Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Något vi i moderna Sverige inte alltid tänker på är att kök inte är en självklarhet. Historiskt var det långt ifrån alla som hade råd med att ha ett eget kök och i många trångbodda länder är det än idag många som saknar ett kök (Bangkok är inte känd för sin street food utan anledning).

Lösningen, både då och nu, kan vara att använda sig av gatukök.

I rollspel så är värdshus, restauranger och ibland även pubar vanligt förekommande, men egentligen så borde det vanligaste alternativet för att köpa sig mat i en stad vara ett enkelt gatukök (eller en halvlängsman som säljer pajer med tveksamt innehåll). Dessa inriktar sig mot de fattigare medborgarna och serverar enkel, snabblagad och billig mat. Snabbmat är inte ett modernt påfund om det nu var någon som trodde det.

Ett exempel från antiken är de romerska Thermopolium.

---

I rollspelssammanhang så är dessa gatukök utmärkta ställen att träffa folk på, speciellt från de lägre samhällsklasserna. Medan kunderna väntar på maten och äter så diskuteras det allt från skvaller och politik.

Sen finns det givetvis alltid rykten om varifrån det där köttet i pajerna kommer ifrån...
 
Historiskt var det långt ifrån alla som hade råd med att ha ett eget kök och i många trångbodda länder är det än idag många som saknar ett kök
Just trångboddhet var ju också en anledning till att inte alla fick ha eget kök. Gör alla upp eld i sina Domus i rom så ökar risken för bränder. Reglerar man det till ett fåtal ställer där man kan få sin mat så minskar man riskerna.
 
Det blir också bättre vinst om inte andra kan starta upp konkurrerande verksamheter. Att hålla utbudet måttligt för att hålla uppe priserna var det absolut viktigaste.

Inte konstigt att det hämmar produktivitet och effektivisering - det är meningen. Det är också därför som den industriella revolutionen knäcker skråna överallt.
Oja... med resulterande politisk oreda

Karl_Marx_001.jpg
 
Last edited:
Det blir också bättre vinst om inte andra kan starta upp konkurrerande verksamheter. Att hålla utbudet måttligt för att hålla uppe priserna var det absolut viktigaste.
Jag läste att de engelska kungarna på medeltiden ägnade sig åt prisfixering, var det allmänt förekommande? Det antyddes i min källa (vilken det nu var) att det var en anledning till att den engelska ekonomin inte var bättre än den var, potentialen till mer blomstrande ekonomi fanns med det hindrades i praktiken av kungamakten (troligen för att de ekonomiska teorierna inte utvecklats än). Det borde i så fall inte nödvändigtvis vara så att skråna fick sätta vilka priser som helst.
 
Jag läste att de engelska kungarna på medeltiden ägnade sig åt prisfixering, var det allmänt förekommande? Det antyddes i min källa (vilken det nu var) att det var en anledning till att den engelska ekonomin inte var bättre än den var, potentialen till mer blomstrande ekonomi fanns med det hindrades i praktiken av kungamakten (troligen för att de ekonomiska teorierna inte utvecklats än). Det borde i så fall inte nödvändigtvis vara så att skråna fick sätta vilka priser som helst.
Jag kan inte detaljerna, men i normalfallet brukar försök att fixera priserna vara en effekt specifikt av att försöka bekämpa inflation (det är universellt en värre bot än sjukan och funkar aldrig). Men även Rom sysslade med sådant (där växte inflationen ur en allt lägre silverhalt i mynten).

Ett litet historiskt faktum är hur ny och konstig idén om systematisk inflation var - det var ett ekonomiskt tämligen statiskt samhälle, men när Spanien fick enorma mängder silver och guld från Amerika gjorde det saker med ekonomin som man helt saknade begrepp för, och som på några seklers sikt ödelade Spanien som Europas supermakt. Jag är säker på att samtiden inte begrep det - hur kunde man bli fattigare av silver och guld, det verkar axiomatiskt omöjligt.
 
Ett exempel från antiken är de romerska Thermopolium.
Vad jag förstått så fanns i Athen något som liknade food trucks av samma anledningar och på romerska arenor gick folk omkring och sålde albatross med "bloody albatross flavour", eller ja, kanske mer tids- och platstypiska tilltugg 😅 samt förfriskningar likt de som går omkring på festivaler med en gigantotermos kaffe på ryggen.
 
Tydligen hade man i Gladiator tänkt ha reklamutropare på Colosseum men tog bort det för att det kändes för modernt och använde i stället datorkraft för biffa upp fältslagsmaskinerna så projektilerna flög längre. I verkligheten flög förstås projektilerna kortare och det fanns reklamutropare på Colosseum.
 
En gång i tiden skrev jag en artikel (Stället som SL glömde, del 3) om ett så spännande ämne som kvarnar. Jag missade dock helt en kvarntyp, nämligen Tidvattenkvarnar.

Tidvattenkvarnar är vattendrivna kvarnar placerade vid kuster och flodmynningar, där stigande och fallande tidvatten driver kvarnhjul för att mala. De var ofta säkrare och mer förutsägbara än både vindkvarnar och vanliga vattenkvarnar.

Tidvattenkvarnar har funnits länge, de äldsta arkeologiska spåren av tidvattenkvarnar i Europa kommer från Irland och dateras till 600–700-talet. Under medeltiden spreds de längs atlantkusten – från Portugal och Spanien upp via Bretagne, England, Wales och ända till Skottland och Skandinavien. Liknande tekniker användes även i vissa delar av Asien och Mellanöstern, men självklart mest i områden med kraftiga och regelbundna tidvatten.

Det är i grunden samma teknik som i vattenkvarnen. Den byggdes vid en smal kanal eller (kvarn-)damm som fylldes vid högvatten. När tidvattnet sedan började sjunka öppnade man slussluckor och lät vattnet strömma ut genom kvarnhjulet. Vissa kvarnar kunde utnyttja både inkommande och utgående vattenflöde med dubbla hjul. De flesta var byggda i sten med trädetaljer, och konstruktionen var robust nog att stå emot stormar.

Det finns idag restaurerade tidvattenkvarnar som funkar, t.ex. Woodbridge Tide Mill.

---

Kvarnar är en personlig favorit i rollspelssammanhang. Skälet till det är att kvarnen är high-tech och mjölnaren är en viktig figur i samhället. Det finns också gott om folktro-föreställningar om kvarnar att sleva ur. Dessutom är kvarnar en spännande miljö, det är saker som rör sig och låter samtidigt som de är placerade i intressanta miljöer, speciellt vattenkvarnar (och nu tidvattenkvarnar). När jag rest runt i Sverige så har jag passat på att besöka restaurerade kvarnar när jag fått chansen.

Äventyrsfröer:
  • Mjölnaren leder en smugglarliga. Varorna är gömda i kvarnen eller i kvarndammen. Tidvattenkanalen används för att smussla godset in och ut ur staden.
  • Staden är belägrad och kvarnen är den enda som kan mala säden. Men, den står utsatt till och fienden försöker förstöra den.
  • Mordgåta. En kropp hittas i kvarndammen vid lågvatten.
  • Det hörs mystiska viskningar i kvarnen. Har den blivit hemsökt eller är det något annat? Mjölnarens hjälpredor vill inte jobba i kvarnen så staden står inför mjölbrist (och eventuellt svält) om inte viskningarna upphör.
  • Kvarngubben har blivit förbannad. Vad är det som stört detta väsen?
 
Men även Rom sysslade med sådant (där växte inflationen ur en allt lägre silverhalt i mynten).
En intressant ytterligare effekt var att folk ju insåg det här och då började spara vissa silvermynt (exempelvis välrenommerade drakmer) och handlade i andra silvermynt (exempelvis de mindre välrenommerade romerska mynten) vilket ökade andelen dåliga mynt i omlopp.
 
Tydligen hade man i Gladiator tänkt ha reklamutropare på Colosseum men tog bort det för att det kändes för modernt och använde i stället datorkraft för biffa upp fältslagsmaskinerna så projektilerna flög längre. I verkligheten flög förstås projektilerna kortare och det fanns reklamutropare på Colosseum.
Just det där med att skala upp allt i Gladiator - Colosseum var c:a 150% storlek jämfört med verkligheten, tex - var inget jag hade något emot. Vi är cyniska idag efter att vi sett tusen saker som är mer bombastiska och galet imponerande än den genomsnittliga romaren hade. Då behövs det lite mer oompf i filmens språk. Att göra allt större är helt ok.

Att däremot ha stridsropet ROMA VICTOR är oförlåtligt. Rom är femininum - Roma victrix ska det vara och inget annat.
 
Städer var mörka före gasbelysningens intåg. Det var farligt att röra sig i mörkret i de stora städerna.

En lösning var pojkar (har bara läst om pojkar) som bar facklor eller lyktor och kunde hyras för att eskortera en hem från t.ex. teatern, värdshuset eller någon social tillställning. De förekom i alla fall redan på 1500-talet, men blev vanligare under de kommande århundradena till de blev överflödiga efter gatubelysningens intåg.

De har haft flera olika benämningar, t.ex. Link boys (link verkar syfta på en form av belysning i form av fackla eller veke av hampa), torch boys, porte-flambeau, porte-lanterne, fiaccheristi, etc.

En viktig funktion för link boys är även att de är bra på att navigera stadens gator (i mörker) och de vet även vad som händer i staden. Antagligen var de även duktiga på att sprida rykten.

Många link boys var ärliga och viktiga för säkerheten, speciellt i mörka, brottsdrabbade kvarter. Andra samarbetade med ficktjuvar eller rånare, och ledde medvetet kunder genom bakgator där bakhåll väntade. Vissa kunde försöka pressa extra pengar genom att hota att lämna kunden i totalt mörker på osäkra platser. Deras rykte var alltså inte den bästa, men det var ändå bättre än att behöva snubbla fram i mörkret.

---

Link boys kan användas på många sätt i rollspel, tex:
  • En link boy kan vara en ovärderlig informatör som känner till varje gränd i staden.
  • En serie rån har gemensamt att offren alla följdes av samma link boy.
  • En ung link boy bevittnar ett mord men är rädd att vittna – rollpersonerna måste vinna hans förtroende.
Link boys är ett exempel på personer som inte syns så mycket men som ser mycket.
 
En gång i tiden skrev jag en artikel (Stället som SL glömde, del 3) om ett så spännande ämne som kvarnar. Jag missade dock helt en kvarntyp, nämligen Tidvattenkvarnar.

Tidvattenkvarnar är vattendrivna kvarnar placerade vid kuster och flodmynningar, där stigande och fallande tidvatten driver kvarnhjul för att mala. De var ofta säkrare och mer förutsägbara än både vindkvarnar och vanliga vattenkvarnar.

Tidvattenkvarnar har funnits länge, de äldsta arkeologiska spåren av tidvattenkvarnar i Europa kommer från Irland och dateras till 600–700-talet. Under medeltiden spreds de längs atlantkusten – från Portugal och Spanien upp via Bretagne, England, Wales och ända till Skottland och Skandinavien. Liknande tekniker användes även i vissa delar av Asien och Mellanöstern, men självklart mest i områden med kraftiga och regelbundna tidvatten.

Det är i grunden samma teknik som i vattenkvarnen. Den byggdes vid en smal kanal eller (kvarn-)damm som fylldes vid högvatten. När tidvattnet sedan började sjunka öppnade man slussluckor och lät vattnet strömma ut genom kvarnhjulet. Vissa kvarnar kunde utnyttja både inkommande och utgående vattenflöde med dubbla hjul. De flesta var byggda i sten med trädetaljer, och konstruktionen var robust nog att stå emot stormar.

Det finns idag restaurerade tidvattenkvarnar som funkar, t.ex. Woodbridge Tide Mill.

---

Kvarnar är en personlig favorit i rollspelssammanhang. Skälet till det är att kvarnen är high-tech och mjölnaren är en viktig figur i samhället. Det finns också gott om folktro-föreställningar om kvarnar att sleva ur. Dessutom är kvarnar en spännande miljö, det är saker som rör sig och låter samtidigt som de är placerade i intressanta miljöer, speciellt vattenkvarnar (och nu tidvattenkvarnar). När jag rest runt i Sverige så har jag passat på att besöka restaurerade kvarnar när jag fått chansen.

Äventyrsfröer:
  • Mjölnaren leder en smugglarliga. Varorna är gömda i kvarnen eller i kvarndammen. Tidvattenkanalen används för att smussla godset in och ut ur staden.
  • Staden är belägrad och kvarnen är den enda som kan mala säden. Men, den står utsatt till och fienden försöker förstöra den.
  • Mordgåta. En kropp hittas i kvarndammen vid lågvatten.
  • Det hörs mystiska viskningar i kvarnen. Har den blivit hemsökt eller är det något annat? Mjölnarens hjälpredor vill inte jobba i kvarnen så staden står inför mjölbrist (och eventuellt svält) om inte viskningarna upphör.
  • Kvarngubben har blivit förbannad. Vad är det som stört detta väsen?

Just returned from Gdansk, I have to add that a water mill can be huge and of great economic and political importance to the city. From https://medievalheritage.eu/en/main-page/heritage/poland/gdansk-medieval-mills/ :

"The Great Mill was built by the Teutonic Knights around the mid-14th century on an artificial island of the Radunia Channel"

"... mills were [...] managed by a Teutonic official, a Mill Master, who reported to the Gdańsk commander, and sometimes even directly to the Grand Master of the Teutonic Knights."

"In 1454, Gdańsk townspeople belonging to the anti-Teutonic conspiracy took over the Great Mill without a fight, which initiated an uprising against the authority of the Teutonic Order. "

"Before 1623, the number of wheels in the mill was increased to eighteen"
 
Just returned from Gdansk, I have to add that a water mill can be huge and of great economic and political importance to the city. From https://medievalheritage.eu/en/main-page/heritage/poland/gdansk-medieval-mills/ :

"The Great Mill was built by the Teutonic Knights around the mid-14th century on an artificial island of the Radunia Channel"

"... mills were [...] managed by a Teutonic official, a Mill Master, who reported to the Gdańsk commander, and sometimes even directly to the Grand Master of the Teutonic Knights."

"In 1454, Gdańsk townspeople belonging to the anti-Teutonic conspiracy took over the Great Mill without a fight, which initiated an uprising against the authority of the Teutonic Order. "

"Before 1623, the number of wheels in the mill was increased to eighteen"

Endnu et eksempel på hvor vigtige en mølle kunne være og hermed også en eventyrside: I Rudkøbing på Langeland i Danmark var der risiko for hungersnød efter fire uger med vindstille da folk ikke kunne male korn til mel til deres rugbrød.
 
Känns som jag läst det här, men oavsett, en sed jag tycker man kan köra med. Att det är/var sed att bära ljus när det mörknar. Inte så mycket för att se, som att visa att man är där. För går du utan ljus eller med svärtad dräkt/rustning, har du något att dölja.
 
Back
Top