Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Under medeltiden lades en hel del skolastisk möda ned på att diskutera vilka magiska praktiker som det var tillåtet respektive otillåtet att ägna sig åt. Thomas av Aquino menade till exempel att den förelåg en väsentlig skillnad mellan amuletter och talismaner. Amuletter var tillåtna då de fungerade genom "naturliga" orsaker (det vill säga olika former av ockulta korrespondenser, till exempel att olika metaller var kopplade till olika himlakroppar). Talismaner, däremot, var kätterska, då de definierades som innehållande skrivtecken eller sigill som enbart kunde uppfattas som försök att kommunicera med diverse andar och demoner. Så, vad är det din rollperson har egentligen, är det en amulett eller en talisman?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Under medeltiden lades en hel del skolastisk möda ned på att diskutera vilka magiska praktiker som det var tillåtet respektive otillåtet att ägna sig åt. Thomas av Aquino menade till exempel att den förelåg en väsentlig skillnad mellan amuletter och talismaner. Amuletter var tillåtna då de fungerade genom "naturliga" orsaker (det vill säga olika former av ockulta korrespondenser, till exempel att olika metaller var kopplade till olika himlakroppar). Talismaner, däremot, var kätterska, då de definierades som innehållande skrivtecken eller sigill som enbart kunde uppfattas som försök att kommunicera med diverse andar och demoner. Så, vad är det din rollperson har egentligen, är det en amulett eller en talisman?
Gillar verkligen tanken på att det inte är vad magin gör, utan hur man gör den som avgör om den är god/ond.

En amulett som skapar zombies? Kör på! En talisman som botar sjukdomar? Bränn häxan!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Så... jag vet inte om det här är användbart i rollspel. Jag hade nog hoppat över det själv, eftersom associationerna idag är så dåliga. Men jag fick idag, alldeles nyss, reda på att folk i USA brukade hälsa flaggan genom att sträcka ut högerarmen och handen framför sig snett uppåtriktat. En hälsning som snabbt tappade i popularitet efter att även tyskarna började använda den runt 1930...

The Bellamy salute
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Piercade bröstvårtor var inte speciellt ovanligt i slutet på 1800-talet. Både i London och Paris kunde man få en fin guldring av en professionell piercare. Vi snackar inte underklass eller smutsiga nålar i en gränd, utan ett respektabelt mode. Kvinnor hade ibland en kedja mellan bröstvårtorna.

Det vänder lite upp och ner på bilden av viktorianska England.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Skörjbugg är som bekant en hemsk bristsjukdom som dödade en stor andel av ett fartygs besättning, för ett antal år sedan läste jag att brittiska flottan upptäckte kopplingen mellan färska frukter och grönsaker – och glömde bort det – tre gånger under 1700-talet och 1800-talet. Jag kan inte påminna mig var jag läste det, men det kan ha varit i On the Psychology of Military Incompetence. Jag försökte hitta någon vettig källa nu men det närmaste jag kommer är The Age of Scurvy (men den är å andra sidan bra).

Rollpersonerna ger sig ut på en längre resa, drabbas de av skörbjugg (de är lång väg och många symtom innan tandköttet börjar blöda) eller tänker de på att ta med frukt och grönt? Är det till och med så att expeditionsledaren väljer bort frukt och grönt för att "det ruttnar ändå bort"? Räkna inte med att de äter färsk frukt varje dag innan de ger sig iväg, det kan vara så att de har C-vitaminbrist redan när de ger sig iväg (jämför Anson sjöresa, som beskrivs på The Age of Scurvy, där hele besättningen levde på skeppsransoner de sex månaderna innan de for iväg).
Det nämns i Muskotkriget. Vad jag minns upptäckte nederländare det men förde aldrig vidare kunskapen på ett vettigt vis och "återupptäcktes" senare. Så det kan säkert varit ett pågående projekt.

Som säger något om synen på sjömän. Dödligheten var t ex högre för sjömän (20 procent) på slavskeppen än för slavarna (10 procent) under triangelhandeln. Men som blir begripligt då de senare var varor och de förra utbytbar arbetskraft, enligt den spirande kapitalismens logik.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Så... jag vet inte om det här är användbart i rollspel. Jag hade nog hoppat över det själv, eftersom associationerna idag är så dåliga. Men jag fick idag, alldeles nyss, reda på att folk i USA brukade hälsa flaggan genom att sträcka ut högerarmen och handen framför sig snett uppåtriktat. En hälsning som snabbt tappade i popularitet efter att även tyskarna började använda den runt 1930...

The Bellamy salute
Då kan det vara intressant att veta att belägget för dylika romerska hälsningar är magert (trots att de typ gör så då och då i annars braiga Rome från HBO).
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Så är det - vår svagdricka är samma sak.

Det sista gucket som är kvar går i vanlig ordning till grisarna.
I Belgien har man istället Biere de Table. Säljs lite som svagdricka i butikerna och tydligen främst till ålderdomshem.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Kanske lite OT men det år ju som med all sprit. Det finns billig skit som smakar rävgift och så finns det mer påkostade som smakar betydligt bättre. Ja, t.o.m gott, även om det såklart är en personlig preferens. Men det är iaf väldigt stor skillnad.
God grappa är gudomligt!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
När Portugal byggde upp sitt transoceana imperium i Afrika och Indien på 1400- och 1500-talen uppmuntrade kungarna att manliga portugisiska kolonisatörer gifte sig med lokala kvinnor (dessa måste dock ha döpts av katolska kyrkan). Policyn syftade till att skapa en katolsk lokalbefolkning som inte kände lojalitet mot den omgivande icke-kristna majoritetskulturen.
och samtidigt hade Portugal ett helt system där föräldralösa flickor hamnade under kungens "beskydd" och skickades till kolonierna för att giftas bort med män där.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det jag ofta saknar i rollspel (för att inte tala om i böcker!) är att när konstruktören inför en uppfinning studeras inte hur detta påverkar samhället. Magi löser många problem och som vi talat om tidigare borde det finnas en rätt stor marknad för magiska föremål och magiska tjänster, om inte annat som lukrativt sommarjobb för magilärlingar.

Som exempel (jag hörde detta för många år sedan och det vore riktigt kul om någon här kunde validera eller avfärda!) kan nämnas hur det kom sig att den vetenskapliga revolutionen skedde i Europa och inte i Kina: porslin.

Kineserna hade tillgång till riktigt fint porslin, vilket gjorde att de aldrig började undersöka glas för att göra koppar och ... glas. Det gjorde att de inte upptäckte linser och optik, vilket gjorde att européerna var före med att uppfinna glasögon. Glasögon tillför 10-15 år på en vetenskapsmans aktiva karriär, dvs. en erfaren person får ännu mer tid på sig att tillämpa sina erfarenheter och bygga upp kunskap.
Sinologen John K Fairbank spekulerade på samma sätt att kineserna, tack vare kulramens enorma effektivitet, aldrig hade incitament att utveckla högre matematik. Han framhåller det som ett av flera exempel på hur "Chinas early inventions could later hold her back, as though all achievements carry the seeds of their own ossification".

Med det sagt, personligen tror jag inte att detta är förklaringarna på varför Kina aldrig inte industrialiserades. Jag tror att Europas uppgång kontra Kinas "misslyckande" beror mycket mer på geografiska förutsättningar.


Med det sagt, sådana här problem tar vi enorm hänsyn till när vi skriver Eon. Hela magisystemet till Eon IV är tex designat utifrån diskussioner om hur olika magiska möjligheter påverkar världsbygget.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eva Österberg (typ Sveriges största historiker det sista halvseklet) har argumenterat för att detta inte stämmer - och så vitt jag kan förstå är hon i gott sällskap. Hittade t ex denna artikel som summerar upp argumenten bra.
Min syrras kompis Maria Borda har ett stort instagramkonto om barnuppfostran i andra kulturer, och observationerna som görs där av naturfolks syn på barn antyder starkt att Eva Österberg har rätt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
På dansställen i vilda västern var det vanligt att män tog kvinnliga roller, för det fanns alldeles för få riktiga kvinnor att dansa med.

En extremt populär musikgenre i vilda västern var "alpine music". ;__; Glöm alltså allt om Ennio Morricone, riktig westernmusik låter typ så här.

Det går inte att mata in nya patroner i kammaren på en Volcanic Pistol genom att svinga runt den i en hand, som folk alltid gör i actionspel typ Call of Juarez. Levern (vad heter det på svenska) är alldeles för seg för att det ska funka, tyvärr.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dock bör vi ju i detta fall snarare uppmuntra till anakronism än att låta våra spelgrupper återfalla till förlegat och kränkande språkbruk. Med tanke på trådens ämne alltså. Att spela Tales from the Loop och börja dra bögskämt för att det är "historiskt korrekt" känns inte spelfrämjande, eller bra på något sätt alls faktiskt.
Det kan man väl ha olika åsikter om. Jag gillar karaktärer som är barn av sin tid, och fascinerad av hur skickligt skrivande/skådespel/rollspel gör för att få sådana karaktärer sympatiska trots att deras värderingar inte alltid åldrats väl.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Piercade bröstvårtor var inte speciellt ovanligt i slutet på 1800-talet. Både i London och Paris kunde man få en fin guldring av en professionell piercare. Vi snackar inte underklass eller smutsiga nålar i en gränd, utan ett respektabelt mode. Kvinnor hade ibland en kedja mellan bröstvårtorna.

Det vänder lite upp och ner på bilden av viktorianska England.
Källa på det? Sexualhistoria och body mod-historia är notoriskt opålitlig nämligen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En udda yttring av könsförtryck kommer från Kazakhstan, där kvinnor skulle ha mycket tunga bjällror/klingande smycken i sina flätor. Dessa var inte bara obekväma att bära, utan klingade också så att män alltid kunde veta när en kvinna närmade sig.

Källa: Aya Shalkars instagramkonto, där hon gjorde ett konstprojekt om kvinnosynen i det gamla Kazakhstan.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
En udda yttring av könsförtryck kommer från Kazakhstan, där kvinnor skulle ha mycket tunga bjällror/klingande smycken i sina flätor. Dessa var inte bara obekväma att bära, utan klingade också så att män alltid kunde veta när en kvinna närmade sig.

Källa: Aya Shalkars instagramkonto, där hon gjorde ett konstprojekt om kvinnosynen i det gamla Kazakhstan.
Bjällror i penis förekom i sydostasien, något som inte uppskattades av våra katolska vänner när de anlände till Filippinerna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Straffskalan för homosexualitet i Orléans 1270 var som följer:

Män:
Första förseelsen: Testiklarna avlägsnas
Andra förseelsen: Kuken avlägsnas
Tredje förseelsen: Bränns på bål

Kvinnor:
Första förseelsen: Klitoris avlägsnas
Andra förseelsen: Klitoris avlägsnas igen (o_O)
Tredje förseelsen: Bränns på bål

Medeltiden är konstig...


Sås: Avhandling.
 
Top