Nekromanti Smärre miss i Vapenmästaren?

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Nej, extremt starka människor har definitivt sämre rörlighet. Se på de som tävlar i "världens starkaste man" eller diverse styke/tyngd lyftare. När det rör sig om en Lamia är det förstås något annat än biologisk massa som styrkan baseras på.

På den andra frågan handlar det ju en del om luftmotstånd men nog skulle det gå att få iväg en kastkniv rätt långt med hög skadeverkan om man bara kunde få tillräckligt med kraft bakom det. Någon med 32 i styrka kan säkert krossa en skalle med en hand och kasta en riddare av sin häst genom att kasta en sten på honom så man får nog bara gå efter vad man själv tycker fungerar bra för stämningen.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Å andra sidan, de flesta riktigt topptränade idrottsmän och kampsportare, är både extremt starka och mycket smidiga. Är man en riktigt riktig atlet så utesluter det ena långt ifrån det andra. Visserligen är de inte i samma klass som världens starkaste män, men de faller fanimej gott och väl in i kategorin "extremt starka".

-Hjalle, och vi ska nog överväga att avsluta diskussionen fort, går man in på kampsport slutar det alltid med hets-OT. :gremsmirk:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det har nog att göra med vad man kallar "extremt". Jag ser det som runt den absoluta toppen det går att nå i styrka, dvs den ena av de två extrema punkterna på skalan. Det är nog få kampsportare jag skulle klassa som extremt starka och då förmodligen rena brottare.

Ska man slåss är det nog i regel bäst att ha en blandning av styrka och rörlighet, även om man nog kan hitta någon form av minimikrav för storlek.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
På den andra frågan handlar det ju en del om luftmotstånd men nog skulle det gå att få iväg en kastkniv rätt långt med hög skadeverkan om man bara kunde få tillräckligt med kraft bakom det.
Men nu talar vi ju inte om ett vapen anpassat för kast, utan ett vapen anpassat för att hålla i handen och sticka folk med... fast det kanske inte är någon avgörande skillnad?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Smärre miss i Vapenmästaren? [OT]

Förresten, hur kan du säga att de som tävlar i världens starkaste man är osmidiga? Har du några bra bevis på det?

Själv har jag ingen aning, men borde inte de kunna stretcha likväl som vilken dödlig som helst?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: För en vanlig människa...

Det där med "Knytnäve versus dolk" - grejen, eller faktiskt hela grundskadegrejen, är en grej som våran grupp inte tycker fungerar som grejen borde fungera, så vi har ersatt den grejen med en egen grej, vi räknar alla grundskador på samma sätt som kross.

Detta eftersom vi tycker det avspeglar verkligheten mycket bättre

Så det har inte vi något problem med, inte alls :gremlaugh: :p
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Tillägg [TOjojojoj...

Nej, inte faen var jag jättestark, (Om än ganska stark för min ålder :gremlaugh:) men jag hivade iväg en boll åt typdetdärhålletungefär, och siktade väl in mig baserat på, tja, det tjugotal grader inom vilket det vore lämpligast att träffa, jag snärtade inte iväg en dolk etthundrameter på den där killen där borta som stod och rökte :gremlaugh:
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: Tillägg

78m nådde jag upp i i kast med liten boll, och det var i sexan. Var då kanske en av de starkare i min årskurs men framför allt så höll jag på med handboll.

Eftersom tekniken har mycket med det att göra, och jag antar att det är likadant ifall man skulle kasta iväg en kniv (jämför spjut, inte kastar man det långt utan teknik). Basavståndet borde kanske vara det lägsta av sty eller rör plus FV man har i att kasta föremålet i fråga.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Smärre miss i Vapenmästaren? [OT]

Det syns ganska tydligt när de rör sig. Bland de mest all around-tränade rent fysiskt skulle jag nog sätta gymnasterna som är både mycket starka och mycket rörliga. Trots den styrkan tror jag inte någon OS gymnast har skuggan av en chans i Världens starkaste man eller annat då man testar styrkan i förhållande till utomstående saker.

Dessutom ger god rörlighet sämre stabilitet så det vore rent kontraproduktivt för t ex en styrkelyftare att försöka bli väldigt rörlig.

Dock är ju grundegenskapssystemet väldigt trubbigt och speglar inte verklighetens alla olika kroppstyper speciellt väl.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Men nu talar vi ju inte om ett vapen anpassat för kast, utan ett vapen anpassat för att hålla i handen och sticka folk med... fast det kanske inte är någon avgörande skillnad?
Jo, det är nog ganska stor skillnad skulle jag tro. Dock känns allt med tekniken "kasta vapen" ganska mycket rollspel och till lägre grad verklighet så har man med den kan man nog kosta på sig att vara lite mindre verklighetsbaserad. Jag har iaf svårt att tänka mig att någon rent realistiskt sett skulle spendera massor med tid på att lära sig kasta ett, för ändamålet, obalanserat vapen istället för att använda ett kastvapen. Jag kan ju dock ha fel.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vad jag hört från dem som sysslar med medeltida fäktning (de får gärna korrigera mig): det hände att man tränade på att kasta svärd, men det är av naturliga skäl en sista utväg, alternativt om man har två vapen. Att kasta ett vapen pricksäkert på längre än ett fåtal meter tror jag dock inte funkar i praktiken - flygtiden är lång nog för att motståndaren ska kunna undivka.

/RD
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Fast om man kastar ett Sagitaursvärd? Sagitaursvärd=praktiskt taget inget luftmotstånd :gremlaugh: (eller ja, momentum motverkar, det är för tungt :gremlaugh:)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kasta vapen [OT]

Äh, Khla-Minder är för mesar. Riktiga rollspelare kastar gûrder! :gremlaugh:
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Kasta vapen [OT]

Khla-minder är för tusan det största enhandsvapnet, mindre individer av tiraksläktet ej inräknat, i hela mundana!!! :gremlaugh: (Eller var de tvåhandsvapen?)

Är inte det manligt så säg? Om inte annat, tänk dig förödelsen en Lamia med den här stridskonsten och ett Khla-minder kan skapa:

Moment:
Dolk
Stridssvärd
Slagsvärd
Khla-Minder
Stor rundsköld

Tekniker:
Mästarutfall
Avancerat anfall hugg
Precisionsanfall närstrid
Utspel
Kasta vapen
Perfektionism :gremcool:

Och färdighetssvärde 22, ganska häftigt dödlig, kan jag säga :gremlaugh: vinit+SI = 21

Detta plus mästarutfall=*swish swish DÖD!!!* heh heh heh

//Elias, blev VÄLDANS off-topic där....
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Kasta vapen [OT]

Äh, bort med alla fåniga moment som har med försvar och sånt att göra, ta vapnet i två händer för +Ob1T6, lägg på Målpunkter samt Dödligt anfall, och då börjar det likna något :gremwink:

Anfall är bästa försvar; se Drängarnas stridskonst "Det gyllene snittet" (hör för mig det var så den hette åtminstone...) för inspriration

Och jag, gûrder är tvåhandsvapen... och Khla-minder svårslaget (hmm... måste revidera en uppfinning här... fixa felet... och kanske ändra något totalt... äh, vad jobbigt, jag hittar på en halvdan ursäkt istället bara ifall att och hoppas att ingen bryr sig (gillar att vara SL) :gremsmile:)
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Kasta vapen [OT]

Man får inte +Ob1T6 om man har ett enhandsvapen i två händer, och dessutom är inte Khla-Minders hjalte gjort för det, annars skulle ju vilken djävla mes som helst med typ 17 i styrka kunna ha det i två händer jue...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Kasta vapen [OT]

Sen tycker jag inte om drunoks drängar, det är för oseriöst..
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Kasta vapen [OT]

Man får inte +Ob1T6 om man har ett enhandsvapen i två händer
Just det, glömde att regeltillägget kanske inte är helt officiellt... dock kör jag på det och anser att det är ganska bra regler; bland annat blev ju Den tomma effekten sedermera officiell... http://www.foxtail.nu/index.php?option=c...mp;limitstart=4

Och vem bryr sig om hjaltet? Det bygger man om, eller också håller man i klingan! (eh, nej...) :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Kasta vapen [OT]

Förklara dig, människa.

För att säga någonting om tråden - att kasta ett vapen är svårt om det är för otympligt. Ett sagitaursvärd - otympligt. Det må vara lätt, men liksom, det funkar dåligt.

-Hjalle, ska nog inte säga något med tanke på vilka galna moment hans spelare slungar iväg...
 
Top