Re: Scenarierna på SydCon
"Effekt #2 av ovannämnda lathet; konstruktörer sätter sig ofta inte och skriver ihop sitt scenario förrän några dagar innan konventet. Och att friformerierna då ofta blir bättre stöder ju faktiskt att det är lättare att göra såna än systemäventyr..."
Men dom som skriver friformscenarion BRUKAR vara bättre på att skriva scenarion då de OFTAST har mer vana.
"Vilket ofta leder till att de inte klarar att spela scenariot... jag har sett några såna i aktion också. De som är vana att friforma är ofta desto mer ovana att spela själva äventyret, att utföra någon problemlösning och ta initiativ som för handlingen framåt. De hojtar och slåss inbördes så svetten ryker, men man får puffa dem framåt i storyn handgripligen, och låta ledtrådar och viktiga SLP snubbla in framför ögonen på dem, för de lägger inte två strån i kors för att leta upp dem själva."
Ja, och? Huvudsaken är faktiskt att det spelande laget har roligt, dom har ju oftast betalat för att få spela. Som spelledare kommer man in gratis mot att man spelleder minst 3 pass, altså kommer det som "2nd priority", vilket iofs är rätt trist ibland när man får rullspelarlag...
Vad jag har märkt när jag spellett är att dom som friformar inte alls är ovana att spela själva scenariot, det tar bara längre tid för dom då de är ute och hittar på skojjiga saker som ligger i deras karaktäres stil.
"Fast att SL:a såna är ändå bättre än att vara med i ett lag, anmäla sig till en systembaserad turnering och sedan få en spelledare som vägrar använda tärningar när han kör det - det kan vara riktigt järvigt..."
Det är därför jag ALLTID frågar lagen om dom vill använda tärningar eller inte.
//Kalle - som själv skriver systembundna scenarion, se bara "midsommarmarknad" på
www.rollspel.com...