av mina gamla fysiklärare berättade att de brukade utföra demonstrationer med kvicksilver i öppna skålar när de förklarade hur termometrar fungerar. Kan förklara ett och annat om gamla fysiklärare också =)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
En av mina gamla fysiklärare berättade att de brukade utföra demonstrationer med kvicksilver i öppna skålar när de förklarade hur termometrar fungerar. Kan förklara ett och annat om gamla fysiklärare också =)
En kul detalj om metalliskt kvicksilver är att det har använts som laxermedel. Den är ju en rejält tung vätska och är bra på att "trycka på". Faktum är att metalliskt kvicksilver är hyfsat ofarligt att svälja då det inte oxideras i mag-tarmkanalen utan kommer ut lika metalliskt som det började. Däremot är det inte hälsosamt att andas in ångorna (alla vätskor har ett ångtryck av sin gasfas ovanför vätskeytan), eftersom metallen oxideras lätt i lungorna.

Så vi får hoppas att fysiklärarna höll näsan borta från dessa skålar. Eller höll till i ett dragskåp (vilket en fysiksal kanske inte har några).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,929
En av mina gamla fysiklärare berättade att de brukade utföra demonstrationer med kvicksilver i öppna skålar när de förklarade hur termometrar fungerar. Kan förklara ett och annat om gamla fysiklärare också =)
Enligt en studie lever kemilärare tio år kortare än alla andra lärare. Många skolor har kvicksilversanerat, t.ex. i kröken i avloppen där det ackumuleras om man bara slår ut det i vasken…

Kvicksilver var också ett av de två äldre (faktiskt fungerande) botemedlen mot syfilis (det andra var att ympa in malaria). Om det verkar dåligt, farligt och osympatiskt får man betänka att bara vara död nog är att föredra framför tredje stadiets syfilis i vilket fall.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Enligt en studie lever kemilärare tio år kortare än alla andra lärare. Många skolor har kvicksilversanerat, t.ex. i kröken i avloppen där det ackumuleras om man bara slår ut det i vasken…

Kvicksilver var också ett av de två äldre (faktiskt fungerande) botemedlen mot syfilis (det andra var att ympa in malaria). Om det verkar dåligt, farligt och osympatiskt får man betänka att bara vara död nog är att föredra framför tredje stadiets syfilis i vilket fall.
"A night with Venus and a lifetime with Mercury", som man sade. Detta har också lämnat ett bidrag till arkeologin i studier av gamla hamnar i Karibien, där latrinerna ofta kan lokaliseras genom avlagringar av kvicksilver, utsköljt ur de tidigmoderna sjömännens fransosbemängda urinrör.
 
Top