Någon tidigare i tråden citerade Eddan, som inte nämner ben, bara fötter.Jag vet inte var den här fotdiskussionen kommer ifrån. Om man har åtta ben så har man väl ipso facto åtta fötter?
Så frågan är snarare var bendiskussionen kommer från

Någon tidigare i tråden citerade Eddan, som inte nämner ben, bara fötter.Jag vet inte var den här fotdiskussionen kommer ifrån. Om man har åtta ben så har man väl ipso facto åtta fötter?
Någon tidigare i tråden citerade Eddan, som inte nämner ben, bara fötter.
Så frågan är snarare var bendiskussionen kommer från
Men photshoppa gärna en häst med åtta "fötter"!
Jag tycker det är rent bedrövligt att kalla hästens fötter för "fötter". I bästa fall är det strukturell speciesism, där människan tas som norm även för helt andra arter. I värsta fall är det lika illa som "men ursäkta, tomat är faktiskt inte en grönsak. Det är en frukt!", vilket är det värsta som finns, näst Hitler, cancer och bråkiga barn. Hästens fot är en hov. En fot är en fot. Något annat är bara konstrande.
Hmm, om vi skall gå din animation (som är klart illustrerande och som verkar rimlig), så verkar ju Sleipner enligt runstenen/målningen ha 8 bakben om man ser till hur lederna är...
Det är exakt så jag tänker mig Sleipner. Bra jobbat. Och död åt alla i hov-skolan!
Ja, verkligen fint illustrerat. Bra att det är utrett och tydligt åskådliggjort nu. En riktig kulturgärning!
Men varför har han en arm i stjärten och ingen svans?!?
Fanns det något ord för "hov" i fornsvenskan? Språket har utvecklats genom århundradena, trots allt.
Fanns det något ord för "hov" i fornsvenskan? Språket har utvecklats genom århundradena, trots allt.
Jag tycker mig minnas att en så sent som på medeltiden fortfarande buntade ihop färgen lila bland en stor mängd nyanser som gemensamt kallades "brun"
"Hov" fanns i fornsvenskan enligt SAOB i varje fall. Att det i indoeuropeiska språk finns massa hästspecifika arvord är inte så konstigt tror jag.
icke sällan med inbegrepp av underbenet l. om benet i dess helhet