Sl rollperson bu eller bä ?

Är det ok att spelledaren har sin egen rollperson som deltar i äventyret

  • Ja det är ok

    Votes: 13 37.1%
  • Nej sl ska va sl och inget annat .

    Votes: 22 62.9%

  • Total voters
    35

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett en del videos om DM-PC's alltså att spelledaren har sin egen rollkaraktär som är en del av äventyrargänget och deltar i äventyret .

Dom videos jag sett om detta har mestadels varit eniga om att SL inte skall vara en del av spelgruppen då det ofta resulterar i the mary sue syndrome , där sl's rp blir oövervinnerlig och stjäl allt rampljus ifrån spelarna .

Vad tycker ni övriga , nu syftar jag på trad och neotrad snarare än samberättande och indiespel där det kanske inte finns en uttalad sl eller alla delar på sl rollen osv .
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Nej, vad skulle poängen med det vara? (Alltså en bra poäng, inte "det skulle bli för svårt annars" eller "jag vill grinda xp!")
Poängen är att man spelar något slags troop-play med roterande spelledare.
Om man inte gör det så har jag inget svar på din fråga.



Vi hade spelledarrollpersoner med som standard när vi började spela, jag är inte helt säker på varför, men jag gissar att man på något sätt kan skylla på spelledarboken från Dod91. Mycket av våra konstigheter som unga rollspelare verkar komma därifrån (eller från vår tolkning av den). Jag tror vi helt enkelt trodde att det var vad en “viktig SLP” var för något.
Eventuellt förstärkt av att det alla tyckte var roligast var att göra rollpersoner och sen använda dem ett kort tag, så alla ville liksom göra nya rollpersoner hela tide… och återigen kan man nog skylla det på att det var ofta roligare att skapa rollpersoner till dod91 än att faktiskt spela spelet RAW.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har själv gjort det några gånger i ungdomen men då har det oftast varit i samband med DnD när igen av spelarna velat spela en healer class så har jag gjort en slp-healbot som följer dom så ingen behövde spela en class som dom inte ville .

Senare la jag över den rollen på den mest erfarne spelaren i gruppen så hen fick gestalta 2 karaktärer .
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Poängen är att man spelar något slags troop-play med roterande spelledare.
Om man inte gör det så har jag inget svar på din fråga.
+1. Jag skulle även kunna tänka mig att det kan vara aktuellt ifall gruppen har stort fokus på interaktioner och snack mellan rollpersoner, och att spelledaren inte vill hamna helt utanför.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Nej, vad skulle poängen med det vara? (Alltså en bra poäng, inte "det skulle bli för svårt annars" eller "jag vill grinda xp!")
Poängen brukar väl vara ”SL vill egentligen hellre spela”?

Ja, det är en jättedålig anledning.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Det är okej men inte idealt.

Vi hade ofta det nr vi var yngre. Var ju ett sätt för SL att inte missa en massa kul och kunna ha kvar sin karaktär i samma äventyrargäng. Men det leder förstås till många problematiska målkonflikter.

Har själva dödat alla i min spelgrupp förutom min rollperson.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju det här med att kunna vara objektiv som sl inför sin egen karaktär och inte favorisera den framför SPELARNAS karaktärer utan behandla den på samma sätt som vilken spelarkaraktär som helst och inte hålla på att ge sin karaktär femtielva magiska artefakter och vapen och rustningar från start och ha 95% i alla skills eller att rädda sin darling genom gm-fiat .
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Om spelet är lite som brädspelen Pandemic eller Descent 3, där deltagarna spelar mot spelet och sedan sköter en person även om AI:n handlingar, så skulle jag inte ha något problem med "spelledande RP".

Själv har jag ibland haft en person som följer med rollpersonerna, som uppdragsgivare, och hjälper till i uppdraget. Det enda konstiga med det är när uppdragsgivaren slåss mot spelledarpersonerna eller pratar med andra spelledarpersoner, för det blir i så fall att jag sitter och solospelar. Brukar försöka undvika att hamna i sådana situationer.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
I rollspelet Rune har spelledaren en rollperson men spelar den inte när det är hens tur att vara spelledare. Men alla poäng hen tjänar in genom att misshandla rollpersoner går till hens egna rollperson.

Dock är ju Rune lite speciellt genom att det är ett uttalat kompetitivt rollspel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om spelet är lite som brädspelen Pandemic eller Descent 3, där deltagarna spelar mot spelet och sedan sköter en person även om AI:n handlingar, så skulle jag inte ha något problem med "spelledande RP".

Själv har jag ibland haft en person som följer med rollpersonerna, som uppdragsgivare, och hjälper till i uppdraget. Det enda konstiga med det är när uppdragsgivaren slåss mot spelledarpersonerna eller pratar med andra spelledarpersoner, för det blir i så fall att jag sitter och solospelar. Brukar försöka undvika att hamna i sådana situationer.
Är det descent 3 annorlunda än tidigare utgåvor ?
jag har descent 2 och där tar en person rollen som Overlord (sl) och övriga spelare spelar hjältarna , overlorden har endast rollen som Overlord och styr inte någon av hjältekaraktärerna utan endast fällor , monster, bossar osv . Så det har ju det klassiska upplägget med SL och spelare som är åtskilda där sl har en uppgift och spelarna en annan
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Rent reflexmässigt är jag inte så förtjust i idén, men skulle SL vilja det skulle jag bli nyfiken och anta att hen har någon klurig idé med tilltaget. Så jag skulle absolut säga ja :) Jag har svårt att se hur det skulle kunna göras på ett bra sätt, men det har kanske med min egen bristande fantasi att göra snarare än att det egentligen skulle vara en dålig idé.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Är det descent 3 annorlunda än tidigare utgåvor ?
jag har descent 2 och där tar en person rollen som Overlord (sl) och övriga spelare spelar hjältarna ,
I Descent 2 så finns det en (jättebra) AI så att alla deltagare kan vara spelare. I 3:an har de kastat bort gamla spelar-overlorden till förmån till AI:n. Trean har inte släppts än, mig veterligen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I Descent 2 så finns det en (jättebra) AI så att alla deltagare kan vara spelare. I 3:an har de kastat bort gamla spelar-overlorden till förmån till AI:n. Trean har inte släppts än, mig veterligen.
Ok jag har aldrig spelat med AI. Visste inte ens det alternativet fanns . Kan kanske vara värt att testa nån gång och se hur det är .
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
+1. Jag skulle även kunna tänka mig att det kan vara aktuellt ifall gruppen har stort fokus på interaktioner och snack mellan rollpersoner, och att spelledaren inte vill hamna helt utanför.
Det här har jag varit med om. Jag har också varit med om när vi spelat D&D och haft en spelare färre än vanligt, varpå SL slängt in roterande SLPs som hänger med gruppen och hjäpler till att slåss för att balansen ska bli mer vad han var van vid. Dock så är det väldigt mycket en definitionsfråga om de här var just SLPs eller rollpersoner. Kanske att de ändå var just SLPs eftersom att det ändå var det som i slutändan var SLs mentalitet - de var liksom där för att gagna äventyret och lyfta fram rollpersonerna, precis som allt annat i världen.

Übereil
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
208
Location
Malmö
då det ofta resulterar i the mary sue syndrome , där sl's rp blir oövervinnerlig och stjäl allt rampljus ifrån spelarna
Jag kan inte låta bli att tänka att jag är glad att jag inte spelar med de människorna, oavsett om de är sl eller inte. ”Är de tolv år gamla?” är en annan av mina tankar, som kanske inte är så konstruktiv.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag tänker att det kan vara helt ok. Jag och Måns delade spelledarmantel i en grupp där vi spelade henchmen till en olycklig witchhunter i Warhammer. Jag vill dessutom oftast vara likaccool som de coolaste slpsen. Dvs jag vill vara Arn Dunkelbrink eller Blå Dunster
 
Top