Nekromanti SL

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Undrade lite hur mycket olika SL vågar lägga ut på kampanjer och äventyr..
hur mycket gör ni och vågar ni göra?

Vågar ni kasta vatten på spelaren om fångvaktaren gör det?
Vågar du låtsas(eller riktigt!?) kyssa en spelare(måste inte vara killar alltid :gremwink: ) för att din rollfigur gör det? eller stanna vid en kram, eller ens det?

Och hur mycket möda orkas lägga ut? Nu tänker jag inte på just skriftligt på ett rutigt A4 i ett block som heter "kampanj: bla bla" utan brev, sigillstämplar, stenar, kristaller, egen ritade bilder.. och lite mer kreativt och diffust..

och jag är förälskad =)
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Nej jag skvätter inte vatten och jag kysser inte folk irl (om det inte är min flicka då). Men det händer att jag har grejor med mig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Vågar ni kasta vatten på spelaren om fångvaktaren gör det?
Det vi tycker är viktigast är att amputera de kroppsdelar som rollpersonerna får avhuggna. För realismens skull måste man göra sådana saker. En av mina spelare var en gång tvungen att lägga ner sex månader på att försöka få syfilis efter att hans rollperson fått det. Eftersom det var så jobbigt ser jag nu för tiden till att förvara olika bakteriekulturer i kylskåpet så att det bara är att plocka fram dem om de behövs.

brev, sigillstämplar, stenar, kristaller, egen ritade bilder..
Handouts gör jag däremot inga, förutom enkla kartskisser om det verkar nödvändigt. Det är lättare att bara beskriva sådana saker och blir antagligen bättre.

/tobias
 

_-olle-_

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
83
Location
Stockholm
Tredje person...

Alltså... vissa typer av NPC har jag ingen direkt lust att spela som SL, så dom beskrivs snarare... dessutom skulle action-rollspelande kunna slå tillbaka på en olyklig SL om spelarna börjar agera ut sina handlingar riktade mot NPCs direkt mot SL... urgh...

Vi hadde en SL i mellanstadiet som var läskig med allt det där, jag saknar honom inte...
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Om en SL skulle kyssa mig när min förälskade rollperson skulle kyssa en slp, skulle jag bli chockad snarare än full av kärlek, så effekten förstärker inte rollspelandet, utan tvärt om tycker jag. Även om jag skulle beundra den sl som är redo att gå så långt i sin slp-gestaltning.
Men om ngn blir utmanad på duell, så skulle jag som sl, lätt daska till denne med en hanske om jag hade en sådan i närheten, för då upplever sig förmodligen spelaren förolämpad, vilket ju förstärker rollspelandet.

Jag skulle aldrig skrivit detta, nu kommer Yyy lägga mig i en hög bajs på en öde soptipp mitt i natten för att öka känslan av förnedring och övergivenhet. Waaa! :gremshocked:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Om en SL skulle kyssa mig när min förälskade rollperson skulle kyssa en slp, skulle jag bli chockad snarare än full av kärlek, så effekten förstärker inte rollspelandet, utan tvärt om tycker jag

Check. Kommer aldrig hända.

Jag skulle aldrig skrivit detta, nu kommer Yyy lägga mig i en hög bajs på en öde soptipp mitt i natten för att öka känslan av förnedring och övergivenhet. Waaa! :gremshocked:

Bra idé, skall fila på den och andra liknande härliga saker jag tänkt på. :gremwink:
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
kärlek o sånt.

haha =)

joo, men med vissa gräsner.. om jag är kär i en tjej som jag spelar med och tar tillfället o kyssa henne där.

Det finns ju så klart undantagsfall eller rättare sagt, det är ju bara i vissa sitationer sånna händelser kan inträffa när in och off världen korsar, eller är så olika att man faktiskt kan göra det.

Kan ju ha berott på att han gick i mellanstadiet och var sjuk i huvudet :p Vad gjorde han då?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vågar ni kasta vatten på spelaren om fångvaktaren gör det? Vågar du låtsas(eller riktigt!?) kyssa en spelare(måste inte vara killar alltid ) för att din rollfigur gör det? eller stanna vid en kram, eller ens det?"

Du borde lajva istället.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Ahh.. min bäste herr, jag gav extrempunkter i mitt inlägg, inga snittpunkter eller argumentation att man ska strimla sina vänner, underligt om du finner det rogivande att dra det dit. besparar mig dock en fortsättning på den meningslösa ironin. men tack ändå.

befattande handouts
mja.. instämmer inte. om du har en märklig kristall, som jag hade en gång en kampanj som speglade detta då spelare skulle samla alla kristallerna, genom diverse våld och intrigspel. låter lite b, men det var riktigt kul och spännande. Om man då gav dem ett brunt brev som man främställt i ugnen, ihopknycklat, skrivet med bläck och en enkel sigill stämpel av en korp(svarta korpens barn) så blev det lite mer intressant, speciellt när spelarna blev tvugna att kolla brevet då och då för att dra nya slutsatser, istället för att jag läste upp radan ytterligare en gång. Jag vill också minnas att jag hade en kristall eller lustig sten eller vad det var, som jag också lämnade ut till dem. Att ha en sån på sitt rum med det sentimental värdet finns säkerligen några som uppskattar.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Lajv

haha.. japp =)
Var länge sen nu.. men det är klart kul om man hade någon att åka med..

Det kanske mer var en fråga om hurvida man kan/vågar och vill blanda dem utan att det förstör själva upplevelsen. vissa gillar tärningar, andra beskrivande noveller och dem som gillar att befinna sig där på riktigt, då jag är en blandning, var det naturligt att undra om det var möjligt att göra så ^^
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Att krama varandra

besparar mig dock en fortsättning på den meningslösa ironin. men tack ändå.
Jag tyckte det var ett lämpligt svar, eftersom jag antog att du var ironisk när du föreslog att man skulle kissa på och kyssa sina spelare, men jag hade ju tydligen fel! :gremwink:
(Jag är antagligen ironisk nu också, det är svårt med ironi, jag vet inte ens själv när jag är det!)

Om jag ska vara mer allvarlig tycker jag inte att det finns någon anledning alls att ta till fysisk interaktion när man rollspelar, varken om rollpersonerna blir kyssta eller misshandlade. Det har inget med att våga att göra, jag kan bara inte förstå hur man ens kan tänka tanken att det skulle vara en bra idé. Bordsrollspel är en underhållningsform där den fysiska delen av handlingen utspelar sig i spelarnas fantasi, den blir inte mer verklig för att man försöker återskapa den, snarare tvärtom, eftersom det då blir pinsamt uppenbart att den som kysser inte är en vacker prinsessa, eller den rollpersonen skakar hand med inte är en stark smed som nästan krossar hans hand.

/tobias
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"hur mycket gör ni och vågar ni göra?"
Jag kan ta i mina spelare.. Ett handskak eller gråta ut i deras bröst (för att dölja att jag inte gråter på riktigt).. Jag gör dock inget anstötande som att bruka våld mot dem eller antastar dem.. Det lämnar jag dithän tills vi blir vänner istället för spelare och spelledare.. :gremsmile:

"Och hur mycket möda orkas lägga ut? [följt av exempel på hand-outs]"
Ibland kan jag väl känna mig inspirerad till att göra något, för att friska upp ett annars ordinärt scenario.. Jag kan rita porträtt, göra ljudcd-skivor, göra skumma brev och en gång så gjorde jag en apschysst familjetavlealbum av Monopolkartongen... Ok, kanske inte den sista, men jag drömde en gång att jag hade en sådan hand-out.. Egentligen tycker jag inte det är värt mödan att lägga ut tid på hand-outs så det är inte ofta jag gör det.. För mycket jobb för alltför lite stämningspådrivning..

För hand-outs ger mest en känsla av att spelledaren lagt ner tid..

"och jag är förälskad =) "
Grattis.. Vårkänslor eller något som ruvats länge? :gremsmile:

/Han som mest gjorde inlägget för att få skriva det sista
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
OT. Binär humor

There are 2 kinds of people, those who know binary and those who don't
There are 10 kinds of people, those who know binary and those who don't :gremtongue:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Nej, det var inte roligt.

Håll er till ämnet, vi har trots allt ett OT-forum för dylika inlägg!
 
G

Guest

Guest
Antingen får man en käft smäll av personen eller personens respektive om man ger en spelare en kyss, men utan smällen skulle det vara hur kul som helst i tillexempel en taverna eller pub i framtidsrollspel att någon bara går fram och kysser någon av spelarna och sedan bara går där ifrån, då kanske de skulle få rätt känsla iallafall.

Handouts mjoo ibland, inte allt för ofta men inte allt för sällan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
hur mycket gör ni och vågar ni göra?
När det gäller spelarinteraktionen så... går jag typ så långt att jag skakar hand med spelarna om rollpersonen gör det. Inte för att jag inte vågar gå längre (jag skulle nog kunna ligga sked med mina spelare om jag trodde att det skulle berika spelmötena) utan för att jag tror att man förvandlas till en långhårig hippie med kroknäsa och konstiga, bruna, virkade kläder om man driver iväg för långt åt lajvhållet. Alla lajvare skrattar dessutom konstigt, det låter typ "nyöh yöh yöh" och så blir de ofta Disneyveganer (sådana som inte äter djur med ögon (=för de ser söta ut i tecknad film) men som gärna äter musslor och ägg och liknande) Så vill man ju inte bli.

Och hur mycket möda orkas lägga ut? Nu tänker jag inte på just skriftligt på ett rutigt A4 i ett block som heter "kampanj: bla bla" utan brev, sigillstämplar, stenar, kristaller, egen ritade bilder..
Det är något av ett nybörjarmisstag bland spelledare att man lägger mödan där man tror att den kommer märkas mest; handouts, kartor, bilder och liknande. Det är mindre tacksamt att istället lägga mödan på att träna in spelledarpersoner, repliker, beskrivningar och inlärning av äventyret, men ofta betydligt mer givande i slutändan.

Men visst, handouts kan trigga en viss typ av spelare och jag tycker själv att de är kittlande att få. Nu för tiden har man ju dessutom sådana oerhörda medel att tillverka dem i photoshop och liknande programvaror. När jag för länge sedan gjorde "körkort" (laminerade och allt) till rollpersonerna som handouts (de hade minnesförlust och spelarna fick legitimationen som rollpersonerna hittade i sina plånböcker) så tillverkade jag dem i excel, typ, och de ser ganska pissiga ut nu för tiden.

Just nu är jag iofs lite barnslig eftersom jag håller på och tecknar serier om rollpersonerna i den D&D-kampanj vi skall starta. Vi får se om jag orkar.

och jag är förälskad =)
Grattis! Jag gillar iofs bittra människor mest, men jag tröttnar aldrig på att läsa om folk som mår bra.
 
Top