Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Till exempel: Jag har just lärt mig (i en video från Arte om historien bakom den stereotypiska franska blårandiga tröjan "la marinière") att på medeltiden (i alla fall i Frankrike) ansågs randiga mönster störa den gudomliga ordningen och associerades med Djävulen. De bars av narrar, prostituerade, brottslingar, spetälska och bödlar, men inte av respektabelt folk. Till och med zebran ansågs vara ett djur associerat med Djävulen av denna anledning. Det tyckte jag var lite intressant, och föreställer mig kan inspirera lite om jag skulle spela i europeisk medeltid, då jag kan notera att en viss person (rollperson eller inte) bär randiga byxor, till exempel. Senare i historien bärs det av dandys och revolutionärer som utmanar den sociala kutymen.
De randiga nästan-långbyxor som associeras med sjömän under tidigmodern tid verkar f ö dyka upp nån gång på senare 1400-talet av bildmaterial att döma.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
En grej om hundar: förut fanns det en hundras som på engelska heter Turnspit Dog. De fanns för att gå i hjul som drev grillspett på tex krogen. Enligt de källor vi har förstod de av sig själva när den hunden som nu gick i hjulet blev trött och bytte av varandra.

”The dogs were quite able to appreciate the lapse of time, and, if not relieved from their toils at the proper hour, would leap out of the wheel without orders, and force their companions to take their place, and complete their portion of the daily toil.”
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
187
Location
Stockholm
Kaffe var förbjuden i fler period i Sverige i 1700-tallet. Man fick dricka sitt kaffe i hemlighet.

Potatis var inte populärt i början. Man viste ju att planten var giftig. Inte för man började tillverka brännvin av potatis, blev den accepterad bredt.

Saltpeter gjordes av urin.

Tobaksproduktion blev ett lagligt krav, man måste odla tobak på ett vist areal i varja ort.

När tronarvingen Gustav Adolf äntligen föddes i 1778, gjorde Gustav III ett kalas för publiken där 64 personer trampades ihjäl.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Äldre och Yngre Västgötalagen har varsin lång lista med förolämpningar och elakheter, komplett med olika böter beroende på vilken förolämpning man blivit utsatt för.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Något som faktiskt spelar roll ibland: vi tänker på vete som det vi har idag och som är ungefär midjehögt, men historiskt, före Borlaug och den gröna revolutionen, var vete manshögt. Som här, t.ex.:
1627543756482.jpeg

Det kan alltså vara ännu lättare än annars att gömma sig i ett vetefält.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
När Portugal byggde upp sitt transoceana imperium i Afrika och Indien på 1400- och 1500-talen uppmuntrade kungarna att manliga portugisiska kolonisatörer gifte sig med lokala kvinnor (dessa måste dock ha döpts av katolska kyrkan). Policyn syftade till att skapa en katolsk lokalbefolkning som inte kände lojalitet mot den omgivande icke-kristna majoritetskulturen.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
En välboren romare örfilade en kvinna, icke-romare eller slav med en "backhand" på offrets högra kind; däremot gav han en annan romare (såsom en olydig son) en snyting med handflatan på offrets vänstra kind. När Jesus säger i Matteus 5:39: "Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom", handlar det om denna sed. En jude som slog tillbaka mot romaren skulle råka rejält illa ut, men genom att visa fram vänsterkinden visade han på ett icke-provokativt sätt att han var jämbördig med romaren.
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Kaffe var förbjuden i fler period i Sverige i 1700-tallet. Man fick dricka sitt kaffe i hemlighet.

...

Tobaksproduktion blev ett lagligt krav, man måste odla tobak på ett vist areal i varja ort.
Det var också under en tid strängeligen förbjudet att röka ("supa tobak"). Skälet var i båda fallen att man ville undvika en negativ bytesbalans som kunde uppstå om befolkningen konsumerade för mycket importerade varor.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Den här videon har en massa intressant info om gasbelysning. En intressant grej tycker jag är det han nämner efter tio minuter: Att gå till teatern på kolgasens tid (typ mitten av 1800-talet) gav ofta upphov till huvudvärk och illamående, eftersom all gasbelysning gjorde slut på syret i salen. Jag tror jag ofta glömmer bort gasbelysningen när jag spelar på den tiden. Den är ju en skitcool detalj.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
587
Min kusin håller på med folkmusik och sade en gång att anledningen till att trummor inte finns i svensk folkmusik är för att slagverk var förbjudna i Sverige sen lågt tillbaka i tiden (typ 1600 tal). Detta för att man kan kommunicera över långa avstånd och då kunna (potentiellt) göra uppror mot makthavare etc.
Intressant! Men sorry att behöva förstöra en kul anekdot med faktakoll, för det här låter inte 100% korrekt. Här har någon troligen förvecklat kyrkliga ordningsregler med allmän landslag. Det enda jag hittat är att högljudda och stökiga inslag förbjöds i samband med bröllop framåt slutet av 1600-talet, såsom just trummor men även skjutande med krutvapen, men jag hittar ingen källa på ett allmänt förbud av trummor annat än lokalt riktade åtgärder under de statliga förförföljelserna av samer. Visserligen låter det då tämligen troligt att svensk folkmusik frångick trumman i samband med att den blev strängt bortplockad av prästerna från folkets bröllopsfestligheter. Men det är ytterst oklart om det haft något att göra med rädslan för uppror. Vill man veta mer om de faktiska relationerna mellan makthavare och bönder i Sverige, gällande vår förhållandevis stora avsaknad av folkliga uppror efter 1500-talet, rekommenderar jag starkt denna briljanta bok.
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Vid det här laget känner väl alla till trivian att arkitektur, skulptur och stadsplanering varit OS-sporter? Vore intressant att spela en skulptör i hårdträning för att ta OS-guld.
Jag väntar fortfarande på att poesi ska återinföras som OS gren.
(under antiken så tävlade man naken, så när de tävlade i poesi så var det nakna män som läste poesi för publiken. Jag förstår verkligen inte varför det inte är en gren idag)
 
Top