Nekromanti små funderingar om fantasy i stort

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
har inte läst hans böcker /images/icons/frown.gif
försköte med första men tröttnade efter typ 100 sidor
kanske får försöka igen
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Har de inte lagt ner den svenska översättningen, dessutom? Jag har för mig att bara den första boken (d.v.s. de två första på svenska) finns i översättning.

På engelska heter böckerna A Game of Thrones, A Clash of Kings och A Storm of Swords. Jag vet inte om det ska komma fler delar, jag har bara läst den första (men på baksidan av den tredja står det ingenting som skulle tyda på att det är den sista. Inget som skulle tyda på att det kommer fler heller, visserligen)

-JPS-
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Vaffan! Försök igen! Du kan bara inte gå miste av den bästa fantasy som skrivs just nu!

Läste du på svenska eller engelska?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: är det inte 4 på eng nu?

Tre böcker har givits ut på engelska, som Quan'talis skrev. Del fyra - A Feast for Crows - skall enligt georgemartin.com släppas i höst. Totalt ska det visst bli 6 böcker i serien.

Hur läget är med den svenska översättningen har jag ingen aning om.
 
Joined
17 Jun 2000
Messages
72
Location
Ekenäs, Finland
Nu har jag inte läst och sett ifall någon annan har nämnt men George R.R. Martins Game of Thrones (eller vad den nu hette) lär vara litet sådan... Har själv bara läst litet i början men min far som läst de första böckerna har sagt att de är litet i den stilen...

Ändring:
Nästan genast efter att jag skrivit det lästa jag att George redan nämnts... Men jag låter det stå kvar iallafall... Det är ju ett bra exempel...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Och, jo, de styckar upp de svenska översättningarna. "

Varför gör de alltid det? Tror de inte att svenska läsare klarar av att läsa tjocka böcker, eller vill de bara tjäna mer pengar?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vi kan börja läsa båda två samtidigt och stödja varandra./images/icons/wink.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det skulle ju vara bra om förlagen gjorde det för läsarnas skull (då skulle vi ju kunna tala om för dem att vi hellre vill ha dem ouppdelade), men det beror nog på lönsamheten; uppenbarligen går många av fantasyserierna på förlust trots att böckerna delas upp.

-JPS-
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Styckningar

Det jag har hört från förlagshåll är att det är för att minska transport- och översättningskostnaderna (??). Samt någon lam ursäkt om att svenska ungdomar inte skulle ha råd att köpa en "hel" bok eftersom den skulle kosta mycket mer.

Vilket är bull. Man kan ju undra varför inga andra tjocka böcker, som inte är fantasy, styckas upp. Ta bara ett exempel från en systergenre, som Stephen King.

(F.ö. går Stephen Kings böcker inte med någon direkt vinst heller, eftersom rättigheterna är så vansinnigt dyra).
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
visst hade inget att göra igår... så jag läste till sida 300-nåt /images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Styckningar

är det inte så att bokaffärerna också vill ha ostyckade böcker?
har för mig det
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Re: är det inte 4 på eng nu?

Ja det stämmer. Del 3, som var TJOCK inbunden, delades upp på två i pocket. Av bindningsteckniska skäl, antar jag.

Hmm... den enda andra amerikanska bok jag hört talats om som råkat ut för det är nog Williams "Green angel tower"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Styckningar

Lamaste ursäkterna jag hört på länge. Det är betryggande att veta att efter att man har läst 300 sidor så är man bara halvvägs. Förutsatt att det är en bra bol naturligtvis.
 
Top