Nekromanti SLa på SydCon?

Wilhelm_UBBT

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
2
Hej. Har du lust att vara spelledare på SydCon den 2-5:e augusti? Det är både kul och givande. Bussresor går från flera delar av landet och som SL får du inträdet och tre mål mat. Låter det halvintressant? Vänta då tills du får se våra scenarier och äventyr.

Gå in på www.sydcon.org och leta upp något som verkar passa dig. Maila sedan till rollspel@sydcon.org och säg att du vill vara SL.

Välkommen!

/Wilhelm Björkman, rollspel & lajv på SydCon 10
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Skulle låtit mycket mer intressant om det inte hade varit så att rollspelsscenarierna på Sydcon bestått av:

Columbian Necktie: systemlös gangsterthriller i London
Inga spår efter Alex: Friform
Midvinterkröning: Eget system, low-fantasy
Pelargirs gator: MERP/Friform
The Factory: Cyberpunk v2.0
Tintin och rymdskeppet: systemlöst
Uppgörelsen: Western
Välkommen till förorten: Friform
White-out Las Vegas: Formfritt

Är det ett medvetet val av er ansvariga på SydCon att ha ungefär 2/3 friformstjafs, eller är det bara brist på riktiga spel som orsakar detta?

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Wilhelm_UBBT

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
2
Scenarierna på SydCon

Som det är nu har vi fem scenarier av nio som baserar sig på ett regelsystem och/eller en existerande spelvärld. Detta för att alla skall ha något att välja på. De flesta av dessa är skrivna så att de kan spelas eller spelledas även systemlöst.

För att besvara din fråga: Ja, SydCon stoltserar med att ligga långt framme i rollspelsväg.

Min motivering: Jag anser att ett bra scenario, en historia eller spelsituation inte skall behöva stöpas i den gjutform av regler, siffror och begränsningar av möjligheter som de flesta kommersiella rollspel utgör. Ett bra scenario är unikt, välskrivet och en upplevelse att spela.

Jag förstår och uppskattar de "riktiga spelens" betydelse; de underlättar spel i hemmet då man inte har tid att sätta sig ned i förväg och arbeta de hundratals timmar det faktiskt tar att skriva ett bra scenario.

De systembaserade scenarier och äventyr vi har har jag valt ut för att de klarar av att stå på egna ben; systembaseringen utgör snarare en krydda.

Jag beklagar om vårt utbud inte lockar dig; dock tror jag att just DU inte skulle bli besviken på Midvinterkröning, The Factory, Pelargirs gator och The Factory. I slutänden skulle du förhoppningsvis även uppskatta Colombian Necktie.
Även om du ignorerar de återstående (briljanta) fri form-scenarierna räcker det gott och väl för att sysselsätta dig hela helgen.

Mvh

/WB
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Re: Scenarierna på SydCon

Du anser alltså att friform är bättre än riktigt rollspel?

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Scenarierna på SydCon

ska ge mig på att örsvara käre Wilhelm.
vad han menade var att ett friformscenario kan spelas i olika miljöer och regelsystem, och det är bättre anpassat och mer välskrivet än exempelcis ett äventyr skrivet direkt för Eon eller Drakar och Demoner. sk. gjutformar med vilka magier, färdigheter elelr föremål man behöver för att klara ett äventyr är omarbetade och man säger istället att man har exmepelvis 25% chans att upptäcka lönndörr X, istället för 'ett svårt slag (Ob4t6) mot finna dolda ting eller ett slag mot finna dolda ting med +5. jag anser att ett friformscenario lämnar mer åt Spelledaren och Spelarna att tolka själva.

Jag vet att jag har rätt!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Scenarierna på SydCon

Men frågan är om det är *bra* att spelarna och spelledaren får större tolkningsutrymme själva... en del av poängen med konventsscenarier är, i alla fall för mig, att spela samma scenario som några andra och jämföra hur det gick.

En annan viktig sak gällande konventsscenarier är att de kan fungera som ett sätt att "pröva på" ett spel som man tycker låter lite coolt utan att man behöver slänga ut 300 kr på en grundbok plus 500 till på diverse supplement. Om konventen domineras av friform/systemlöst så försvinner ju denna möjlighet.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Scenarierna på SydCon

vad han menade var att ett friformscenario kan spelas i olika miljöer och regelsystem, och det är bättre anpassat och mer välskrivet än exempelcis ett äventyr skrivet direkt för Eon eller Drakar och Demoner.

Um, har man sett lite friformsscenarier i cirkulation märker man rätt snart att de inte behöver vara ett skvatt mer välskrivna eller anpassade till nåt bara för att de är friform - rätt ofta får man intrycket att konstruktören gjorde friform av det för att han inte iddes plita ihop spelvärden för SLP:na...

jag anser att ett friformscenario lämnar mer åt Spelledaren och Spelarna att tolka själva.

Funkar även det som en bra ursäkt för lata konstruktörer: "Hur blir det sen... Äh, SL får hitta på nåt."

Nu har jag givetvis ingen aning hur de aktuella scenarierna på SydCon ser ut, men att som han sitta och påstå att spelsystem bara är en krycka för den som inte har tid att skriva ett bra scenario, luktar enbart friformssnobbism.

--
Åke
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Re: Scenarierna på SydCon

Som jag förstått det så menar han att det är bättre att skriva fri-form scenarion för att det lätt och snabbt går att applicera på många system och att man då inte behöver lägga ner en massa tid på att skriva ner stats för NPCs (eller nått liknande) utan kan utveckla annat som behövs för att göra ett bra scenario.

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Scenarierna på SydCon

Och försäljningssiffrorna för så kallade "systemlösa äventyr" som har getts ut genom tiderna visar ju verkligen att folk föredrar systemlösa saker som de sedan får sitta och pula ihop värden till själv snarare än att köpa *färdiga* äventyr. Detta borde kunna appliceras även på konventsäventyr.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Scenarierna på SydCon

Och försäljningssiffrorna för så kallade "systemlösa äventyr" som har getts ut genom tiderna visar ju verkligen att folk föredrar systemlösa saker som de sedan får sitta och pula ihop värden till själv

Got a point there... /images/icons/smile.gif
(Försäljningssiffrorna för universal- och systemlösa äventyrsmoduler har alltså alltid varierat mellan uselt och katastrofalt, om nån inte förstod ironin.)

--
Åke
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Scenarierna på SydCon

Jag vet inte vad alla andra har för erfarenheter av friform, men jag jag tycker att det känns fel att säga att man som scenarioförfattare väljer friform för att man är lat. För mig verkar det som om det är lättare att skriva ett scenario till en färdig spelvärld än att göra allt från grunden. Huvudanledningen till att man skriver scenariot systemlöst är nog snarare att man kommer på en scenarioidé som inte passar in i ett befintligt systems välrd, istället för att anpassa spelet till scenariot (eller tvärt om) så struntar man helt enkelt i systemet och fokuserar på scenariot (eftersom det är roligare (tycker jag) att skriva scenariot än att bygga om regelsystem). Om resultatet blir bra eller ej beror nog inte så mycket på om man använder ett befintligt system eller ej som på hur mycket jobb man lägger ner på själva scenariot.

Jag har inte spelat allt för mycket friform, men det jag spelat har varit bra och framför allt annorlunda mot "vanliga" rollspel (vill egentligen inte definiera något som vanligt rollspelande, men ni förstår nog vad jag menar), det kan ju bara ha varit jag som haft tur med vad jag spelat. Därmed inte sagt att det är bättre eller sämre än "vanliga" rollspel, bara att det är annorlunda. Friform passar bäst på konvent (i jämförelse med friform hemma), eftersom det inte gör något att man förlorar kampanjmomentet.

/Suhrim (som gärna spelar friform ibland, men inte alltid)
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Scenarierna på SydCon

"Um, har man sett lite friformsscenarier i cirkulation märker man rätt snart att de inte behöver vara ett skvatt mer välskrivna eller anpassade till nåt bara för att de är friform - rätt ofta får man intrycket att konstruktören gjorde friform av det för att han inte iddes plita ihop spelvärden för SLP:na..."

Som en person som spellett på de flesta konvent jag har varit på (alla utom ett), kan jag faktiskt säga att du har rätt. Men dom flesta systembundna scenarion jag har fått i min hand har varit riktigt usla (Med undantaget för A&T Gillbrings som är riktigt bra...) medans de friforms har varit från mediokra till riktigt fantastiska. Jag har nästan helt slutat att leda systembundna (utom Western) till fördel för friform då jag blivit besviken så många gånger.

Vad jag dessutom märkt de senaste åren är att alt fler och fler lag INTE vill använda tärningar under scenariot ÄVEN om det är ett systembaserat.

En sak som väger in när man väljer ut scenarion till ett konvent är att man inte brukar få in så många systemscenarion, men destofler friforms. Även om man vill få in fler systembundna scenarion till konventet kanske man inte kan, pga att det finns för få. Och då väljer man in scenarion som igentligen inte klarar av "kraven" bara för att man skall få in det där obligatoriska DoD scenariot.

//Kalle - fd rollspelchef GothCon
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Scenarierna på SydCon

<I>Men dom flesta systembundna scenarion jag har fått i min hand har varit riktigt usla</I>

Effekt #2 av ovannämnda lathet; konstruktörer sätter sig ofta inte och skriver ihop sitt scenario förrän några dagar innan konventet. Och att friformerierna då ofta blir bättre <I>stöder</I> ju faktiskt att det är <I>lättare</I> att göra såna än systemäventyr.....

<I>Vad jag dessutom märkt de senaste åren är att alt fler och fler lag INTE vill använda tärningar under scenariot ÄVEN om det är ett systembaserat.</I>

Vilket ofta leder till att de inte klarar att spela scenariot... jag har sett några såna i aktion också. De som är vana att friforma är ofta desto mer ovana att spela själva äventyret, att utföra någon problemlösning och ta initiativ som för handlingen framåt. De hojtar och slåss inbördes så svetten ryker, men man får puffa dem framåt i storyn handgripligen, och låta ledtrådar och viktiga SLP snubbla in framför ögonen på dem, för de lägger inte två strån i kors för att leta upp dem själva.
    Detta gör åtminstone mig bara mer övertygad om vad jag hävdat hela tiden men friformare ilsket brukar förneka - att friform är en <I>annorlunda</I> sorts rollspelande, men det är inte ett skvatt <I>bättre</I>.

Fast att SL:a såna är ändå bättre än att vara med i ett lag, anmäla sig till en systembaserad turnering och sedan få en spelledare som vägrar använda tärningar när han kör det - <I>det</I> kan vara <I>riktigt</I> järvigt...

--
Åke
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Scenarierna på SydCon

Om spelarna nu bara spelar inom gruppen och ignorerar handlingen, låt dem, gå å köp en kopp kaffe och/eller sätt dig och ta en välförtjänt paus tills de är klara ;)

/Suhrim
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Scenarierna på SydCon

Been there, done that!

//Kalle- som iofs köpte cola och blev interviuad av en journalist från GT...
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Re: Scenarierna på SydCon

"Effekt #2 av ovannämnda lathet; konstruktörer sätter sig ofta inte och skriver ihop sitt scenario förrän några dagar innan konventet. Och att friformerierna då ofta blir bättre stöder ju faktiskt att det är lättare att göra såna än systemäventyr..."

Men dom som skriver friformscenarion BRUKAR vara bättre på att skriva scenarion då de OFTAST har mer vana.

"Vilket ofta leder till att de inte klarar att spela scenariot... jag har sett några såna i aktion också. De som är vana att friforma är ofta desto mer ovana att spela själva äventyret, att utföra någon problemlösning och ta initiativ som för handlingen framåt. De hojtar och slåss inbördes så svetten ryker, men man får puffa dem framåt i storyn handgripligen, och låta ledtrådar och viktiga SLP snubbla in framför ögonen på dem, för de lägger inte två strån i kors för att leta upp dem själva."

Ja, och? Huvudsaken är faktiskt att det spelande laget har roligt, dom har ju oftast betalat för att få spela. Som spelledare kommer man in gratis mot att man spelleder minst 3 pass, altså kommer det som "2nd priority", vilket iofs är rätt trist ibland när man får rullspelarlag...
Vad jag har märkt när jag spellett är att dom som friformar inte alls är ovana att spela själva scenariot, det tar bara längre tid för dom då de är ute och hittar på skojjiga saker som ligger i deras karaktäres stil.

"Fast att SL:a såna är ändå bättre än att vara med i ett lag, anmäla sig till en systembaserad turnering och sedan få en spelledare som vägrar använda tärningar när han kör det - det kan vara riktigt järvigt..."

Det är därför jag ALLTID frågar lagen om dom vill använda tärningar eller inte.

//Kalle - som själv skriver systembundna scenarion, se bara "midsommarmarknad" på www.rollspel.com...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Scenarierna på SydCon

<I>Men dom som skriver friformscenarion BRUKAR vara bättre på att skriva scenarion då de OFTAST har mer vana.</I>

<I>Den</I> beskrivningen har jag rätt svårt att känna igen mig i - jag känner rätt många som skriver systembundna scenarier och som har ett stort antal års vana bakom sig.

<I>Ja, och? Huvudsaken är faktiskt att det spelande laget har roligt, dom har ju oftast betalat för att få spela.</I>

Det är beside the point (vilket mitt inlägg iofs var också); poängen var att de inte är <I>bättre</I> rollspelare än "rullspelare", för de fixar inte sånt som dungeonröjare klarar av ganska enkelt, de har bara en <I>annan</I> spelstil.

<I>vilket iofs är rätt trist ibland när man får rullspelarlag...</I>

Hej, nu är du mer subjektiv än jag. (-:

--
Åke
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Scenarierna på SydCon

Är det verkligen så att alla friformare ser sig som bättre än "rullspelare"? Jag (som spelar både "friformsflumm" och "rullspel" *tänker få alla emot mig)har träffat många som spelar både ock, naturligtvis finns det de som ser sig som bättre (och jag antar att det är de som hörs mest i debatter om det), men jag tror inte friformare över lag har mer mot "vanliga rollspelare" än vad "vanliga rollspelare" har emot friformare.

/Suhrim
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Scenarierna på SydCon

<I>Är det verkligen så att alla friformare ser sig som bättre än "rullspelare"?</I>

Inte <I>alla</I>, nej, men jag tycker man springer på "jag är inte elitist, jag har bara fått högre krav"-attityder oroväckande regelbundet. Dock inbillar jag mig att det har blivit något bättre det senaste året eller två jämfört med andra halvan av 90-talet; ogenerad snobbism förefaller mer ovanlig idag än den var för några år sedan - eller så har den bara blivit bättre på att dölja sig; det har ändå här på forumen setts ett antal åsikter bara under våren om att "rollspelare kan indelas i friformare och kobolder", "dungeonröj är inte rollspel", "regler är till för spelare som inte klarar av att spela ordentligt" etc. Så nog ligger det där och fermenterar under ytan...

Slikt otyg bör iaf tas ner på jorden, tycker jag. Om möjligt smärtsamt.

--
Åke
 
Top