Nekromanti Smärtgränsen

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Alltså, jag antar, kan jag betala 1400 spänn för ett enskilt band av 'The Cambridge History of China', finns det egentligen ingen gräns för vad jag är villig att punga ut...men skillnaden är förstås ganska stor. Jag är extremt intresserad av Cambridge History of China, mer intresserad än jag varit av någon rollspelsprodukt sedan...öh, Encyclopedia Vampirica, och det var bara för att det var WoD-metaplot-parafernalia i bulk. Det är också den enda rollspelsmodul jag någonsin betalat mer än 350 spänn eller så för. (Över 600 kostade den faktiskt, ett ganska stort hopp från ~350 med andra ord...)

Men, uj...sedan är jag både snål och insnöad...i nuläget skulle det krävas att jag var väldigt intresserad av en rollspelsprodukt för att betala ens det.

Så, få mig väldigt intresserad, eller håll priset nere rejält. Förvisso köper jag knappt rollspel alls längre; så andra konsumenter är nog, lyckligtvis, betydligt mer lättflirtade.

- Ymir, vill mest ha Conan, men det är både D20 och skitdyrt :gremfrown:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,477
Location
Helsingborg
Tja, jag har varit i precis den sitsen och då var det Draug jag höll i mina händer. 320 spänn var jag inte villig att punga ut för ett läckert spel på norska som jag antagligen aldrig skulle spela. Så säg 280 ± 20 spänn oavsett hur snyggt det är. Vad jag är ute efter är innehåll, inte layoutmässig snygghet. Feng Shui impulsköpte jag (och jag visste ungefär lika mycket om det som jag vet om Noir nu) och det spelet låg runt det priset. Och jag håller med Dimfrost. Många sidor är inte alltid en fördel och något man kan skryta med.

I den här tråden hade förresten passat bra med en poll.

/Han som hade mer pengar på kontot när han köpte Feng Shui än övervägde Draug
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Vi snackar snygg layout, kanonfina illustrationer, kontrollerade texter/korrektur, bra tryck, tjockt papper, rejäla hårdpärmar, etc.
Nämen... Där beskrev du Mutants & Masterminds 2 ed. (Att det finns en deluxutgåva är liksom bara grädde på moset.) :gremgrin:

In any case, jag skiter ärligt talat i hur snyggt ett spel är, så länge det går att läsa (*hosthostCall of Ctulhu 6:th edhosthost*). Är det inte intressant att spela så köper jag det inte om det inte är jättebilligt. (Undertecknad har ett Svenil som väl i bästa fall blir spelat på nån forumsträff nån gång. Men jag ångrar mig inte, det var billigt.)

Så för att besvara frågan: 350 spänn, samma som det får kosta innan jag tänker efter både två och tre gånger gällande "vanliga spel".

/Hellzon - M&M fanboy
 
G

Guest

Guest
Vet ej, beror på hur intresserad av produkten jag är, jag skulle aldrig köpa en lyx version av drakar o demoner 6 då jag har för dåliga erfarenheter av det, medans noir verkar rätt intressant och jag innehar redan eon grand luxe.

Det enda jag egentligen kan säga är att min fysiska smärtgräns ligger på typ 750 kr sedan så kommer jag nog inte spela spelet pga svältdöd
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,278
Location
Örebro
Smärtgränsen är nådd...

...då jag inte är intresserad. Jag skulle enklare kunna slänga upp 3-400 kronor för ett skräckrollspel än ett fantasyrollspel t.ex. Men för ett rollspel jag icke skulle använda alls så går smärtgränsen väldigt lågt - inte ens priser runt 100 kronor är toleranta då.

Sedan finns det situationer då man impulsköper något som verkar intressant (t.ex. under konvent) då man kan köpa saker som man annars inte tänkt sig. Sedan finns det även situationer där personer vars man man känner igen och förväntar sig bra saker ifrån som också kan rucka på det. I grund och botten kommer snarare min smärtgräns från en dålig ekonomisk situation, än något annat. Kunde jag ösa pengar skulle jag förstås göra det... Nu blir det istället att prioritera.
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag har köpt flera (mer än två) spel som jag sedan aldirg fått spela, mest har jag köpt dem för att de var snygga och hade hög kvalitet, när det gäller en enskild bok så är nog 350:- min smärtgräns, jag har gått över den nåon gång ((Eon 2 deluxe) men då visste jag att det var värt det.

A.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Var ligger er smärtgräns i pris för ett extremt lyxigt högkvalitativt rollspel?


mmm svår fråga...

för mig handlar det om att jag vill känna stämning när jag tar boken i min hand... bilderna måste vara stämningsfulla.... inte slarviga..... pappret får inte vara billigt dasspapper... bindningen får inte vara billig....

För att säljas som ett lyxrollspel måste allt vara rätt.....

Jag skulle om allt känns rätt kunna betala runt en tusenlapp för en riktigt lyxigt rollspelsprodukt men det krävs verkligen att allt känns helt rätt....

************

Som en sidonot tror jag inte det är en god affär att lansera en sån lyx rollspelsprodukt, min gissning är att för få skulle köpa den för att täcka upp kostnaderna för ett sådant projekt.

men det är naturligtvis bara mina spekulationer.

************

Lycka till

Bombu
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hmm. Klurig fråga. Förutsatt att jag hade ett jobb och det var den sortens bok jag gillade (få sidor med regler och många med setting, Unknown Armies eller Over the Edge till exempel) så skulle jag glatt punga ut med en sedel med Karl XI på. Ifall det var ett spel jag inte hört något om men det såg bra ut... 300 kronor.

Köpa ett rollspel bara för att ha det i hyllan? Sure, det har jag gjort tidigare, men inte för att kvaliten var hög, utan mer för att det är något i texten som tilltalar mig.


Storuggla, kattpopdown
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Missade det där med att du vill ha ett smärtgränspris.

Jag har redan gjort det klart att jag köper ett rollspel för innehållet, men att bra kvalitet förhöjer bra innehåll ytterligare.

Så om innehållet är bra så skulle jag nog, förutsatt att jag inte slösat bort mina pengar på cider och stora, stora hamburgare, kunna lägga ut uppemot 500 för det, men vara rejält grinig och pank efteråt. Skulle det kosta mindre än 350 skulle jag vara riktigt nöjd efteråt, under 300 och lyckan är nådd. Så, tja, smärtgränsen är väl 500, men ett rimligare pris vore... ja, något lägre.

-Hjalle, med 350:- i månadslön (men ingen skatt!).
 

LukeFagwalker

Veteran
Joined
8 Nov 2005
Messages
175
Location
Hjärtum
fem på att jag e snålast

för att jag ska skaffa ett rollspel ska det vara gratis och inte över tjuge A4.

förmodligen är de större och dyrare rollspelen bra mycket bättre, genomtänktare och mer kompletta men jag har läst en 300 sidor tjock regelbok förr (Warhammer fantasy) och det vill jag inte göra om (trots att jag bränner en sida i minuten på vanliga böcker). så då skaffar jag hellre ett gratisrollspel och improviserar där reglerna är ofullständiga.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Varier lite beroende på om jag tror mig spela det mycket efter inköp, men jag kan utan problem lägga ut några hundralappar på en bok som är tillräckligt lyxig och välgjord oavsett om jag kommer spela det eller inte. Engel köpte jag grundboken och "Creatures of the Dreamseed" på stört efter att ha sett en smygtitt. Tror jag gav ca 450 bagis sammanlagt för typ 300 sidor rollspelsmaterial som jag aldrig spelat. Det var lätt värt det, för böckerna är bara såå snygga och stämningsfulla att kolla i. Skulle jag spela det skulle det vara värt mycket mer. Kan du dessutom överträffa lyxigheten från det spelet kan jag utan tvekan gå ännu högre.

Däremot MC som jag faktiskt spelat en jäkla massa kändes det dyrt att köpa en 200sidorsbok till för typ lika många kronor [dvs 200], för det kändes inte lyxigt. Oavsett speltimmar per krona.

Däremot vet jag inte hur mycket den köplustan skulle skalas med inkomst. Som det är nu ligger jag väldigt pyrt till på ekonomifronten, så även om jag skulle vilja köpa det kanske jag bara helt enkelt inte har råd. När jag köpte Engel låg jag på typ 75% studiemedel, och det var inget problem att lägga ut stålar då. Frågan är, om jag ökar inkomsten, hur mycket mer pengar jag vill ut då? Skulle det höjas, eller fortfarande vara samma? Är det relevant?
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Vill ha!

Var ligger er smärtgräns i pris för ett extremt lyxigt högkvalitativt rollspel? Vi snackar snygg layout, kanonfina illustrationer, kontrollerade texter/korrektur, bra tryck, tjockt papper, rejäla hårdpärmar, etc. Lyxlyx, top-of-the-line helt enkelt. Spelet blir mellan 200-300 sidor. Lyxlyxlyx.

600-700. Mer än det så skulle jag låte bli men ändå gå och sukta efter det (om det nu är något jag vill ha, vilket Noir är).

Skulle ni köpa ett spel för att dess kvalitet var högt för att samla på även om ni inte trodde er spela spelet?

Spel som jag köper är spel som jag vill spela. Om det nu någonsin blir av att spela det är en annan sak.

/Jaggernaut - aaaaaaaaargh....
 
Top