Små historiska fakta som kan vara intressanta i rollspel

Gamiel

Swordsman
Apropå medeltida tennis:
A history of and my first go at MEDIEVAL TENNIS - YouTube

Jag har sett beskrivningen att det bara gällde ogifta män?
Om jag mins rätt så ansågs det allmänt väldigt omanligt i Sverige (o troligen reste av Norden, men mins inte exakt) att syssla med korna, även utanför fäbodarna, det var något för kjoltyg o pojkar. Det gavs exempel i boken jag läste om folk som tagit sig till USA o i breven hem berättar att de varit tvungna att hjälpa till med mjölkningen o även om de själva inte längre har något problem med det ber brevläsaren att inte nämna den detaljen för andra.

Mins inte om det bara var nötkreatur eller gällde flera djur som den stämpel av omanligt gällde.

Zeedox

Veteran
Något som fascinerat mig på sistone är konceptet av "Salpetersjudare" eller "Saltpeterman", som å kronans vägnar hade som uppgift att resa runt och gräva upp gödseljord som kunde vara användbar för att göra salpeter av, och därefter krut till krigsmakten. Det fanns tydligen en mängd olika lagar som ålade folket att producera nitratrik jord, och "pissegubbarna" själva var tydligen ordentligt råbarkade typer som var vana att inte bli uppskattade.

Rollspelsmässigt tänker jag mig att det är en intressant grupp av SLPs att möta, som antingen kommer för att gräva på rollpersonernas ägor, eller kanske att rollpersonerna anlitas för att övertyga salpetersjudarna att gräva på en annan plats. Eller går det att nyttja deras lagskydd för att smyga sig in någonstans?
Ytterligare en tolkning är att häxmästare och nekromantiker kan ha hantlangare som reser runt och våldgästar folket och letar efter döda kroppar som kan användas för att reanimera skelett, zombier och annat. Speciellt intressant blir det när det är lite oklart under vilka omständigheter en död kropp faktiskt kan reanimeras, och när det bara blir fossiler i marken. Skelett som fått åldrats några år i marken och suga i sig böner och tårar från sina sörjande anhöriga kanske är mer användbara?

Dubbelyxa

Veteran
En av mina favoriter är hur restaurangbranschen uppstod, enligt Peter Englund (läst för ca 20 år sedan). Efter franska revolutionen fann sig adelns köksmästare stå utan försörjning då deras tidigare arbetsgivare giljotinerats. För att försörja sig började de då erbjuda sina tjänster till allmänheten.

JohanL

Hero
En av mina favoriter är hur restaurangbranschen uppstod, enligt Peter Englund (läst för ca 20 år sedan). Efter franska revolutionen fann sig adelns köksmästare stå utan försörjning då deras tidigare arbetsgivare giljotinerats. För att försörja sig började de då erbjuda sina tjänster till allmänheten.
Även om snabbmat fanns redan i den antika världen också, särskilt Rom.

Den här videon roade mig:

Illern

koppariller
Även om snabbmat fanns redan i den antika världen också, särskilt Rom.

Den här videon roade mig:
Jag har tyvärr tappat bort källan men det ska ha funnits "food trucks" på Athens agora.

I en kampanj vi spelade så började en inspirerad tavernaägare efter något som en roll sa' med lägga-på-bröd som var något som liknande moderna tjocka surdegspizzor. Brödet fanns, grejor (fast inte tomat) fanns att lägga ovanpå. Rollerna fick mycket dignitas i sin insula när de hjälpte till att sprida ordet om denna nyhet från lokala tavernaägaren.