Nekromanti Slut på snacksandet!

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Björn Wärmedal;n276087 said:
... är jag en dålig SL? Jag klämmer i mig majoriteten av allt ätbart som står på bordet oavsett om jag spelar eller spelleder...
Du borde spela Paranoia. Där ingår godis-mutor till SL i spelmekaniken ...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Björn Wärmedal;n276087 said:
... är jag en dålig SL? Jag klämmer i mig majoriteten av allt ätbart som står på bordet oavsett om jag spelar eller spelleder...
Nej, det är nog snarare ett tecken på att man är en bra SL och inte snackar hela tiden :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Henke;n276068 said:
Läste förövrigt en intervju med Matthew McConaughey om när han skulle gå ner i vikt till en filminspelning som var rätt intressant. Han sa att det va 10% träning/motion och 90% koständring och av koständringen så var det 10% vad man åt och 90% hur mycket man åt.

Nu är jag inte inne på att man skall svälta ihjäl, men om det går så skall man försöka äta mindre portioner och oftare tror jag. Något att tänka på även vid spelbordet kanske?
Har hört liknande sak av en doktor i näringslära. Hon sade 75/25 av nedgång i vikt var kost/motion. Och av kosten var 75/25 portion/nutrition.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Henke;n276082 said:
Sushi är såklart för jäkla gott, men inte speciellt nyttigt vad jag har hört. Vitt ris är ju inte så bra och dessutom sägs det att riset i sushi innehåller socker.
Lagen man använder i riset brukar innehålla socker. Vitt ris är mest kolhydrater och inte så mycket näring. Jämfört med pizza är det något bättre.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Många halal-charkar säljer rökt kalvkött till utmärkt pris. Rökt/torkat viltkött är förstås ännu godare, men kostar 10 ggr så mycket. Oavsett, det är jättegott som snacks, och som extra bonus svårt att äta fort eftersom man liksom måste tugga det i 3 timmar.

Bubbelvatten är utmärkt; jag har sedan ett halvår skaffat mig en billig bubblemaker. Det är verkligen inte ett köp jag ångrar, trots att cola zero är min go-to-dryck.

Som ett inlägg i debatten kost/motion - ja, det är verkligen helt about kosten. Jag vägde -30- kilo mindre i Kina, efter 1,5 års diet på kinamat, än vad jag gör nu efter 5 år på svennemat. Helt sjukt egentligen, jag åt gott om glass och godis i Kina, men uppenbarligen är min svenska diet med mycket mejeriprodukter, chips, bröd och pasta katastrofal för midjemåttet jämfört med till och med den sockriga maten i Kina och allt dess vita ris. Jag är alltså inte så bekymrad över vitt ris givet att jag alltså vägde -30- kilo mindre än nu när det var min primära källa till kolhydrater.

Edit: fast iofs, givet Matthew McConaghey-anekdoten...det kan vara så att jag somehow åt -mindre- mat i Kina. Att minska mina portioner måste bli en ny prioritet. Tyvärr gör samhället det inte lätt för en, eftersom fucking alla recept och matprodukter kommer i familjestorlek. Till och med charken ger mig fan alltid mer kött än jag ber om.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
Lightshy;n276060 said:
Vad kan det vara för käk?
Vårt go-to-ställe är en asiatisk nudelrestaurang i stället för en pizzeria, även om vi kör burgare eller krogkäk någon gång ibland.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Henke;n276067 said:
Tack! Jag är så sjukt nöjd så jag var tvungen att nämna det :)
Du har all rätt att vara nöjd!

Klev upp på vågen efter sportlovet med familjen (vin, ost o charkuterier på kvällarna). snuddade vid all time high, så det blev fyspass i morse o tillbaka in till dojon till helgen... :-(

/C


ang. snacks. med passerat 40 med marginal så tror jag på att äta en god middag tillsammans innan. Ett glas rödvin för fantasin o stämningen o sedan är man igång (med bara kaffe o te)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Finns det någon rollspelande dietist i Sverige som skulle kunna lägga upp ett kostprogram för oss 40+? Vi verkar ju vara flera stycken här på forumet som är på väg mot hjärtattack i dagsläget...
Det borde ju ligga i speltillverkarnas intresse att sponsra en sådan person för att hålla oss vid liv, då vi stödköper alla produkter som ges ut!
????
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Lightshy;n276175 said:
Finns det någon rollspelande dietist i Sverige som skulle kunna lägga upp ett kostprogram för oss 40+? Vi verkar ju vara flera stycken här på forumet som är på väg mot hjärtattack i dagsläget...
Det borde ju ligga i speltillverkarnas intresse att sponsra en sådan person för att hålla oss vid liv, då vi stödköper alla produkter som ges ut!
????

Jag hade nog varit den närmaste:)
Tro mig, det är kolhydrater som är problemet, och det är min professionella, inte lekmannamässiga, åsikt. Skär ned på portionsstorleken 25% - det brukar inte vara ngt större problem. Ta sedan bort hälften av alla kolhydrater och ersätt med ngt annat. Och ta bort all rafinerad socker och håll även fruktkonsumtionen nere. Håll kostföringen på detta sätt och du går garanterat ned i vikt, helt oberoende av träning/motion och mängden rollspel:)
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Platon;n276210 said:
Jag hade nog varit den närmaste:)
Tro mig, det är kolhydrater som är problemet, och det är min professionella, inte lekmannamässiga, åsikt. Skär ned på portionsstorleken 25% - det brukar inte vara ngt större problem. Ta sedan bort hälften av alla kolhydrater och ersätt med ngt annat. Och ta bort all rafinerad socker och håll även fruktkonsumtionen nere. Håll kostföringen på detta sätt och du går garanterat ned i vikt, helt oberoende av träning/motion och mängden rollspel:)
Låter perfekt!
Frågan är bara vad som finns kvar att snaska på om man tar bort allt det där?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Lightshy;n276213 said:
Låter perfekt!
Frågan är bara vad som finns kvar att snaska på om man tar bort allt det där?
Torkat/rökt kött? Torde ha rätt lite kolhydrater.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Torkat kött!
Nötter av alla de slag!
Goda ostar!
Grönsaker med dipp!
Rawfoodsnacks!
Hummus!
Edamamebönor!
Rostade mandlar!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Platon;n276223 said:
Torkat kött!
Nötter av alla de slag!
Goda ostar!
Grönsaker med dipp!
Rawfoodsnacks!
Hummus!
Edamamebönor!
Rostade mandlar!
Mer sånna här konkreta förslag!
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Nån som har bra förslag på dipp till grönsaker som inte är gjord på gräddfil, cream fraiche eller matyoghurt?
Hummus har redan nämnts och baba ganoush hör väl till samma kategori.
Övriga förslag?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Melon
Mörk choklad
Proteinbars (ger mättnadskänsla och kostar 5:- styck - höga på kolhydrater dock)
Kvarg med en liten klick sylt

Jag vet inte hur ditt övriga matliv ser ut, men kapa bort allt du direkt vet är onyttigt (sockerprodukter, friterat) men ha en fast fuskdag i veckan. Flermättat fett är det du vill välja vid fettsammanhang om du har problem med kolesterolen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Lightshy;n276229 said:
Nån som har bra förslag på dipp till grönsaker som inte är gjord på gräddfil, cream fraiche eller matyoghurt?
Hummus har redan nämnts och baba ganoush hör väl till samma kategori.
Övriga förslag?
Laoganma. Det är en serie fantastiska kinesiska såser baserade på bönor och chili i olika kombinationer, med en härlig kombination av hetta och umami och spännande textur. Otroligt goda och funkar bokstavligen till allt, men kräver givetvis att man gillar chili. Finns i alla asiatiska livsmedelsbutiker. De bästa varianterna anses ofta vara "bean paste i chili oil" och "spicy chili crisp", och som så ofta med kinesisk mat så har konsensus helt rätt.



Blue Dragons chili+ingefärssås är en annan grej som brukar gå åt som smör på mina kinamatmiddagar.

Also pesto i alla tänkbara former.
 
Top