Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Kaptenlöjtnant Karl-Adolf Schlitt (1919–2009) var en tysk ubåtsbefälhavare under andra världskriget. Han är känd för att den 14 april 1945 ha sänkt sin egen ubåt, U-1206, efter ett felaktigt handhavande av en avancerad toalett. Schlitt orsakade ett vatteninflöde som orsakade klorgasbildning när vattnet nådde motorerna, vilket tvingade ubåten till ytan där den anfölls av britter. Det var ubåtens första uppdrag.

Toaletten var mycket svår att använda och krävde specialutbildade tekniker. Schlitt försökte sig dock på att spola utan teknikernas hjälp. Det är osäkert om det var själva spolningen som orsakade vattenläckaget eller teknikernas försök att åtgärda Schlitts felaktiga spolning.

---

Kommer att tänka på fyndtabellen (hette tabellen så? Där man försökte lista ut hur något funkade) i gamla Mutant av någon anledning.

Hur ofta har felaktig hantering av en toalett orsakat en katastrof i dina kampanjer?

Last edited:
År 892 så dödades Sigurd Eysteinsson av ett avhugget huvud.

Jarlsonen Sigurd besegrade hövdingen Máel Brigte i ett litet slag. Sigurd tog Máels avhuggna huvud och hängde på sin sadel. När han red iväg med huvudet så fick han ett litet sår av en utstående tand i huvudet. Såret blev infekterat vilket så småningom ledde till Sigurds död.

Snacka om att hämnden kom från andra sidan.

---

Händelsen skulle kunna tolkas som förbannelse eller en hämnd från den döde Máel. Till saken hör också att Sigurd fuskade i slaget. Överenskommelsen var att båda sidor skulle ha 40 krigare, men Sigurd tog med sig 80. Det skulle alltså även kunna vara gudarnas hämnd för att Sigurd fuskade.

Källa: Orknöjarlarnas saga

Det finns så mycket i den här meningen.
”Pappa, vad gjorde du under kriget? Fick du medaljer?”
”Mitt barn, jag hade ett väldigt viktigt uppdrag på en ubåt. Hela besättningen var helt beroende av mitt jobb. Varje dag!”
”Men vad gjorde du?”
”Tekniker! Jag var tekniker! För Tredje rikets mest avancerade och farliga ... ubåts ... vapensystem ... någonsin!”

Last edited:
”Pappa, vad gjorde du under kriget? Fick du medaljer?”
”Mitt barn, jag hade ett väldigt viktigt uppdrag på en ubåt. Hela besättningen var helt beroende av mitt jobb. Varje dag!”
”Men vad gjorde du?”
”Tekniker! Jag var tekniker!”

Kan ändå vara bättre än Schlitts öde. Han blev 90 år och fick leva hela livet med kvalen efter att ha sänkt sin ubåt och vara skyldig för några av sina besättningsmäns död genom att spola en toalett (utan hjälp).

Undrar vad han fick för epitet på gravstenen.

Det var dessutom bara 24 dagar kvar av kriget när han gjorde sina ödesdigra behov. Lite för länge för att hålla sig dock.

Last edited:
På samma tema minns jag när äldre manliga släktingar berättade om när p-pillret slog igenom stort i Sverige. De var i övre tonåren eller runt 20 vid tillfället, och hade fram tills dess knappt varit ensamma med en jämnårig tjej någonsin i sina liv. Det fanns alltid en vuxen, en kompis eller annat förkläde i närheten. Detta var i Stockholm.

Sen när p-pillret kom på 60-talet var det som att hela det sociala livet förändrades över en natt, enligt mina släktingar.

– Tjejerna kastade sig över en, som i ett trollslag, sa en.
– Tidigare hade man inte fått så mycket som en puss på kinden, men nu släpade de iväg en ut i buskarna, sa en annan.

Relevans för rollspel: I historiska settings, även i relativ nutid, kan man nog inte överdriva hur segregerade könen var i många miljöer.

Last edited:
"Hur skulle en god värd eller en väluppfostrad gäst bete sig på medeltiden? Vi diskuterar gästfrihet vid en tid då felsteg kunde innebära halshuggning.

Vildsvinsmiddagar och välfyllda mjödbägare var receptet på en lyckad middagsbjudning för tusen år sedan, men det gällde att inte vara för skrytsam eller socialt knepig som värd eller gäst. Nyköpings gästabud, Stockholms blodbad och Blodsgillet i Roskilde är alla exempel på fester som spårade ur. Historikern Wojtek Jezierski berättar om gästfrihetens historia och hur smal gränsen var mellan fest och fiendskap i den medeltida världen.

Dessutom berättar Dick Harrison om khazarerna, medeltidsfolket som konverterade till judendomen av politiska och handelsstrategiska skäl."

"Hur länge kan en gäst stanna hos dig innan du tröttnar? Nu har historiker undersökt gästfrihetens historia och avslöjar våra attityder gentemot främlingar, flyktingar och krigsfångar.

Hur har vi tänkt kring gäster, flyktingar och andra som kommit på kortare eller längre besök i Sverige? I en aktuell bok undersöker historiker gästfrihetens historia, där svenskarna, redan sedan medeltiden verkat ha intagit en särställning.

- Adam av Bremen skrev redan på 1000-talet att av alla folk kring Östersjön var svenskarna de mest gästfria, berättar historikern Wojtek Jezierski.

Historikerna Olof Blomqvist och Sari Nauman studerar situationen med krigsflyktingar och krigsfångar som kom till Sverige under Stora nordiska kriget på 1700-talet, och som snabbt kom att bli undersåtarnas, snarare än kungens ansvar. Hur flyktingarna skulle hjälpas och vem som var i störst behov av hjälp var frågor som svenskarna då ställde sig för första gången."

"Jon Jordås om Nordens äldsta livsvisdomar. I Hávamál som räknas som en av de klassiska fornnordiska texterna finns goda råd för många tillfällen i livet.

Från början fördes innehållet i Hávamál vidare från generation till generation genom muntlig tradering. Insamling och nedteckning skedde under 1200-talet, men forskarna tror att Hávamál härstammar från vikingatiden, alltså runt 800-talet.

Vad innehöll då Hávamál, som ansågs så viktigt att bevara? I dikten finns goda råd för många tillfällen i livet, exempelvis när man är gäst eller värd - alltså ett slags vett och etikett för vikingarna.

Men det finns också mer högstämda livsvisdomar, om hur man blir en lycklig människa och vad som är viktigast efter ens död.

Själva ordet Hávamál betyder Odens tal (Har, den Höge=Oden och mal=tal/språk).
Medverkande : Heimir Pálsson, nordisk filolog, Magdalena Ribbing, expert på vett och etikett,"
https://sverigesradio.se/topsy/ljudfil/srse/4988162.mp3

Vill man ha äventyrliga historier kring khazarerna rekommenderar jag Michael Chabons roman Gentlemen of the Road, där två judiska äventyrare på 900-talet genomgår diverse strapatser i och kring Khazarriket. Referenserna till klassisk sword & sorcery är aldrig långt borta, även om romanen håller sig till det strikt jordnära.

Back