Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Något vi i moderna Sverige inte alltid tänker på är att kök inte är en självklarhet. Historiskt var det långt ifrån alla som hade råd med att ha ett eget kök och i många trångbodda länder är det än idag många som saknar ett kök (Bangkok är inte känd för sin street food utan anledning).

Lösningen, både då och nu, kan vara att använda sig av gatukök.

I rollspel så är värdshus, restauranger och ibland även pubar vanligt förekommande, men egentligen så borde det vanligaste alternativet för att köpa sig mat i en stad vara ett enkelt gatukök (eller en halvlängsman som säljer pajer med tveksamt innehåll). Dessa inriktar sig mot de fattigare medborgarna och serverar enkel, snabblagad och billig mat. Snabbmat är inte ett modernt påfund om det nu var någon som trodde det.

Ett exempel från antiken är de romerska Thermopolium.

---

I rollspelssammanhang så är dessa gatukök utmärkta ställen att träffa folk på, speciellt från de lägre samhällsklasserna. Medan kunderna väntar på maten och äter så diskuteras det allt från skvaller och politik.

Sen finns det givetvis alltid rykten om varifrån det där köttet i pajerna kommer ifrån...

Historiskt var det långt ifrån alla som hade råd med att ha ett eget kök och i många trångbodda länder är det än idag många som saknar ett kök
Just trångboddhet var ju också en anledning till att inte alla fick ha eget kök. Gör alla upp eld i sina Domus i rom så ökar risken för bränder. Reglerar man det till ett fåtal ställer där man kan få sin mat så minskar man riskerna.

Det blir också bättre vinst om inte andra kan starta upp konkurrerande verksamheter. Att hålla utbudet måttligt för att hålla uppe priserna var det absolut viktigaste.

Inte konstigt att det hämmar produktivitet och effektivisering - det är meningen. Det är också därför som den industriella revolutionen knäcker skråna överallt.
Oja... med resulterande politisk oreda

Karl_Marx_001.jpg

Last edited:
Det blir också bättre vinst om inte andra kan starta upp konkurrerande verksamheter. Att hålla utbudet måttligt för att hålla uppe priserna var det absolut viktigaste.
Jag läste att de engelska kungarna på medeltiden ägnade sig åt prisfixering, var det allmänt förekommande? Det antyddes i min källa (vilken det nu var) att det var en anledning till att den engelska ekonomin inte var bättre än den var, potentialen till mer blomstrande ekonomi fanns med det hindrades i praktiken av kungamakten (troligen för att de ekonomiska teorierna inte utvecklats än). Det borde i så fall inte nödvändigtvis vara så att skråna fick sätta vilka priser som helst.

Jag läste att de engelska kungarna på medeltiden ägnade sig åt prisfixering, var det allmänt förekommande? Det antyddes i min källa (vilken det nu var) att det var en anledning till att den engelska ekonomin inte var bättre än den var, potentialen till mer blomstrande ekonomi fanns med det hindrades i praktiken av kungamakten (troligen för att de ekonomiska teorierna inte utvecklats än). Det borde i så fall inte nödvändigtvis vara så att skråna fick sätta vilka priser som helst.
Jag kan inte detaljerna, men i normalfallet brukar försök att fixera priserna vara en effekt specifikt av att försöka bekämpa inflation (det är universellt en värre bot än sjukan och funkar aldrig). Men även Rom sysslade med sådant (där växte inflationen ur en allt lägre silverhalt i mynten).

Ett litet historiskt faktum är hur ny och konstig idén om systematisk inflation var - det var ett ekonomiskt tämligen statiskt samhälle, men när Spanien fick enorma mängder silver och guld från Amerika gjorde det saker med ekonomin som man helt saknade begrepp för, och som på några seklers sikt ödelade Spanien som Europas supermakt. Jag är säker på att samtiden inte begrep det - hur kunde man bli fattigare av silver och guld, det verkar axiomatiskt omöjligt.

Back