Sl rollperson bu eller bä ?

Är det ok att spelledaren har sin egen rollperson som deltar i äventyret

  • Ja det är ok

    Votes: 13 37.1%
  • Nej sl ska va sl och inget annat .

    Votes: 22 62.9%

  • Total voters
    35

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Ok jag har aldrig spelat med AI. Visste inte ens det alternativet fanns . Kan kanske vara värt att testa nån gång och se hur det är .
Klart överlägset att spela utan Overlord emm. Jag föredrar dock att man spelar mot spelet eller alla mot alla (personligen eller lag). Att han en SL som aktivt motarbetar spelarna leder för lätt till (åter igen emm) att bara ena sidan blir riktigt nöjd efter ett scenario.

Jag upplevde även både D1 och D2 som lite skevt balanserat till OL's fördel vilket alltid skavde för mig vid spel.

Edit: Utan Overlord var vad jag menade.

Cog.
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Har varit väldigt noga med att låta SLP/SL-RP ta en mer sidekickroll så spelaren får glänsa.
En dominant SLP (eller SL-RP) provade jag bara en gång. Oj vad mina spelare tyckte det var tråkigt. Jag hade inte en tanke på att spela denna SLP, jag tyckte bara det var en cool karaktär, och inte en bra fiende.

Senare la jag över den rollen på den mest erfarne spelaren i gruppen så hen fick gestalta 2 karaktärer .
Det där är något jag ska experimentera mer med.

+1. Jag skulle även kunna tänka mig att det kan vara aktuellt ifall gruppen har stort fokus på interaktioner och snack mellan rollpersoner, och att spelledaren inte vill hamna helt utanför.
Jag läste, i Dragon Magazine tror jag, om en DM som förberett ett jätte-äventyr, och alla spelarna hade gjort var sin dvärg. Det började som så ofta på ett värdshus med ett mål mat och några öl. Spelarna gick all-in-character och började berätta historier från sina hemtrakter, sin uppväxt, sina äventyr. SL satt alldeles tyst. Efter en timme tröttnade SL, slog fram sin egen dvärg, som kom och satte sig runt bordet. Diskussionen fortsatte dvärgarna emellan, och något annat hände inte det spelmötet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nu när tråden om "vem slår tärningar" har lugnat ner sig...

OM SL skulle få för sig att både vara SL och spela en rollperson... vem ska då slå?
Jag tänker att SL får slå både för sin rollperson och för fienden.
Det här låter otroligt tråkigt för alla inblandade.

Eller ska de andra spelarna plötsligt slå för Orcherna just när Orcherna anfaller SL-RP?
Även om spelarna vill ha död på Orcherna lika mycket som SL-RP?

I ett spel där spelarna slår alla tärningar blir det ju mer naturligt att SL för en gångs skull får slå för sin SL-RP.
 
Top