Nekromanti Smärtgränsen

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Var ligger er smärtgräns i pris för ett extremt lyxigt högkvalitativt rollspel? Vi snackar snygg layout, kanonfina illustrationer, kontrollerade texter/korrektur, bra tryck, tjockt papper, rejäla hårdpärmar, etc. Lyxlyx, top-of-the-line helt enkelt. Spelet blir mellan 200-300 sidor. Lyxlyxlyx.

Skulle ni köpa ett spel för att dess kvalitet var högt för att samla på även om ni inte trodde er spela spelet?
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Nej, det skulle jag inte. Min ekonomi tillåter det inte och jag nöjer mig helt med att dregla över spelets omslag och lyxighet och stuffluff i spelbutiken. Jag köper emellertid inte på långa vägar ett rollspel för att det är lyxigt, utan då skulle det inspirera mig och göra mig sugen redan från början. Sen kanske att det kan hjälpa till att göra mig sugen när jag väl är där i butiken, men aldrig att jag åker iväg med avsikt att köpa ett rollspel bara för att det är hög kvalitet rent fysiskt eller konkret.

Men om spelet redan innan skulle engagera mig, innan jag fick veta att själva produkten också är tänkt att bli något alldeles extra i kvalitetsväg, då skulle jag bli riktigt kåt på det. För kombinationen kvalitetslyx och inspirerande är maffig.

Så om det är Noir du snackar om så kan jag säga att jag nu förmodligen är hundra procent säker på att köpa det. Och jag längtar verkligen efter att sätta tänderna i det.

Men svaret på din fråga är egentligen nej - jag skulle inte köpa ett spel för att dess kvalitet var högt för att samla på även om ni inte trodde er spela spelet.

-Hjalle
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Skulle ni köpa ett spel för att dess kvalitet var högt för att samla på även om ni inte trodde er spela spelet?
Jo, jag skulle nog köpa det i vilket fall. Bara just för att det var lyxit-med-extra-allt... :gremgrin:
Priset på dett då, om det nu skulle vara såpass lyxit så skulel nog jag kunna tänka mig att punga ut med cirkus 6-700 spänn. Vilket sedan skull betyda at man får leva på makaroner resten av månade, men samtidgt så hr man ju köt sig ett apsnyggt rollspel... :gremtongue:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Well, jag köpte ju Nobilis för en sådär 450:- eller vad det kostade. Så där går väl smärtgränsen för ett lyxigt spel som man aldrig spelar :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag säger 300:-, för det är lite mer än Wizards grundböcker, och de är kanske lite lökiga i layouten, men pärmar, papper, illustrationer, korrektur och allt det där är verkligen av yppersta klass. Och så är dom på 200-300 sidor.

Nobilis kostade mer tror jag, men jag köpte det begagnat av Storuggla. Fast det hade jag nog kunnat ge 450:- för, men det är verkligen extremfall.

Jag köper inte böcker jag inte åtminstone tror att jag kommer ha nytta av.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Skulle ni köpa ett spel för att dess kvalitet var högt för att samla på även om ni inte trodde er spela spelet?"

Jag skulle köpa ett spel för relativt dyra pengar för att jag är samlare och för att det är svenskt. Samtidigt är jag student och inte beredd att lägga 10 % av min månadsinkomst på ett enda rollspel.

Om det är ett rollspel som jag faktiskt vill spela, om det är utgivet av någon som jag känner till sedan tidigare och om det håller vad det lovar så skulle jag väl kunna tänka mig att motviligt punga med 500-600 spänn för det. Men inte mer oavsett kvalité eller vad jag hade tjänat. Egentligen tycker jag att 250-350 kronor är mer rimligt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag är en samlare, inte en spelare, och dessutom har jag en sjuk fetisch att stödja svenska rollspelsskapare.

Jag säger någonstans mellan fyra och fem hundra kronor som min absoluta yttersta smärtgräns. Jag köper HELST inget som kostar mer än 350.

Snackar vi lyxiga limited special edition (typ läderinbundna superflotta med snygg framsida, ny layout med fler och snygga illustrationer och sånt) kan jag nog sträcka mig till en tusenlapp.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
300 kr

Skulle ni köpa ett spel för att dess kvalitet var högt för att samla på även om ni inte trodde er spela spelet?
Jag vill säga nej, men åh andra sidan så har jag inte spelat hälften av spelen i min bokhylla så... Ja, förmodligen.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Över 300 och jag tänker efter... så spontanköpen försvinner där och när jag tänker efter blir det oftast inte av att jag köper det (då tanken blir "men när jag jag hinna läsa / spela det).

Köper inte spelet bara för kvaliten, sällan heller för att spla det som det är, men tror jag att jag kommer få inspiration av det, är jag oftast såld.

*kollar bokhyllan*

Japp, senaste systemen jag köpt verkar legat kring 300 kr.

(föredrar för övrigt en bra mjukbindning framför hårdprämar)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Om jag från början visste att jag inte skulle spela det? Nej (å andra sidan är jag optimist gällande mina chanser att få alla spel jag köper spelade). Jag har inget behov av lyx och glansigt papper i mina spel om det ska gå ut allt för mycket över priset. Så, omkring 300-350 kronor kan jag tänka mig, men då ska det till att spelet är något jag vill spela också.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Jag prioriterar ett spels innehåll över dess utseende nio dagar av tio. Att spelet ska vara välredigerat och inte ha svårläslig layout ser jag som ett självklart kriterium, men annars kan jag nästan tycka att produktionsmässig kvalitet är lite avtändande... det är någon form av indie-bias, antar jag. :gremsmirk:

Så låt oss säga så här: om jag tror att spelet kommer att vara bra så är jag beredd att pröjsa rätt mycket för en angenäm förpackning, men jag föredrar att betala mindre för en bok med sämre kvalla . Tror jag att jag kommer att tycka spelet är dåligt kan dock inga produktionsvärden i världen få mig att köpa det.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Eftersom jag precis beställt tärningar och sånt för över 1000kr så kan jag ju tänka mig att en riktigt snygg bok som jag har hört bra saker om och är sugen på att spela så kan jag nog tänka mig uppemot 500kr.

Men det beror mycket på hur rik jag känner mig just då. Om ett par år (när jag kanske har blivit sudent på riktigt) så kommer jag kanske inte kunna sträcka mig så långt.

/Marcus undrar om det här en marknadsundersökning för Noir. I så fall så blir det ingen tvekan med den där 500lappen. Kanske till och med mer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Mitt tänk brukar vara att 1kr/sida är bra... sen får jag fundera på hur gärna jag vill ha prylen. Tar sällan större hänsyn till om produkten är snyggare än genomsnitt men om den inte håller viss klass blir det avdrag i "prisvärdhet"... För nåt på 300 sidor... max 450:- kanske och då ska jag verkligen vilja ha det också.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,011
Location
Umeå
800:-

Jag kan föreställa mig köpandes en riktigt snygg och bra rollspelsbok för 800:-, men då ska den vara bra också, lite grann av det ultimata rollspelet..

Men inte för samlande, och jag vill inte behöva köpa några moduler heller.

- Zire
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Min grundregel är samma som DeBracys 1kr/sida, det är gränsen för vad som impulshandlas i alla fall. Jag har köpt betydligt dyrare saker dock, mitt Bloodlust som privatimporterades från Tyskland kostade runt 500kr, för 216 sidor. Dock, då var det innehållet jag var ute efter, själva spelet är väldigt anspråkslöst till utseendet.

Utöver 1kr/sida så kan jag nog tänka mig att lägga sådär 30öre/sida om det är en riktigt påkostad bok. Under förutsättning att jag vill ha innehållet, jag har nog med olästa rollspel för att inte behöva köpa några fler hyllvärmare, allt som köps skall jag vilja läsa (om än jag har gett upp sedan länge om att någonsin hinna spela allt jag har i hyllan).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Till skillnad mot många andra bryr jag mig inte mycket om hur många sidor jag får för pengarna: många sidor är bara jobbigt att läsa igenom, och jag blir alltid en aning matt när jag ser en ny Exaltedbok med fyra hudnra sidor att sätta tänderna i. Så länge spelet är komplett ser jag nästan hellre 200 sidor än 400, naturligtvis beroende på exakt innehåll.

I övrigt: mer än 350 kr lägger jag knappast ut på något jag inte verkligen vill ha (jag har också köpt Nobilis, liksom). Ett superlyxigt Noir skulle jag kunna köpa för 400, kanske, men då är jag inte så väldigt intresserad av spelet som sådant heller (det är osäkert om jag skulle köpa det för 280-300 i mer standardmässigt utförande). I allmänhet är jag dock svag för snygga spel. TIll exempel blev jag riktigt såld på Planescape först efter att ha bläddrat i böckerna hemma hos walium, och sett att alla illustrationerna vargjorda av Di Terlizzi varav många var i färg.

Det sagt så kanske 500 spänn är ett mer vettigt pris, men då går man miste om de inte totalt dedikerade köparna. Som mig.


/Dimfrost
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
För en riktigt juste bok med det omfånget, kanske 400 spänn, men det förutsätter att jag faktiskt är intresserad av själva spelet; samlarspel är inte min grej. Jag har för avsikt att spela alla spel jag äger, om jag inte gör det redan.
I just Noirs fall skulle jag inte betala mer än tvåhundra bagis oavsett hur schmancy det var. Förmodligen inte det heller.

Och ordentlig korrektur är fan inte lyx, det är mer grundläggande än faktisk text i spelet.


/Feliath — skulle föredra ett spel bestående enbart av bilder framför ett med dåligt korrad text
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad jämför du med?

Jag har bevisligen varit knäpp nog att betala 900 pengar för Call of Cthulhu 20th Anniversary Edition med grönt fejkläder och elder sign i rött på framsidan. Samtidigt så har jag inte köpt Nobilis för 450 spänn trots vrålsnygg framsida och en layout i insidan som var klart mycket bättre än jubileums-CoC.

Förmodligen så berodde det på att Cthulhu är ett gediget spel som jag känner sedan tidigare, så bara det ger det ett plus i köptarmen. Det faktum att jag inte hade ett Cthulhu sedan tidigare hjälper också till. Nobilis å andra sidan har jag bara hört om. Jag har aldrig spelat det och jag är inte helt övertygad om att det går att spela. Det gav minus i köptarmen.

Engel hittade jag i en "hej, kom och köp mig"-låda på något konvent. Det var definitivt värt de 299 bananer som jag lade ut på det. Det är också vrålsnygg layout, läckra illusar, till och med ett eget typsnitt, tjockt papper, hårdpärmar som man kan döda med. Jag skulle nog sträcka mig upp till 400 eller 450 för ett sådant spel till.

Jag slängde ut 400 pengar på de båda böckerna i Götterdämmerung. Efter att ha plöjt igenom dem så kunde jag bara konstatera att det här spelet ville jag inte äga, trots läckra illusar och hårda pärmar. Där var det layout och innehåll som sänkte det, så det sålde jag bort.

Jorges Bestiarium är den rollspelsbok som jag gillar mest vad gäller innehåll och utseende och hårda pärmar. Är det den sortens lyx du menar så har du en rätt bra jämförelse redan där. Lite bättre korrläst så hade det definitivt varit värt sitt pris.

Det ska jämföras med DoD6R, som jag köpte mest för att ha en uppdaterad och kanske fungerande DoD6. Där var det på gränsen till att jag ansåg att det var värt priset.
 
Top