Nekromanti små funderingar om fantasy i stort

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag har tänkt lite på det här med fantasy böckers karaktärer, de är ju oftast smedet/bönder/almog som sedan upptäcks efter typ 50-100 sidor in i boken vara något stort, kung eller liknadne, och en fara för den by/gård han/hon lever på/i. där efter far de ut i världen och besegrar en armeé eller två och tar död på en gud.

nu undrar jag om det finns typ böcker som börjar att handla om en styck smed(eller liknande) som som sedan lämnas åt sitt öde nån stans i boken och beerättandet tas upp om nån annan karaktär som man kanske hade trott var en bigigur innan...

eller böcker som man tror handöar om huvudkarktären, the one and only som skall ändra världen efter sitt tycke, men helt plötsligt byter bana och the one and only inte är the one and only utan att det visar sig att det är hans page/betjänt är det...

det skulle varit kul att läsa nån sådan bok som omväxling mot jordans (iaf, the path od daggers)långtråkiga böcker eller eddings smått "lika-dana-böcker-som-handlingen-i-varje-serie-består-av-att-döda-en-gud" och liknande. länge leve de som tar sig över nyskapandets tröskel...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag undrar om jag nånsin läst en sådan bok som du beskriver men kommer fram till att nope, det har jag inte. Så här är några sådana:

Dragonlance Chronicles

Dark Elf Trilogy

Death Gate Cycle
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Det enda jag kommer på helt apropå torde vara George R R Martin och hans böcker. A Game of Thrones osv.
Alla jag trott var huvudpersonen har dött. /images/icons/hairy.gif
Tji fick jag, den som verkade slemmast från starten har visat sig hyggligast. Man kan ju bli aphuvud för mindre.


Storuggla, ohjälpsam
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Cynthia Voigt: På falkens vingar

Lite av en överraskning första gången jag läste den, men nu förstörde jag ju alltihop för er som inte läst den, eftersom ni kommer att vara beredda på att det finns en överraskning...

-JPS- undrar var jag lagt min uppvridbara apa
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

-JPS- undrar var jag lagt min uppvridbara apa

<hr></blockquote>



Stephen King?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Stephen King?

<hr></blockquote>


Nej, min uppvridbara apa

-JPS-
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nej, min uppvridbara apa

<hr></blockquote>



Stephen King?


Storuggla, fast i samma spår
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Nej, nej, nej!

Du ska fråga "Har du en uppvridbar apa?" och då ska jag svara "Nej, det har jag ju inte. Det förklarar saken."

Att man måste göra allting själv....

-JPS- "That's the way to do it!"
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag ber om ursäkt om mitt komiskt lynne är lite sandpapprigt idag, men jag har tittat på Odd Couple, så jag är bäst lämpad för oneliners.


Storuggla, diggar Felix
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Tja... Jag hör för mig att något sådant händer... Vad heter boktriologin igen? Sagan om Ringen?
Gandalf "dör" och Bilbo "dör" några ggr.. Frodo blir förvriden..

/[color:448800]Han</font color=448800> som asgarvade när han läste Quan'talis och Storugglas inlägg
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag funderar på att registrera ett användarnamn till (Alter Ego eller något annat lika diskret) och använda det i sådana här situationer... Och varför inte för att ställa dumma frågor som jag sen kan svara på och verka dubbelt så klok som vanligt (fortfarande inget att skryta med, men ändå).

-JPS- Nu är det jag som är ensam på forumet! Inga Anonyma Användare ens.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Nja...

Åtminstone nästan.

Jag har stött på en serie som handlar om en hop möss och andra små skogsvarelser som kämpar för sånt som är viktigt för dem, t.ex. en armé med ondisnta råttor.

Vissa delar är ganska episka, det är inte så att de befriar världen från all tänkbar ondska.

Dessutom är det ingen egentligen en serie, alla böcker är fristående fastän de grundar sig på samma värld och ibland samma personer.


Författarne borde heta Brian Jaques, med reservationer för eventuella felstavningar, alla böckernas titlar består av ett namn och ett epitel, t.ex. "Martin krigaren" och "Solblixt stavbäraren".

Rekommenderas varmt om man vill ha lite omväxlig i och nya perspektiv på fantasyn.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Det närmaste jag kommer på är inte fantasy utan SF, Stephen Donaldsons 'Gap'-böcker.
Där är det visserligen inte en fråga om vem som visar sig vara viktig för historien utan om vilka roller de har i den - han börjar med att ge huvudpersonerna lätt igenkännbara stereotyper (Hjälten, Skurken, Offret) och börjar sedan rotera rollerna under handlingens gång så att de blir något helt annat än de var från början. Skurk -> Offer -> Hjälte, typ.
Fast han spoilar idén lite genom att redan i första boken tala om att han kommer att göra det...

--
Åke
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hallå där!

Ni får ju inte hålla på och skriva lustigheter när jag ligger och sover. Det trodde jag att jag hade klargjort. Fy på er!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jaha, det verkar allt mer som om jag måste läsa den gode Martins böcker för att kunna upprätthålla min status som fantasytyckare. Och jag som såg fram emot att vara lite ledig! Nu får jag sitta och plöja igenom ännu en tegelstensroman! Tack så mycket för det!/images/icons/sad.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ack ja. Livet är hårt /images/icons/sad.gif

Men vem sa att det skulle vara lätt att vara fantasytyckare?

-JPS- måste snart läsa Martin på nytt. Inte minns jag att han var så bra
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Du kan inte tänka dig att berätta hur många böcker det rör sig om? Jag hoppas att de idiotiska översättarna inte har plockat i sär varje bok hundra olika delar som de brukar göra. I så fall så läser jag den hellre på engelska.
 
Top