Sleipners ben

Falk

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
37
Jag vet inte var den här fotdiskussionen kommer ifrån. Om man har åtta ben så har man väl ipso facto åtta fötter?
Någon tidigare i tråden citerade Eddan, som inte nämner ben, bara fötter.
Så frågan är snarare var bendiskussionen kommer från :)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Någon tidigare i tråden citerade Eddan, som inte nämner ben, bara fötter.
Så frågan är snarare var bendiskussionen kommer från
Låt mig förtydliga.

Skarpskytten citerade Eddan och skrev sedan:

Men photshoppa gärna en häst med åtta "fötter"!
Men jag hade ju redan photoshoppat en häst med åtta fötter, eftersom jag photoshoppat en (eller närmare bestämt två) häst(ar) med åtta ben, och en häst med åtta ben har (som jag redan konstaterat) ipso facto åtta fötter.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Jag tycker det är rent bedrövligt att kalla hästens fötter för "fötter". I bästa fall är det strukturell speciesism, där människan tas som norm även för helt andra arter. I värsta fall är det lika illa som "men ursäkta, tomat är faktiskt inte en grönsak. Det är en frukt!", vilket är det värsta som finns, näst Hitler, cancer och bråkiga barn. Hästens fot är en hov. En fot är en fot. Något annat är bara konstrande.

1605632119081.png
Inte en jävla hov så långt ögat kan nå.

Dessutom har vi ett tydligt källäge som stödjer att Sleipner hade fötter och inte hovar. Eddan och Överhogdalstapeten. Och på Tjängvidestenen ser vi inte Sleipners fötter! Här kan man ju bara föreställa sig hur svårt det är att rista fötter. Hovar däremot kan ju till och med ett barn rista. Hade Sleipner haft hovar hade de ju varit synliga i källmaterialet.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jag tycker det är rent bedrövligt att kalla hästens fötter för "fötter". I bästa fall är det strukturell speciesism, där människan tas som norm även för helt andra arter. I värsta fall är det lika illa som "men ursäkta, tomat är faktiskt inte en grönsak. Det är en frukt!", vilket är det värsta som finns, näst Hitler, cancer och bråkiga barn. Hästens fot är en hov. En fot är en fot. Något annat är bara konstrande.
Tell it to de jävlarna som skrev Eddan. Eller betror du några medeltida islänningar med större finkänslighet än yours truly?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Som historiker måste man ju gå till källorna här. Eddan säger "fötter". Överhogdalstapeten avbildar Sleipner med fötter. Även om islänningarna kanske inte hade 2000-talets finkänslighet (eller den sene Wittgenstein i ryggen) så var de ju around när Sleipner sprang runt och grejade. Allt tyder på att pållen hade vanliga människorfötter, ärligt talat. Att hävda något annat är, jag vet inte, presentism eller nått.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Hmm, om vi skall gå din animation (som är klart illustrerande och som verkar rimlig), så verkar ju Sleipner enligt runstenen/målningen ha 8 bakben om man ser till hur lederna är...
Exakt min tanke! Mer rimligt då att faktiskt följa Eddan och anta att det är fötter.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Fanns det något ord för "hov" i fornsvenskan? Språket har utvecklats genom århundradena, trots allt. Jag tycker mig minnas att en så sent som på medeltiden fortfarande buntade ihop färgen lila bland en stor mängd nyanser som gemensamt kallades "brun", tex.

Och är det inte så att Sleipner betyder "den som snubblar"? Förvisso alltså den snabbaste hästen i världen, men inte nödvändigtvis så stabil.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Fanns det något ord för "hov" i fornsvenskan? Språket har utvecklats genom århundradena, trots allt.
"Hov" fanns i fornsvenskan enligt SAOB i varje fall. Att det i indoeuropeiska språk finns massa hästspecifika arvord är inte så konstigt tror jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Jag tycker mig minnas att en så sent som på medeltiden fortfarande buntade ihop färgen lila bland en stor mängd nyanser som gemensamt kallades "brun"
"purpur" tycks ha funnits i fornsvenskan också. Men vad gäller färgordens räckvidd och möjliga referenter är det väl rimligt att anta tämligen stora variationer över tid.
 
Top