Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
En av världens mesta pirater hette Zheng Yi Sao.

Hon härjade i sydkinesiska havet vid 1800-talets början, och var den inofficiella ledaren för Guangdong Pirate Confederation, vilken bestod av ungefär lika många sjömän och skepp som de större nationella flottorna i Europa vid ungefär samma tid.

Jag tänkte en del på henne då ento nämnde att Scott Lynch blivit kritiserad för det "fullkomligt orealistiska" draget att ha en kvinnlig piratledare i en av sina böcker.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
En av världens mesta pirater hette Zheng Yi Sao.

Hon härjade i sydkinesiska havet vid 1800-talets början, och var den inofficiella ledaren för Guangdong Pirate Confederation, vilken bestod av ungefär lika många sjömän och skepp som de större nationella flottorna i Europa vid ungefär samma tid.

Jag tänkte en del på henne då ento nämnde att Scott Lynch blivit kritiserad för det "fullkomligt orealistiska" draget att ha en kvinnlig piratledare i en av sina böcker.
Yes! Hon är cool. För extrapoäng kan man kalla henne Zeng Yat-sou, vilket är vad folk i Kwangtung/Guangdong hade kallat henne, alternativt Shek Yeung, som var hennes namn (Zeng Yat-sou/Zheng Yi-sao betyder "Zeng Yats hustru"). Eftersom hon själv, hennes man och hennes besättning lär ha talat kantonesiska, inte mandarin.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
187
Location
Stockholm
Napoleon inrättade ett system med flaggor för att snabbt kunna skicka militär information och order över landet.

1837 mutade ett gäng affärsmän ett par soldater som hanterade flaggningen för att skicka information om börsen mellan städer. Då varje stad hade sin egen börs, men var beroende av den viktiga börsen i Paris, kunde de sluga affärsmännen handla ute i landet baserat på information som nådde allmänheten flera dagar senare.
I princip samma som när traders i dag använder microwave towers till high frequency trading.

En annan tanke: Någonting likt Telefontornet borde finns i fler spel. Kanske som små tubes vart messenger imps springer iväg?
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
När aztekerna besegrat ett annat folk tog de med sig gudastatyerna hem, så att det blev deras gudar i stället och den besegrade befolkningen fick vara utan gudar. Teologisk appropriering, liksom.
Och uppenbarligen var det ju inga bra gudar eftersom de blivit besegrade. ;)
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
men jag hittar ingen källa på ett allmänt förbud av trummor annat än lokalt riktade åtgärder
Det där med kommunikation på avstånd och uppror var mer ett antagande från min sida :) men vad jag kan hitta förbjöds användande av trummor i annat än militärt syfte år 1684. Däremot verkar Värend i Småland ha behållit traditionen med slagverk trots detta.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
En kul sak jag minns att jag såg på en utställning om de stora renässansmålarna var att Leonardo da vinci medvetet ändrade på mått och siffror i sina ritningar på sina uppfinningar.
Detta för att försvåra för de industrispioner som ritade av anteckningar och ritningar under denna tid. Monterade man sedan ihop saker enligt vad som var avskrivet, fungerade uppfinningarna inte och/eller gick sönder, eftersom man antog att måtten var korrekta.
Om man däremot visste att anteckningarna hade extra eller ibland orimliga mått kunde man få saker att fungera korrekt.
Ett intressant sätt att skydda sina anteckningar och ritningar helt enkelt, basera det på rimlighet och onödiga extra mått som man vet inte behövs.
Kul var också att det var ett antal sådana kopierade och industrispionerade teckningar och ritningar som var på display
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
En kul sak jag minns att jag såg på en utställning om de stora renässansmålarna var att Leonardo da vinci medvetet ändrade på mått och siffror i sina ritningar på sina uppfinningar.
Detta för att försvåra för de industrispioner som ritade av anteckningar och ritningar under denna tid. Monterade man sedan ihop saker enligt vad som var avskrivet, fungerade uppfinningarna inte och/eller gick sönder, eftersom man antog att måtten var korrekta.
Om man däremot visste att anteckningarna hade extra eller ibland orimliga mått kunde man få saker att fungera korrekt.
Ett intressant sätt att skydda sina anteckningar och ritningar helt enkelt, basera det på rimlighet och onödiga extra mått som man vet inte behövs.
Kul var också att det var ett antal sådana kopierade och industrispionerade teckningar och ritningar som var på display
Lite som du på kartor (förr) ofta hade med byar/gator etc som inte fanns för att kunna påpeka att det var från dig de stulit materialet till kartan, när det väl hände.
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
L


Lite som du på kartor (förr) ofta hade med byar/gator etc som inte fanns för att kunna påpeka att det var från dig de stulit materialet till kartan, när det väl hände.
Som Agloe, New York! Vilken faktiskt gav namn åt en affär och en samling hus som byggdes senare på platsen där den helt fiktiva staden skulle ligga.

Vilket gav upphov till en *lätt förvirrad* copyrightprocess mellan den ursprungliga kartmakaren och en som gjorde en nyare karta med Agloe på.

Källa: https://99percentinvisible.org/episode/mini-stories-volume-2/2/
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Scandinavia and the World förklarar på följande sätt hur franska vetenskapsmän fick den franska befolkningen att odla och äta potatis: https://satwcomic.com/can-t-touch-that

Hur sant det är kan debatteras och görs omfattande i seriens kommentarer, med bland annat hänvisning till att så skedde i Ryssland. Läsaren får själv välja sin sanning, men ett ypperligt äventyrsuppslag ligger och lurar där i åkern.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Vi känner alla till chiffer för att skydda meddelandetext, men det det var lika viktigt att kontrollera att ingen hade öppnat brevet (vax och sigill går ju att återställa). Det utvecklades till en hel vetenskap, letterlocking på engelska: https://www.bbc.com/future/article/20210616-how-the-forgotten-tricks-of-letterlocking-shaped-history

Låssmederna var förr lika kluriga som äventyrskonstruktörer: https://www.core77.com/posts/66630/An-Incredibly-Clever-Lock-Design-from-1680
Eller varför inte ett skåp med 105 lådor, varav nästan alla är dolda: https://www.core77.com/posts/108392...-Secret-Compartments-in-This-Masterpiece-Desk Vilken svårighetsgrad tycker ni passar för Finna dolda ting?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Scandinavia and the World förklarar på följande sätt hur franska vetenskapsmän fick den franska befolkningen att odla och äta potatis: https://satwcomic.com/can-t-touch-that

Hur sant det är kan debatteras och görs omfattande i seriens kommentarer, med bland annat hänvisning till att så skedde i Ryssland. Läsaren får själv välja sin sanning, men ett ypperligt äventyrsuppslag ligger och lurar där i åkern.
I Preussen sågs i stället potatis som helt oätligt och bara bra för att göra sprit på, tills dess en hungersnöd tvingade folk att äta det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
I Preussen sågs i stället potatis som helt oätligt och bara bra för att göra sprit på, tills dess en hungersnöd tvingade folk att äta det.
I England ansågs havre bara vara tjänligt som foder åt hästar och skottar.

(Något skottarna bemötte med att det var därför England hade så bra hästar, och Skottland hade så bra människor)
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Just det, optiska telegrafer borde finnas med i fler rollspelsäventyr.
De förekommer ju flitigt i Mutant UA, under namnet Heliografer, jag har för mig att det förekommer en slutstrid mot en gotländsk-spion-uppviglar-laserögon-sniperrobot i toppen på ett sådant torn i något konventsäventyr
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Det jag ofta saknar i rollspel (för att inte tala om i böcker!) är att när konstruktören inför en uppfinning studeras inte hur detta påverkar samhället. Magi löser många problem och som vi talat om tidigare borde det finnas en rätt stor marknad för magiska föremål och magiska tjänster, om inte annat som lukrativt sommarjobb för magilärlingar.

Som exempel (jag hörde detta för många år sedan och det vore riktigt kul om någon här kunde validera eller avfärda!) kan nämnas hur det kom sig att den vetenskapliga revolutionen skedde i Europa och inte i Kina: porslin.

Kineserna hade tillgång till riktigt fint porslin, vilket gjorde att de aldrig började undersöka glas för att göra koppar och ... glas. Det gjorde att de inte upptäckte linser och optik, vilket gjorde att européerna var före med att uppfinna glasögon. Glasögon tillför 10-15 år på en vetenskapsmans aktiva karriär, dvs. en erfaren person får ännu mer tid på sig att tillämpa sina erfarenheter och bygga upp kunskap.
 
Top