Nekromanti Smärre miss i Vapenmästaren?

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Det finns en teknik som heter "kasta vapen"

Denna teknik går ut på att man kan använda de vapen som man har som moment som om de vore kastvapen, och kan kasta dem

[1 - bas/3 - 2*bas/3 - bas] (Dessa är de olika avstånden, som för avståndsvapen)

Nu är det såhär att min RP har "Dolk" som moment, "Kasta vapen" som teknik och smått otroliga 32 i styrka, skulle detta betyda att han kan slunga iväg dolken (som väger 0,3 Kg) smått (eller egentligen ganska väldigt) otroliga 106 meter och fortfarande träffa en människa med enbart ett svårighetsslag på Ob5T6?

P.S
"Bas" är styrkan DELAT i vapnets vikt, i meter

32/0.3=106+2/3 trunkerat = 106
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Är det inte alltså STY i meter som är bas?

I så fall kastar man
1m - 10m - 20m - 32m

Hur får du 106 meter?

EDIT: Ahaa! Man dividerar med vikten i kg också! Rätt avstånd är då: 1m - 35m - 70m - 106m

OK, det stämmer. 106 meter på längsta avståndet.

Jo man får Ob5T6 på att träffa, men tänk på att målets chans att Undvika är ganska bra på det avståndet också, kanske så lågt som Ob1T6.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Ah, förlåt, jag glömde skriva det :gremlaugh:

"Bas" är styrkan DELAT i vapnets vikt, i meter

32/0.3=106+2/3 trunkerat = 106
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Jovisst, men grejen är den att vem i hela friden kan slunga iväg ett så lätt objekt så långt?

Jag menar, på etthundrasex meters avstånd så kan man inte urskilja personer från varandra ens en gång, tänk dig att kasta en dolk över tre fotbollsplaner och träffa någon?

Man tycker ju att en dolk är såpass lätt att luftmotståndet skulle stoppa den? Eller är det bara jag som tycker att det är lite konstigt?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Tillägg

Man kan ju tycka att det är jefligt långt att sula en dolk, men 32 i STY är jefligt mycket, så inte så konstigt.

Det svåra med att kasta långt är kanske till liten del att pricka ett litet mål, men den stora faktorn är hur mycket tid målet får på sig att röra sig från det att dolken lämnar handen tills dess att den träffar målet.

Om man kan kasta hårt (hög STY) så färdas dolken snabbt den långa sträckan och målet får mindre tid på sig att reagera.

På samma tid som dolken från en med STY 10 färdas 30 meter, hinner dolken från den andra personen (STY 32) färdas 106 meter - tio gånger längre!
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Tillägg

Jo precis, och vem hinner se en dolk som kastas från ett avstånd på 106 meter? Kan förresten inte hitta reglerna för att undvika projektiler, tyvärr, och reglerna för avvärja projektil har ramlat ur vapenmästaren, och ligger i en salig röra bland de andra modulerna i en liten liten väska :gremfrown:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Re: Tillägg

I de hastigheterna kanske det snarare blir Båge eller Armborst-tabellen för undvika.

Hur som helst - aerodynamiken borde, som du säger, också spela in. Kanske ska man sätta en praktisk gräns på hur långt ett visst vapen kan färdas och fortfarande vara Kastat (i betydelsen att träffa något med vettig ände) innan det snarare blir Sulat/Slungat/Hystat (i betydelsen bara komma så långt det går).

En dolk har ju bra massa, 300g är inte för lite för att komma långt genom luften. En 300g kaststjärna har dock rimligtvis bättre aerodynamik för långa färder och en 300g dartpil måste ju vara perfekt.

Tål att titta närmare på...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Tillägg

Yupp, fast å andra sidan kanske man kan räkna med att krafterna som 32-styrka muskler utövar på dolken är nog för att sidovindar egentligen inte hinner spela så stor roll (Den roterar ju dessutom) Och rakt framåt är ju en dolka ganska bra anpassad, smal och dan :gremlaugh:
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Tillägg

Vikten för en dolk duger finfint att kasta iväg, med tanke på att man i högstadiet tävlade i "Kast-med-liten-boll" som förmodligen vägde något i den tyngdklassen.

Något som jag också minns ifrån de tävlingarna är att det inte spelade någon roll att jag var starkast i klassen. Jag kom ändå inte längre än 30 meter, vilket verkligen inte var längst.

Fast om man ska tänka över teknikaspekten kanske man behöver en större husregel. Vet inte riiktigt hur "Kasta Vapen" fungerar och kan inte kolla upp eftersom tidigare nämnda förening har... upplösts eller något och snott med sig de flesta modulerna.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Tillägg

En liten boll är bollformad, det vill säga rund, inte platt och avlång.

Ändock så lyckades jag bara kasta en sådan 65 meter, och då siktade inta jag direkt på någon särskild heller.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Alltså. Styrka 32 är helt löjligt starkt för en människa. Men tänk på att vältränade (mycket mindre än 32 i STY) personer kan kasta mindre bollar mer än 100 meter. Jag tycker inte det är en bugg, inte mer än andra buggar som finns inbyggda i systemet. Använt sunt förnuft.

-RD
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Tillägg

Fortfarande är det lätt att kasta bollar längre än så! Jag säger inte att du är en dålig kastare men jag har personligen sett en man i fyrtioårsåldern kasta en baseboll nästan hundra meter.

Jag tycker inte vi ska bråka om aerodynamiken hos olika föremål, vem säger att en långsmal dolk skulle ha sämre luftmotstånd än en boll?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
I det här fallet låter det som den största frågan är hur mycket rollpersonens extrema muskelmassa hindrar rörligheten. Eftersom uttrycket "extremt stark" är en underdrift för någon med 32 i styrka torde det vara så att styrkan definitivt kommer på bekostnad av rörlighet, det borde egentligen gälla även inom de "normala" grundegenskapsvärdena.

Vad gäller att kunna kasta så långt anser jag inte att det är något fel om man vill bortse från ovanstående argument då det känns mindre bisarrt än någon med 32 i styrka. Extrema grundegenskaper ger möjlighet till extrema handlingar.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vad gäller "Styrka på bekostnad av rörlighet" så är det dls fel, och dels så är personen i fråga en Lamia, därav den enorma styrkan

Och frågan var inte så mycket att det är omöjligt att kasta så långt, utan snarare att kasta så väldigt långt på ett effektivt och högst skadligt vis...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Tillägg [TOT]

Till mitt försvar måste jag få säga att jag var tretton år gammal :gremlaugh:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kanske vi ska fråga Stålmannen, lamior eller grotttroll om det går att kasta så långt? :gremsmile: Vi har inte att göra med vanligt folk här.

Är det på något sätt bättre att kasta kniven på 100 m än att använda ett vettigare avståndsvapen? Om det inte är bättre är det ju bara en hypotetisk fråga.

/RD
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Tillägg [TOjojojoj...

Zomg! Det måste jhu vara junior-världsrekord eller något! :gremtongue:

När jag var tretton år gammal kastade jag sönder fönster, och då på kort avstånd! :gremgrin:

Så tummen upp på det, och tänk efter nu: Var du jättestark när du lyckades kasta 65 meter?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
För en vanlig människa...

Om vi räknar på en lite mer genomsnittlig mundanier med 10 i styrka blir maxkastlängden 33 meter. OM man räknar på en soldat, som i SL-guiden beräknas ha STY 14, kastar blir det 46 meter (trunkerat).

Man kanske borde utgå från de här värdena istället när det gäller rimlighet, då en varelse med STY 32 kastandes vapen medelst denna teknik nog minst sagt borde räknas till särfallen...

Och då tycker jag nog också det faktum att denna varelse om den har låg RÖR gör mycket mer skada med än knytnäve än en dolk är en intressantare diskussion :gremwink:
 
Top