Nekromanti Slavproblemet LÖST! (tror jag) + stridssystem...

glittersnus

Veteran
varför ha slavar? man kan väll lika gärna ha en "slavdrivarbyggnad" som producerar lika mkt pängar hela tiden... då slipper man hålla reda på hur många slavar man har. det kan kanske följa med 3 st. så om varje broducerar 500 :- kan man ha alla 3 ute och få 1500:-.. hmm. låter som en bra ide! och för att ni inte ska bli sura för att ja skapar nya inlägg hela tiden (KOMENTERA INTE!!!!!!!!!!!!!!!!) så lägger jag in ett till inlägg innuti detta =)... d e ju såhär att ja kommer inte på ett bra stridssystem. såhär är armeerna uppbyggda... ett exempel på en arme e: 5 kortbågsalver, 2 långbågs alver och 3 närstridsalver (ska hitta på mer finurliga namn senare :gremgrin:) hur kan det funka när denna armen ska anfalla en arme på 10 skelett?. hur löser man avstånds-problemet? (att man inte kan slå en skytt med en dolk :gremsmile:) och hur löser man närstriden? vem vinner och ven dör? hur funkar det när man blir skadad? varje gubbe har ett anfallsvärde och pareringsvärde (som i magic) fast det skulle ju bli enklar om allt lades ihop och hela armen fick ett enda attack / pareringsvärde... eller? står asså helt jävla stilla i huvet nu =P... behöver hjälp?

1. VAD TYCKER NI OM MIN SLAVLÖSNING?
2. HJÄLP MIG MED STRIDSSYSTEMET
3. TACK
4. =)

Ackerfors

Alas, your rapids!
1. Det verkar rätt okej. Det gör så att slavdrivarbyggnaderna blir mål för attacker.

2. Du skulle kunna göra såhär: Varje enhet (använder det ordet i brist på bättre) har en poäng i attack och i parering (som i magic, som du sa) och när man använder en grupp enheter som en armé så lägger man ihop alla deras poäng. Det betyder att en liten armé med starka enheter skulle kunna vara jämlik med en stor armé med svagare enheter.

3. Ingen orsak... :gremsmile:

4. Missbrukande av irrelevanta punkter? :gremwink:

glittersnus

Veteran
okej!men vad händer om man anfaller en arme då? tror du detta blir bra??? den armen man anfaller lägger ihop dina försvarspoäng... tex anfallsgruppen får 50... och försvarsgruppen får 45... du vinner anfallsgruppen! men det betyder ju inte att anfallsgruppen inte förlorar gubbar! och om han förlorar 5 gubbar (på nått höger) så plockar han ju bara ut dom sämsta! och hur funkar d med avstånd???

Ackerfors

Alas, your rapids!
Angående avståndsgubbar så har de antagligen mer attackpoäng än pareringspoäng så det spelar ingen större roll, tror jag.

Angående striderna så kan man kanske göra så att den som har mest poäng för plocka bort så många pareringspoäng som han var över med anfallspoängen eller aternativ två: att man ger alla enheter en ny poäng som gäller för "rang" eller vad man ska säga. Om en strid utlöper så att det blir, som du sa, 45 mot 50 så för den som hade 50 plocka bort fem rangpoäng. Eller jag vet inte. :gremwink:

glittersnus

Veteran
du menar att om en arme består av

10 närstridsalver 3/5
5 lite bättre alver 5/7
och en griffinridande alv 25/20
då blir det hmmm... a33/p32

den armen anfaller en arme på
a20/p25
_______
anfal. a33/p32
försv. a20/p25
då är anfallarens anfallsvärde HÖGRE än parerarens pareringsvärde (33 mot 25). det betyder att försvararens arme dör helt... och anfallarens arme minskar med 20 eftersom försvararen har 20 i försvar. då får FÖRSVARAREN plocka bort gubbat med totalt försvarsvärde på 20. klöddit? funkar det?

eller är detta bättre?
_______
anfal. a33/p32
försv. a20/p25
skillnaden mellan anfallarena anfallsvärde och försvararens försvarsvärde är 12. då dör gubbar med tot. 12 försvarsvärden av försvararen.
då är det försvararens tur. hans anfall är MINDRE än anfallarens försvar så han måste skaffa förstärkning (bara försvararen kan göra det pga. att han e på "hemmaplan" och han kan bara göra det på hans tur). han hemtar en arme på 20/20 .. då fick han 40/45 och kår anfallaren med 8 p. så får han ta bort gubbar på samma sätt... funkar det i längden? fick du en bättre ide när du lästa detta? /jens

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Strid

eller är detta bättre?
_______
anfal. a33/p32
försv. a20/p25
skillnaden mellan anfallarena anfallsvärde och försvararens försvarsvärde är 12. då dör gubbar med tot. 12 försvarsvärden av försvararen.
[...]
funkar det i längden?
Det blir märkligt om anfallaren och försvararen har identiska arméer, till exempel 20/20. Då skulle de båda arméerna stånga samman och ingen av dem skulle skada den andra det allra minsta.

då är anfallarens anfallsvärde HÖGRE än parerarens pareringsvärde (33 mot 25). det betyder att försvararens arme dör helt... och anfallarens arme minskar med 20 eftersom försvararen har 20 i försvar. då får FÖRSVARAREN plocka bort gubbat med totalt försvarsvärde på 20. klöddit? funkar det?
Blir inte det precis som i Magic, eller i alla fall som Magic skulle fungera om alla varelser attackerade och blockade i varsin jätteklump? Det fungerar visserligen, men man saknar möjligheten att göra taktiska val och ett slumpmoment. Fast de taktiska valen kanske är gjorda innan striden börjar och slumpen är i vilken ordning man drar korten?

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nae, nu är mina idéer slut för en timme eller så framåt. :gremsmile: Nej, men jag spånade bara lite på hur det kunde fungera. I slutändan är det du som bestämmer. Jag funderade inte riktigt på hur det skulle fungera i praktiken av just den anledningen. :gremsmile: