Slump

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,821
Location
Göteborg
För min del ser jag gärna att det går dåligt för min rollperson. Jag blir uttråkad av vinster. Jag vill någon gång bli tvingad att fly en strid för överleva. Eller vara skiträdd för ens gå in i strid för jag vet att i så fall är jag död.
För min del sätter jag ju ofta krokben för min egen rollperson, så jag talat ju inte om egen spelstil här (så jag missuppfattar säkert hur andra fungerar). I de flesta spel jag spelar bestämmer jag ju själv om min rollperson lyckas eller misslyckas med sin handling, så hade jag velat att hen lyckas så hade jag ju gjort det hela tiden.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Efterkonstruktion? Exemplet var för minst 20 år sedan. DÅ tyckte jag inte som jag tycker idag. Tänkte det var exakt vad jag skrev.

Jag tycker idag att det blir ett problem när förväntningar styr. För då är inte rollspel med slump rätt sätt att spela på överhuvudtaget. Vilket ju är vad Gumshoe försöker "lösa" för en viss typ av spelande, och varför Call of Cthulhu har en inflation av färdighetspoäng från utgåva till utgåva.

Ståry = äventyr = officiell kampanj. Träffa vissa beats vid rätt tillfälle. Misslyckas? Vafan, jag vill ju höra vad som händer med Spetsnazathoth!
Jag håller helt med dig. Ville mest flika in att vi har lärt oss att gilla de rollspel som finns idag på ett sätt eller annat, precis som jag fått lära mig när jag har skapat helt annorlunda rollspel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Jag ser en stor skillnad på att slå fram grundegenskaper och slå för en färdighet i ögonblicket.

Ögonblicket
Du misslyckas och får hitta en annan väg.

Grundegenskaper.
Alla slag framöver i hela kampanjen kommer att påverkas.
En mycket bra poäng, om grundegenskaper är sådana att de fungerar som breda färdigheter eller räddningsslag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
För min del sätter jag ju ofta krokben för min egen rollperson, så jag talat ju inte om egen spelstil här (så jag missuppfattar säkert hur andra fungerar).
Det finns ju gott om människor IRL som ägnar sig åt mer eller mindre självdestruktiva beteenden så att vilja lyckas jämt är knappast något allmänmänskligt i varje given situation. Sedan har vi alla de som sätter kortsiktiga vinster före långsiktiga, och sådana val kan te sig märkliga i stunden, och vice versa. Det finns så mycket som påverkar våra val och beslut att det knappt går att säga varför vi gör som vi gör. Det är ju här nånstans som "problemlösning" blir lite av ett problem för mig.
 
Top