Nekromanti Slut på snacksandet!

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Eftersom jag tagit mig en bit förbi 40 sträcket och nyligen gjort hälsokontroll på jobbet så inser jag att jag måste tänka lite nytt.
Det har ju alltid hört till med läsk, chips, chokladbit (och en pizza vid längre spelpass) när jag spelar.
Nu säger kolesterolet nej.
Jag har några ideer på hur det ska vända detta.
Läsk byts mot bubbelvatten tex.
Men jag skulle vilja höra vad ni har för tankar & ideer. Vad ni redan gör.
Konkreta tankar som:
Vad för snabbmat är bättre än pizza?
Chips är jäkligt gott, går det verkligen att byta ut?
Osv.

Tacksam för all hjälp!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
* Ät middag innan passet
* Vindruvor, körsbärstomater, morötter är bra att snaska på under passet
* Bubbelvatten, te eller kaffe är dricka för vuxna

Jag kör ett år utan godis och chips, så det är ungefär så jag gör :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Vi har te på spelbordet. Ofta sådana där små tomater - körsbärstomater?

Visst händer det att vi käkar pizza, men mycket oftare lagar vi riktig mat tillsammans innan vi spelar. Det finns snabba maträtter, och försnacket går att stöka undan i köket, så speltiden blir inte så jättelidande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Vi brukar käka innan vi spelar. Nu för tiden oftast på något ställe som erbjuder något nyttigare än pizza.

På spelbordet har vi oftast ingenting, förutom te och vatten. Ibland har vi lite kakor.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Lightshy;n276039 said:
Det har ju alltid hört till med läsk, chips, chokladbit (och en pizza vid längre spelpass) när jag spelar.
Så var/är det för mig också. Rollspel var de tillfällen då jag släppte loss åt allt jag ville. Funkade rätt bra när rollspel hände nån gång i månaden. Sen börjde rollspel plötsligt hända ett par gånger i månden, och sen helt plötsligt en eller flera gånger i veckan.

Härliga tider, ack så onyttigt (i synnerhet med en i övrigt rätt ohälsosam livsstil).

Jag försöker skippa läsk vid spelbordet. Det funkar rätt bra eftersom i princip ingen annan i nuvarande spelgäng dricker läsk i någon utsträckning. Vatten, te och kaffe är i stället de föredragna dryckerna. Jag tycker vattnet går ner lättare om man skojar till det lite antingen med bubbelvatten och/eller med riktligt med is.

Som snacks... svårt. Men det finns alternativ som i alla fall känns lite hälsosammare. Nötter och torkad frukt, istället för chips och godis. Det finns nu rätt många varianter på olika rostade och saltade bönor som komplement till klassika nötter som är riktigt goda.

Ska det nödvändigtvis vara godis så rekomenderar jag sånt där naturgodis istället för vanliga karamellkungen. Chokladöverdragna nötter tillfredställer mitt sötsug betydligt mer än sliskiga karameller (även om de senare kan vara ack så goda).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Kan rekommendera körsbärstomater, jag med. Annars är det för det mesta snaskfritt hos oss nuförtiden. Vi körde på gifflar och fruktläder länge, men numer är det tomt på bordet utöver kaffe och te.

Jag tror du kan testa att köra utan något alls i ärlighetens namn. Om det verkligen måste till något blodsockerhöjande är jag nog mer för en helt vanlig smörgås än snask. Knäckebröd låter ungefär lika mycket som chips.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Mitt enda tips jag vet verkligen funkar är: var spelledare! :rolleyes:

Som spelledare har jag helt enkelt inte tid för att äta något mer än en kopp kaffe.

Som spelare är det omöjligt avstå från att låta munnen gå. Estrella grillchips med dippa är för gott.

Min kompis försöker genom att han köper ett helt paket kanelknäcke som han arbetar sig igenom.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Gurgeh;n276050 said:
Vi brukar käka innan vi spelar. Nu för tiden oftast på något ställe som erbjuder något nyttigare än pizza.
Vad kan det vara för käk?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Har också haft hälsokontroll på jobbet och fick en kommentar om lättare övervikt på besöket i höstas. Hade ingen motivation just då men tog tag i detta efter julhelgerna och tog bort socker i alla uppenbara former, bröd, och snacks som chips etc. Ersatte pasta, potatis och ris med grönsaker (paprika, morötter, blomkål, broccoli, rädisor). Nu 1,5 månad senare har jag tappat 10kg och ca 6cm runt midjan och tänkte nu plana ut genom att fortsätta äta på samma sätt under vardagarna och se om det blir en bra balans.

Till spelbordet är jag nästan alltid SL och äter nästan aldrig något. Lunchar vi så siktar jag förmodligen på en kebabsallad utan sås (grönsakerna räcker gott o väl).
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Henke;n276063 said:
Har också haft hälsokontroll på jobbet och fick en kommentar om lättare övervikt på besöket i höstas. Hade ingen motivation just då men tog tag i detta efter julhelgerna och tog bort socker i alla uppenbara former, bröd, och snacks som chips etc. Ersatte pasta, potatis och ris med grönsaker (paprika, morötter, blomkål, broccoli, rädisor). Nu 1,5 månad senare har jag tappat 10kg och ca 6cm runt midjan och tänkte nu plana ut genom att fortsätta äta på samma sätt under vardagarna och se om det blir en bra balans.

Till spelbordet är jag nästan alltid SL och äter nästan aldrig något. Lunchar vi så siktar jag förmodligen på en kebabsallad utan sås (grönsakerna räcker gott o väl).
Starkt jobbat!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Läste förövrigt en intervju med Matthew McConaughey om när han skulle gå ner i vikt till en filminspelning som var rätt intressant. Han sa att det va 10% träning/motion och 90% koständring och av koständringen så var det 10% vad man åt och 90% hur mycket man åt.

Nu är jag inte inne på att man skall svälta ihjäl, men om det går så skall man försöka äta mindre portioner och oftare tror jag. Något att tänka på även vid spelbordet kanske?
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Lightshy;n276039 said:
Vad för snabbmat är bättre än pizza?
Sushi är något bättre än pizza att stoppa i magen. Dessutom funkar det bra med te till sushi, vilket torde vara bättre än t.ex. cola.

Plocksallad som vanligen finns i större matvarubutiker är både nyttigt och kungligt gott. Undvik alltör mycket färdigblandat kladd som t.ex. coleslaw.


Lightshy;n276039 said:
Chips är jäkligt gott, går det verkligen att byta ut?
Nnn nja.. näe. Man får kvitta plågan att vara utan mot vinsten i hälsa och övrigt välbefinnande. Klarar man av att vara restriktiv med salt är hemmapoppade popcorn ganska gott.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Henke;n276063 said:
Ersatte pasta, potatis och ris med grönsaker (paprika, morötter, blomkål, broccoli, rädisor).

Blir man less på att sitta och tugga broccoli och blomkål kan man göra broccolimos eller broccoli- och blomkålsmos. Det är visserligen antingen lite smör eller grädde i, men äter man nyttigt i övrigt så ska man nog inte vara rädd för det. Det går att ha creme fraiche också. Krydda med muskotnöt salt o vitpeppar.


Blir man hungrig framåt småtimmarna kan man byta ut mackorna med en tallrik havregrynsgröt med chiafrön och havremjölk istället för vanlig mjölk. Kör 1 dl havregryn tillsammans med 1 matsked chiafrön och vatten i en tillräckligt djup tallrik i micron på 750W i 3 1/2 minut. Passa så det inte kokar över. Blir det för löst kör 1 minut till alternativ låt stå ett par minuter innan du häller på havremjölken. Chiafröna gör att gröten får en aningen sötare smak. Det går nästan lika snabbt att fixa som t.ex. mackor, men stillar en hungrig mage mycket bättre.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Henke;n276068 said:
Läste förövrigt en intervju med Matthew McConaughey om när han skulle gå ner i vikt till en filminspelning som var rätt intressant. Han sa att det va 10% träning/motion och 90% koständring och av koständringen så var det 10% vad man åt och 90% hur mycket man åt.

Nu är jag inte inne på att man skall svälta ihjäl, men om det går så skall man försöka äta mindre portioner och oftare tror jag. Något att tänka på även vid spelbordet kanske?
Fast där kan man nog misstolka en del.
Naturligtvis kommer du bli smal som en sticka om du inte äter något.
Tricket är nog i vilken mängd du fördelar på Protein, Fett & Kolhydrater.
Men vill du veta mer om sånt ska du nog gå in på ett annat forum ????
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
På tal om chips så skall man tydligen kunna göra rotfruktschips som skall vara riktigt gott och nyttigt men då gäller det ju att man tar sig tid att laga dem :)

Jag tror mitt "trick" var lite LCHF inspirerat att kapa kolhydrater till stor del. Åt fortfarande pasta ibland (lasange t.ex.) och majskakor som innehåller en del kolhydrater, men kapade iaf bort det allra mesta.

Sushi är såklart för jäkla gott, men inte speciellt nyttigt vad jag har hört. Vitt ris är ju inte så bra och dessutom sägs det att riset i sushi innehåller socker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag kan bara hålla med om att SLa är det bästa sättet, går ju inte att få i sig mer än någon enstaka bit.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Bifur;n276083 said:
Jag kan bara hålla med om att SLa är det bästa sättet, går ju inte att få i sig mer än någon enstaka bit.
... är jag en dålig SL? Jag klämmer i mig majoriteten av allt ätbart som står på bordet oavsett om jag spelar eller spelleder...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n276087 said:
... är jag en dålig SL? Jag klämmer i mig majoriteten av allt ätbart som står på bordet oavsett om jag spelar eller spelleder...
Jag med :(
 
Top