Smärtpoäng från Krigarens Handbok DoD91

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Nyfiken, är det någon som använde det?

Jag gillar verkligen tanken på att krossvapen får den betydelse de hade i verkligheten, men det är ytterligare en faktor att hålla reda på frö spelare som inte brinner för crunch.

C
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Vi använde dem nog ett tag men tyckte det blev för bökigt. Samma sak med att ha olika lager av rustningar. Det statiska abs:et var ganska bökigt att få att funka på ett bra sätt rent allmänt i spel tyckte jag. Dolk vs. ringbrynga (utan SB eller liknande) gav ju att man inte kunde skada vederbörande annat än på perfekt (och kanske särskilt) slag.

Cog.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
crilloan;n345700 said:
Jag gillar verkligen tanken på att krossvapen får den betydelse de hade i verkligheten, men det är ytterligare en faktor att hålla reda på frö spelare som inte brinner för crunch.
Jag tycker tanken var god. Förutom att krossvapen får bli något annat än bara andra klassens huggvapen så är det också fint att kunna utdela blåmärken och småskador som inte inte nödvändigtvis handikappar den drabbade på samma sätt som skador på KP gör i 91:an. Jag gillar också att det gör FYS mer relevant, som annars är en av de mer åsidosatta egenskaperna. Det känns lite som att de imiterade MERP med sina Hits och Crits. Dock omintetgör det en av de bästa kvaliteterna hos DoD (och BRP) vilket är smidigheten, att man inte behöver så många led för att få fram ett resultat. Jag skulle nog aldrig använda det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Det testades men lades snabbt åt sidan. Bra idé som flera skriver men för tungrodd till slut. Lite som DS och OS i gamla Western. Möjligen skulle man kunna jobba ner modellen till något enklare men det hade nog inte varit värt det. (Nu spelade vi aldrig 91an utan försökte implementera dem till EDD , men det gör nog ingen skillnad.)

Annars gällande statisk ABS är det något som egentligen bara funkar riktigt bra med låga värden. Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Inte samma lösning och inte samma syfte men uppdelningen Gard/Hälsa i Hjältarnas Tid/Kopparhavers hjältar är rätt elegant om man vill åt BRP-ish med möjlighet till större taktiskt djup, val och som monstertriggers.

Vi kommer leka med mer detta längre fram.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Måns Det ska jag titta på, kanske kan plocka en del därifrån. Tycker ni verkar ha en del roligt på gång, men jag har kommit fram till att jag vill använda alla tärningarna i arsenalen, inte bara T100 och T6 :)

C
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,128
Bifur;n345720 said:
Det testades men lades snabbt åt sidan. Bra idé som flera skriver men för tungrodd till slut. Lite som DS och OS i gamla Western. Möjligen skulle man kunna jobba ner modellen till något enklare men det hade nog inte varit värt det. (Nu spelade vi aldrig 91an utan försökte implementera dem till EDD , men det gör nog ingen skillnad.)

Annars gällande statisk ABS är det något som egentligen bara funkar riktigt bra med låga värden. Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
Vapen som tvåhandssvärd och treudd skär ju igenom helrustning som vore den våt wellpap redan nu.
Lägg där till riddarens yrkesförmåga att göra maximal skada...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Bifur;n345720 said:
Annars gällande statisk ABS är det något som egentligen bara funkar riktigt bra med låga värden. Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
Hela abs-mekaniken är ett snedtänk, enligt mig. Det är bara ytterligare ett sätt att hantera Chans att lyckas. Ex. om du slår 1T8 i skada mot en läderrustning med abs 2 är det 25% chans att det inte blir någon skada. Med andra ord, effekten blir densamma som att slaget misslyckas, vilket innebar att slå mot färdighetsvärdet var meningslöst att börja med. Dungeons and Dragons rustningsmekanik var exempelvis mer öppna för detta, då rustningar höjer svårighetsgraden att bli träffad.

Till Matiné tog jag bort vapenskadeslaget och lät "skadan" istället ge en bonus till färdighetsslaget (motsvarigheten till 1T8 gav +2). Resultatet av färdighetsslaget blev skadan, så ett vapen gav med andra ord en chans att göra större skada.

För att hantera abs-problemet, då Matiné var starkt influerat av DoD, så gick jag istället åt andra hållet. Alla varelser hade 25 kroppspoäng men kunde bli utslagna i förtid (normalt om de fick 10+ i skada). Rustning höjde denna gräns.

Detta medförde i spel att rustningar kunde förlänga striden men den tog alltid slut --- till skillnad från DoD där ett bredsvärd (1T8+1) mot en helrustning kunde ta en evighet. Man väntade i princip på att det perfekta slaget skulle inträffa.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
Bifur;n345720 said:
Annars gällande statisk ABS är det något som egentligen bara funkar riktigt bra med låga värden. Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
Jag har börjat med skador så som de ser ut i Mythras/RQ. Där är det inte dessa 2T10+2 för ett tvåhandssvärd, utan 2T8

obak
Yrkesfärdigheter är den styggelse i DoD91 som gjorde att lådan är nästan i "mint condition" hemma :p

Ivanhoe har ju ett system som i sin enkelhet visar på skillnad mellan vapen och olika rustningar.

C
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
obak
Yrkesfärdigheter är den styggelse i DoD91 som gjorde att lådan är nästan i "mint condition" hemma :p

Ivanhoe har ju ett system som i sin enkelhet visar på skillnad mellan vapen och olika rustningar.

C
Enkelhet och enkelhet... där var väl grejen att varje vapen hade olika skadetärning/mod mot varje typ av rustning? Jag vet inte om jag tycker det var så enkelt heller. :)
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Vi spelade med SP fullt ös under 90-talet. Vet fan inte hur SL klarade av det för det blir sjukt mkt att bokföra.
Som spelare inte så farligt skulle jag säga. Jag testade det som SL för några år sen och vi valde snabbt att skrota då en strid tog evigheter.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Bifur;n345720 said:
Skulle jag spela DoD idag skulle jag nog skala ner alla skadetärningar något steg men istället göra dem exploderande och hålla ABS kring max 5.
I vår EDD-kampanj har vi gjort om stridsreglerna en hel del och en sådan sak är att alla vapen har exploderande tärningar (samt gjort om några vapen ifrån t.ex. 2t4 till 1t8 för att en spade inte skall bli helt vansinnig). Tillförde en helt ny dynamik. Orsaken till den ändringen är att jag vill ha den känslan jag alltid fått när jag spelat Rolemaster, rädslan inför varje strid att rollpersonen kan gå slås ut. Jag avskyr fenomenet "dolk mot ringbrynja", jag gillar när även den störste krigare tvekar en halv sekund innan denne anfaller ett gatubarn med kniv.

Vi funderade på att använda smärtpoäng men vi lade ned det för vi gissade att det skulle bli för mycket bokföring.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
lupmet;n345941 said:
I vår EDD-kampanj har vi gjort om stridsreglerna en hel del och en sådan sak är att alla vapen har exploderande tärningar (samt gjort om några vapen ifrån t.ex. 2t4 till 1t8 för att en spade inte skall bli helt vansinnig). Tillförde en helt ny dynamik. Orsaken till den ändringen är att jag vill ha den känslan jag alltid fått när jag spelat Rolemaster, rädslan inför varje strid att rollpersonen kan gå slås ut. Jag avskyr fenomenet "dolk mot ringbrynja", jag gillar när även den störste krigare tvekar en halv sekund innan denne anfaller ett gatubarn med kniv.

Vi funderade på att använda smärtpoäng men vi lade ned det för vi gissade att det skulle bli för mycket bokföring.
Du kan inte tänka dig att dela med dig av hur du hackat stridsreglerna?
Alltid kul o se hur andra har resonerat.

C
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
crilloan;n346604 said:
Du kan inte tänka dig att dela med dig av hur du hackat stridsreglerna?
Alltid kul o se hur andra har resonerat.
Visst, en nedbantad version finns temporärt på https://www.muorji.se/Temp/edd-regler-wrnu.pdf Jag har tagit bort en del premisser för kampanjen och bland annat några nya gudar som är specifika för kampanjen. Jag behöll dock mycket mer än bara stridsreglerna, hoppas det inspirerar till något. Notera att jag är inte klar med färdigheten Avla?sa besva?rjelser, kommentarer emottages glatt.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
lupmet alltid kul att se andras tolkningar. Fy vad jag slet med ping-pongbiten när det begav sig.
för erfarenhetspoäng så skrev jag upp dom, sedan fick spelarna dom i grupper, (uppfattning,lärdoms,strid osv) sedan var det gerf och fria erf som kunde placeras fritt. Spelarna tyckte om att dom kunde lägga på t.ex grottorientering även om de inte hade lyckats med färdigheten. (Nåt ska man väl lära sig av alla jevvla grottor o gravar...)

Jag hade möte med den minst erfarna spelaren inför vår omstart och han gillade möjligheterna i Mythras stridssystem (till min förvåning) så vi lyfter in det i hybriden.

Kör ni i Ereb ?

c
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
crilloan Kul att du var intresserad. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang kring erfarenhetspoäng men jag tror inte det spelar så stor roll...

Vi spelar i Ereb, men jag lyfter in inspiration material jag har samlat på mig genom 35 års :eek: rollspelande, t.ex. sprang de på ett Kai-kloster i Torildskogen (dock kraftigt omgjort). Jag har så långt in material ifrån Svavelvinter (välsekott och profetior), Symbaroum (Torildskogen), Tolkien (Mörkmården --> Torildskogen), Ensamma vargen (Kai-klostret) och The One Ring (regler för långresor). Jag har plöjt alla moduler och äventyr och inte minst net.plot.book(s) på äventyrsuppslag. Nu skall jag tömma alla gömmorna och inte bara samla på mig.

Temat är mer sword and sorcery än episk fantasy, fast jag har stulit idén om kampanjen som kretsar runt Meh-Zadrias pelare i Sinkadus nr 23, fast jag har bytt ut pelaren emot ... något annat. De har just dräpt demonen som fungerat som Zorakins rådgivare sedan riket grundades, precis som profetian förutsåg. Följer de nu råden som rådgivaren gav innan han dog, och följer profetian?
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
548
Location
Uppsala
NU blev jag ju tvungen att leta reda på både Monster och män samt Mörkmården :)
Lät som en spännande kampanj! (och intressant att lyfta in material från Symbaorum o SRR till Aidnehalvön)

Det blir sällan episkt när jag är SL, mest grisbönder som är ute på djupt vatten och jag som är orolig för TPK..

C
 
Top