Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Något man ibland inte tänker på i historiska miljöer är hur små och svårätna frukter och grönsaker var innan man på allvar började förädla dem. Ett exempel på detta kan man se i denna jämförelse mellan en målning av en vattenmelon från 1600-talet och en nutida frölös melon:


Vissa saker fanns rent utav inte. Sockerbetan avlades fram först på slutet av 1700-talet i Preussen, innan dess var man hänvisad till rörsocker. Vem vet hur kolonialismen hade sett ut om den funnits redan på 1400-talet? Även våra bekanta brandgula morötter är nymodigheter som daterar till 1500-talet. Medeltida morötter såg mer ut som de där festliga vita, gula och lila morötterna man ibland ser i grönsaksdisken.
En vattenmelon med frön ser ut ungefär sådär tills den blir mogen. De frölösa vet jag inte hur det är med.

Också morötterna är orange:a av samma anledning som det är Hollands nationalfärg, alltså namnet på deras kungahus https://en.wikipedia.org/wiki/House_of_Orange-Nassau
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
På slottet i Heidelberg infördes en regel för vakterna, tippar att detta är på 1600-talet, att de endast fick dricka sju glas vin per vaktpass. Innan dess var det fritt vindrickande (från "världens största vintunna" som står i slottets källare). Vakterna protesterade givetvis, men var förhoppningsvis lite nyktrare under vaktpassen.
Och av det lär vi att organisera oss fackligt och ta tillvara våra rättigheter!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Har inte koll på det, men relaterat är att det från 1684 - 1981 var förbjudet för män/pojkar att valla djur i Sverige, eftersom man var rädd för att det skulle leda till tidelag. Den lagen var också en (av flera) viktiga anledningar till att den fäbodkultur som uppstod i Sverige var helt kvinnodominerad.
Jag har sett beskrivningen att det bara gällde ogifta män?
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,857
Location
Port Kad, The Rim
Jag har sett beskrivningen att det bara gällde ogifta män?
1734 års landslag föreskriver följande:
Byggningabalken, kap XI (Om muhlbete, hiordawård, och wallgång)
2. §. Hafwa the, som bo samman i en by eller flera, förent sig om boskapens wård och hiordahåll, och försummar någor thet at uppehålla; gälde then skada, som fä af hans wållande eller försummelse giör, eller får. Til wallgång skola qwinfolk brukas, ther thet ske kan, och ej gossar, wid tijo dalers bot.

Byggningabalken i originalform finns på svenska Wikisource:
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Angående läkevetenskap så är den här föreläsningen intressant genom att den tar upp hur avancerad medeltida läkekonst kunde vara

Också, den här serien är ful med intressanta fakta rörande mat, o matkultur under historien: Tasting History with Max Miller

Jag vet inte om det förekommer fortfarande, men det finnsen wikipedia-artikel om det: Trap street - Wikipedia
Låter som en kool plats för rollpersonerna att ha sin bas på

De ryska kärnvapenstyrkornas motto är После нас - тишина, "Efter oss, tystnaden".
Det där stjäl jag så in i tusan som måtto för ett Space Marine kapitel/Wh40k

Filtrering, då? Ja, i många fall hade det varit att missa poängen med ölet. I Egypten och Babylon hade man nog blivit besviken om ens öl inte innehöll en näringsrik, grötliknande sörja på botten av kruset, det var ju en del av vad som gjorde det till en sådan mirakelföda. Märk väl att även om man konsumerade mycket öl varje dag så höll den antagligen kring lättölsstyrka, så det var knappast så att man blev lullig på det.
Jag tror att Ken Hite tog upp att mycket vin som folk drack under tidiga antiken i praktiken var lättfermenterad druvjos, med allt fruktkött o skal kvar eller endast lätt bortsilat, vilket gjorde den mycket mer näringsrik än dagens vin.

Ekfaten vill jag minnas uppstod som alternativ för transport och förvaring redan i romersk tid i Gallien, med de smakförändringar det medför.
Vilket man bl.a. kan se i den historiska dokumentären Asterix och britterna

Eller nästa steg i blekhetsidealet?
I smell a Neotech Edge trend.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
kombinerat med avsaknaden av den juridiska konstruktionen "bolag som juridisk person"
Har du koll på när det dök upp i juridiken i Europa/runt Medelhavet? Jag har något vagt minne av att ett företag som i en aktivitet inte bolag i modern bemärkelse kunde betraktas som en entitet i Romarriket men jag kan blanda ihop det med att jag börjat läsa om senmedeltida Medelhavet på sistone (ert fel @Måns och @Leon 😀).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Har du koll på när det dök upp i juridiken i Europa/runt Medelhavet? Jag har något vagt minne av att ett företag som i en aktivitet inte bolag i modern bemärkelse kunde betraktas som en entitet i Romarriket men jag kan blanda ihop det med att jag börjat läsa om senmedeltida Medelhavet på sistone
Kinda?

"A collegium (plural collegia), or college, was any association in ancient Rome that acted as a legal entity. [...] Collegia could function as guilds, social clubs, or burial societies; in practice, in ancient Rome, they sometimes became organized bodies of local businessmen and even criminals, who ran the mercantile/criminal activities in a given urban region (similar to a rione). Legal collegia possessed certain rights, such as common property, a common treasury, and legal right to an attorney."

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Apropå företag betalades de sista skulderna från The South Sea Bubble (1720) av år 2015.

Stora Kopparberg (Falu koppargruva, numera Stora Enso) är världens äldsta aktiebolag, beroende på de exakta definitionerna.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kinda?

"A collegium (plural collegia), or college, was any association in ancient Rome that acted as a legal entity. [...] Collegia could function as guilds, social clubs, or burial societies; in practice, in ancient Rome, they sometimes became organized bodies of local businessmen and even criminals, who ran the mercantile/criminal activities in a given urban region (similar to a rione). Legal collegia possessed certain rights, such as common property, a common treasury, and legal right to an attorney."

Collegia och islamiska brödraskap och loger (som t.ex. beskrivs i Ibn Battutas reserkrönikör) har varit en stor inspiration för KH för mig, åtm under ytan.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag har sett beskrivningen att det bara gällde ogifta män?
Det är väl så att vallning öht i första hand var en syssla för ogifta ungdomar? Så det var nog underförstått.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det är väl så att vallning öht i första hand var en syssla för ogifta ungdomar? Så det var nog underförstått.
Så är det, om jag minns det rätt, i de muslimska välgörenhetsbrödskrapen Ibn Battuta beskriver också. Tror det är uttalat för ungkarlar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
En bra sak att komma ihåg gällande mer sentida historia är att tex 50-talet inte såg ut som man tror det såg ut. Samma med 60, 70, 80-talen.

Människor hade tex väldigt lite klassisk 70-talsdesign hemma på 70-talet. Man köpte sällan helt nya möblemang till sina bostäder.

I en vanligt bostad fanns kanske nån ny grej, men majoriteten av möbler och inredning var från tidigare årtionden. Saker man köpt pö om pö under de senaste 20-åren. Lite grejer från 30-40-talet man fått med sig när man flyttade hemifrån. En del arvegods från andra halvan av 1800-talet. En tv från 1950-talet, stereon man fick i studentpresent 1967 osv.

Det här gäller i olika grad även för mode, bilar, konst mm
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Apropå vin förr så brukade det i alla fall under antiken smaka av kåda eftersom man använde det för att täta amfororna. Vill man smaka så finns det fortfarande vita så kallade retsinaviner i Grekland som är vita viner där man tillsatta alleppotallkåda för att skapa något liknande. Jag kan dock rekommendera att undvika de billigare och ta något runt tvåhundringen för att få något som smakar både vin och kåda. Låt till exempel bli Kourtaki som finns på Systembolaget för typ 80 SEK men testa gärna Kechris Tear of the Pine. Sök på retsina i Systembolagets lista. Det är dock en speciell smak. Tyvärr tror jag inte man gör dylika röda viner.

Skulle man vilja smaka lite kopparhavsarrak så gör man nog sig själv störst tjänst att köpa en grekisk raki för jag för vad jag sett finns endast ostindisk arrak på Systembolaget och det är det man blandar med te och socker för att göra punsch och inte samma sak. Råkar man befinna sig i Linköping så kan jag rekommendera grekisk raki på Funky Corks (ej smaksatt, en del kan ha en nyans av anis).
 
Top