Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ekorrar var populära husdjur. I perioder under 17-1800-talen var de i Amerika det vanligaste husdjuret.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Ignatius av Loyola, helgonet och prästen som grundade Jesuitorden? Överlevde att bli träffad av en kanon.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Tennisklubben som arrangerat Wimbledon startade som en krocketklubb 1868.. Tennis kom inte in i bilden förrän 1875.

Tydligen så startade de 2011 en underklubb som drivs som ett företag som tagit över allt som har med tennisturneringen att göra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bland annat skrev Christofer Bogislaus Zibet, sedermera en av De Aderton, år 1765 en parodisk hyllnings- och hjältedikt, Kurriaden, till en tam ekorre som blev ihjälklämd i en dörr.
Även Abraham Lincoln hyllade ett slocknat ekorrsliv. Dock helt utan ironi, såvittjagvet.

Och för att knyta an till tråden så tänker jag att man åtminstone kan bredda synen på trollkarlens följeslagare. Vem vill ha en uggla när man kan ha en ekorre?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Ekorrar var populära husdjur. I perioder under 17-1800-talen var de i Amerika det vanligaste husdjuret.
Varför slutade vi med det? Jag skulle betydligt hellre ha en ekorre än en hund eller en guldfisk.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Varför slutade vi med det? Jag skulle betydligt hellre ha en ekorre än en hund eller en guldfisk.
Alla dessa miljövänner och naturvårdare som helt korrekt påpekade att det inte var bra för ekorren :)

Edit: Men för en fantasitrollkarl som bor i ett stort torn i skogen och går på långa äventyr i vildmarken regelbundet är det såklart en en helt annan sak.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Bockstensmannen blev pålad = vampyr???
Pålning handlade från början inte om att penetrera hjärtat eller något sånt ens för vampyrer. Det var en rent praktisk grej. Hamra fast liket i marken så det inte kan resa sig. Det kan ligga kvar där och försöka gå igen hur mycket det vill, men får det inte bort pålarna är det kört. Då ligger det där och fladdrar med armar och ben, men kommer inte längre än en sköldpadda på rygg.

Bockstensmannen blev för övrigt pålad tre eller till och med fyra gånger (fjärde gången träffade troligen ett ben och kom inte igenom kroppen) . https://www.museumhalland.se/bockstensmannen/mannen-i-mossen/
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Pålning handlade från början inte om att penetrera hjärtat eller något sånt ens för vampyrer. Det var en rent praktisk grej. Hamra fast liket i marken så det inte kan resa sig. Det kan ligga kvar där och försöka gå igen hur mycket det vill, men får det inte bort pålarna är det kört. Då ligger det där och fladdrar med armar och ben, men kommer inte längre än en sköldpadda på rygg.

Bockstensmannen blev för övrigt pålad tre eller till och med fyra gånger (fjärde gången träffade troligen ett ben och kom inte igenom kroppen) . https://www.museumhalland.se/bockstensmannen/mannen-i-mossen/
Någon ville verkligen inte att han skulle komma tillbaka.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Okej, den här tråden verkar mest bli en lista om historiska anekdoter. Det är såklart helt okej, men vad jag framförallt är intresserad av är saker som visar upp någon sida som man inte tänkt på eller som man kanske föreställer sig annorlunda i en historisk epok. Som ekorrarna, till exempel. Nästa gång jag spelar en omgång som utspelar sig i 1800-talets Amerika (östkusten snarare än vilda västern, antar jag) så ska jag lätt ha en person med en ekorre som husdjur.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag tycker att man ofta missar att det finns historiska yrken, hela professioner, som idag är bortglömda. Exempelvis de som såg till att alla ljus i sånna där enorma kandelabrar tändes samtidigt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Salpeter och hur det utvanns av urin har redan nämnts. Något som däremot inte nämndes är hur man ofta fick tag på denna salpeter i Sverige. Det fanns nämligen salpetersjudare som hade kunglig dispens att gräva upp bönders ladugårdar och koka salpetern ur kopisset som sjunkit in i jorden därunder. Detta var så klart långt ifrån populärt och någon hjälp att faktiskt få upp ladugården igen fick man inte heller.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Han var nog fortfarande Fighter då, det var nog just under/efter konvalescensen som han multiclassade till Cleric. Om jag minns rätt.
Han kan ha varit en 5e-paladin hela vägen.

Man förstår ju att han blev kanoniserad.

Jag tycker att man ofta missar att det finns historiska yrken, hela professioner, som idag är bortglömda. Exempelvis de som såg till att alla ljus i sånna där enorma kandelabrar tändes samtidigt.
Här finns ett gäng roliga historiska yrken, en del tämligen bortglömda. Gråterska, likbjudare, lajdare.

Schäfer är en av mina favoriter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Top