Nekromanti SL fular sig: kvinnor finns inte

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Satt och pratade med min medspelare om hur vi skulle gå till väga med vår SL, efter att vi läst vad ni lagt upp för exempel här på tråden. Som tur är så är det ett litet tag till innan vi skall träffa honom igen, för att inte ens vi kom överens om hur vi skulle görat.

Personligen har jag alltid gillat att undvika de "stora" snacken som kan sätta djupa klyftor mellan människor, och i detta fallet än mer så för att han är en kär vän till mig, och barndomsvän med min medspelare. Och en av de saker vi fruktar mest är ju att han inte kommer bry sig det minsta, som förra gången vi pratade med honom, och då blir det väldigt personligt. Samtidigt pallar jag uppenbarligen inte med hans SLande på denna punkten.

Så alternativen är väl att ta allt samtidigt eller stegvis. Först introducera slumptabellen för kön, ta ett litet snack och påpeka vad han håller på med, diskutera hur hans vs. vår bild av världen ser ut och sedan får vi två sitta och påverkar så mycket vi kan på spelmötena, och kanske blir det bättre då. Sedan är han ju spelare i min väns spelgrupp, och kanske det hjälper när han ser hur han gör. Man får väl hoppas.

Funkar inte det så får vi ta det stora snacket som omfattar allting. Men jag vet att det kommer bli jäkligt personligt, och vänskapen kanske tar en del stryk. Men jag tror att det mer beror på att jag och min vän här är rätt intoleranta som inte ser jämlikhetsproblem som just problem. Vi tappar automatiskt en hel del respekt.

Kanske han bara har svårt att gestalta kvinnor för att de finns utanför hans comfort-zone. Men om det nu är så, ja då har han iallafall tur att det finns två erfarna SL som är mer än villiga att hjälpa honom att utveckla sig SLande. Såsom vi ändå försöker hjälpa varandra att utvecklas. Man skulle ju egentligen kunna tänka sig att alla vi som är SL skulle träffas en eftermiddag eller så och bara diskutera just gestaltande av karaktärer, dela med oss av våra bästa tips osv.

För övrigt får jag säga att jag är totalt överväldigad av alla era inlägg, tack till er allihopa som tagit er tid att analysera problemet :gremsmile:

Ja, vi får väl se hur det går, och vi diskuterar ännu vidare.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Laowai said:
Imho är det precis lika störigt att vara jättenitisk med att kvinnor ska vara representerade överallt precis lika mycket som män. Inte för att jag inte tycker att jämställdhet är viktigt, utan för att det som händer är att man tar fasta på att det finns skillnader mellan män och kvinnor, och att kvinnor minsann kan ändå. Det som händer är att det blir synligt. Att istället för att man spelar rollspel så blir man guidad genom en uppsats i genusvetenskap. Fuck that.
Vaaaaaa? Du menar att om du ser kvinnor som sköter sysslor som du anser att män skulle kunna sköta bättre, så tycker du att det är krystat och framtvingat för att spelvärlden ska vara jämställd enligt er SL's vision? För det första gör ju den här SL'n som omnämns den totala motsatsen och gör hela settingen ojämnställd till sin yttersta spets - och då vill du värja dig för att det inte ska gå åt andra hållet till sin yttersta spets? Det har aldrig handlat om att kvinnor ska representeras 50/50 i äventyret, men man kanske kan förvänta sig 40/60 åt endera hållet åtminstone, är inte det rimligt? Om samhället innehåller 50 procent kvinnor och 50 procent män så är det ju orimligt att det aldrig är någon av det ena könet som de nu råkar samtala med/behöva för äventyret.
Du skriver:
"Inte för att jag inte tycker att jämställdhet är viktigt, utan för att det som händer är att man tar fasta på att det finns skillnader mellan män och kvinnor, och att kvinnor minsann kan ändå."
Hur tar du fasta på det? Det låter som att det är något enbart DU inbillar dig och mår dåligt av att se. Om jag som SL skulle presentera femtio procent av de viktiga SLP'sen som kvinnor skulle du alltså inte kunna leva dig in i äventyret, för enligt dig så har kvinnor i generell bemärkelse inte samma genetiska förutsättningar att utföra ett jobb lika väl som en man? Det är ju egentligen så här många tycker, men jag tyckte att jag skulle synliggöra vad du egentligen säger med det du skriver.

Laowai said:
Att thugs och annat pack domineras av män är inte så konstigt. Faktiskt. I ett post apoc spel har världen fallit tillbaka till en plats där det faktum att män är starkare gör att de kan dominera den typen av yrken. På samma sätt lär mänskligheten ha fallit tillbaka lite i gamla spår och vi har då samma sociala konstruktioner som vi har haft i tusentals år. Dvs män är starka och uthålliga, då får de kriga, jaga, bära tungt och jobba. Kvinnor är mindre och föder barnen. Då stannar de alltså även hemma och tar hand om barnen. Inget konstigt där (igen, säger inte att det är rätt, bara att det inte är konstigt). Så säga vad man vill om testosteron, men i en värld som har gått åt pipan känns det som att det kön som har lättast att bygga muskler och har lättare att ta till våld är sannolika kandidater till soldater och andra yrken där fysisk styrka är ett plus.
Det är inte så konstigt att de arketyperna domineras av män på grund av att SL (och du) har synen att män gör tunga arbeten bättre än kvinnor, men såvida inte det krävs Arnold Swarchenegger för att vara bonde så är den här SL'ns vision av det post apocalyptiska samhället helt bisarr. I alla tider har kvinnor haft lika jävla mycket slitgöra att stå i som män, så det är fullständigt ovidkommande om män har lite extra testosteron i armarna och kan lyfta lite mer. Att det dessutom råkar vara en POST-APOKALYPTISK värld gör ju kravet på att alla hjälps åt ännu viktigare. Vad gör kvinnorna? Även om alla kvinnor satt på horhuset så är ju männen som sår åkern, jagar eller plockar bär eller vad de nu gör, inte där att betala kvinnorna för det är liksom arbetstid för dem och efter att de slitet sina kroppar blodiga utan assistans från kvinnorna betvivlar jag starkt att de har varken lust eller ork att gå till horhuset efteråt.

Laowai said:
Det som däremot ÄR fel är om kvinnor även i andra roller är underrepresenterade. Visst, ser man kvinnor uteslutande i horhus kan ni väl snacka med honom om hans kvinnosyn. Men om det bara är i stridssituationer eller i yrken med tunga lyft och annat allmänt slitgöra som ni bara ser män råder jag er snarare att leta reda på ett större samhälle och se om det finns kvinnor där.
Vad bra att du, oberoende av den samlade genus-teorin kan bestämma vad som är rätt och fel. :gremtongue:

Tänk dig att bomben har slagit ner helt nyligen och allt är passerat två tusen år bakåt i tiden, faror runt varje hörn, ingen fungerande sjukvård, knappt någon mat - men männen gör allt jobb och kvinnorna latar sig. What? Inte ett enda biologiskt argument av typen "män är generellt starkare än kvinnor" kan ju förklara idiotin bakom att inte låta kvinnor hjälpa till i en situation där deras bidrag eller icke bidrag är vågskål för hela mänsklighetens fortlevnad.

Sammanfattningsvis vill jag bara nämna att i princip alla dina biologiskt/genetiskt grundade argument faller på det faktum att atletiska kvinnor spöar skiten ur nördiga män och att det inte krävs en tyngdlyftare med steroid-styrka för att så en åker.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Förlåt. Jag blev lite upprörd. Det är säkert nån som redan skrivit ner den här personen som jag vart sur på. Jag tog mig inte tid att gå igenom hela tråden. :/
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sammanfattningsvis vill jag bara nämna att i princip alla dina biologiskt/genetiskt grundade argument faller på det faktum att atletiska kvinnor spöar skiten ur nördiga män
Ja alltså, det faktum att kvinnor historiskt (generellt, det finns undantag som Kara-Khitai) inte fått delta i krigföring som soldater lär delvis bero på att de inte haft tillgång till träning eller haft samma sociala förutsättningar att bli atletiska som männen har haft.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Frågan är bara en så viktig resurs som kvinnor skulle få slösas bort i ett efter-katastrofen-samhälle. Om man ska vara tråkigt krass så skulle de vaktas som fan och vara gravida hela tiden. Förutsatt att man ville att gruppen överlevare skulle växa i antal.

Men det är trist att rollspela, så man kan ju skita i det.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Iom att den redan har blivit modererad, så borde du ha gjort det. Alla har släppt och slutat kriga.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Men histrisk sett har gravida kvinnor också arbetat skithårt, i jordbruket, hantverksyrken eller vad deras familj nu sysslade med.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Gissar väl att det som menas i det här fallet är att när en arts (eller flera) fortlevnad måste säkras får gravida kvinnor hålla sig borta från sysslor som riskerar barnens liv.
Typ väldigt hårt arbete eller liknande, oberoende hur mycket kvinnor har gjort det historiskt.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Att arbeta hårt ökar väl ändå markant risken för missfall?
Isf skulle väl en gravid kvinna börja jobba igen så fort barnet är fött, men sålänge barnets liv riskeras av själva arbetet bör det väl undvikas?

Edit: Du verkar tro att jag tvivlar på att kvinnor har arbetat. Det är inte det jag säger.
Historiskt, och även nuförtiden i länder där barnadödlighet är hög är förlorade barn något man räknar med. Man blir alltså med barn ofta för att iallafall något ska överleva. Men artens fortlevnad har egentligen aldrig varit i farozonen. I en postapokalyptisk värld däremot tror jag att det inte är helt otroligt att man då istället försöker se till att så många som möjligt överlever genom att undvika missfall.
 

Serfinus

Veteran
Joined
26 Jul 2011
Messages
4
Location
Huskvarna
Att SL inte har några kvinnor i sin trabell tyder på han valt bort detta för att undvika en situvation med nån av spelarnas karaktärer han inte orkar, prata igenom det efter nästa möte helt enkelt :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Arfert said:
Frågan är bara en så viktig resurs som kvinnor skulle få slösas bort i ett efter-katastrofen-samhälle. Om man ska vara tråkigt krass så skulle de vaktas som fan och vara gravida hela tiden. Förutsatt att man ville att gruppen överlevare skulle växa i antal.

Men det är trist att rollspela, så man kan ju skita i det.
Nu utgår du från att resurserna räcker till barnen oavsett hur många de är och oavsett hur lite de orkar hjälpa till att slita på den eventuellt icke bördiga jorden/eller för den delen jaga det fåtal djur som överlevt katastrofen. Den viktigaste resursen är sällan barnaföderskan, det måste ju vara maten som kommer först.

Sen förutsätter du att varje individs högsta mål inte är det egna överlevandet utan rasens fortlevnad och mänsklighetens tillväxt. Vilket ju är bisarrt att utgå ifrån. Som att varje individ nått ett medvetenhetens konsensus om att deras egna liv är oviktiga och att samhällets fortskridande är av den allra högsta vikten.

Gruppen "thugs" existens bevisar motsatsen, att det är individuell vinning och den egna gruppens väl som eftersträvas.

Om samhället bestod av mekaniska androider skulle väl det självklara motivet för dess fortlevnad vara att säkerställa källan för överlevnad och sedan dess källa till reproduktion, men över-reproduktion leder till att resurserna minskar. Men så tänker väl inte människor? Är människor så "krassa" som du nu valde att uttrycka det?

Men om vi nu var så krassa och barnaföderskan var den viktigaste beståndsdelen i samhället, PUNKT, borde inte hon hissas upp på en piedestal, få varje vilja igenom och så vidare? Det borde iaf vara lika rimligt eller rimligare att hon närmast dyrkades som Freja, fruktbarhetens gudinna, än att hon stängdes in i en bur att leva ett torftigt och fattigt liv som enbart minskade fostrets chanser för överlevnad?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Nja. Alltså i regel så är det ganska självbegränsade. Du orkar mindre som gravid, speciellt under vissa delar av graviditeten men du orkar ändå en hel del.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
recca said:
stängdes in i en bur att leva ett torftigt och fattigt liv som enbart minskade fostrets chanser för överlevnad?
Inte för att vara svår (får hålla med om det andra du skriver. Det mesta iaf) men Arfert säger aldrig att de skulle leva ett fattigt och torftigt liv, bara att de skulle vara under uppsikt. Och även att de skulle vara gravida så ofta som möjligt. Jag kan tänka mig att ett samhälle likt eons tiraker skulle kunna utvecklas.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Oh, jag har alltid förstått det som att fysiskt arbete är farligt när man är gravid. Men om du säger att det inte är så =)
Sen jakt och andra sysslor där man faktiskt är i fara från djur och stuff lär väl vara mer lämpat för de i stammen som inte är gravida iaf.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Laowai said:
I en postapokalyptisk värld däremot tror jag att det inte är helt otroligt att man då istället försöker se till att så många som möjligt överlever genom att undvika missfall.
Jag vill ifrågasätta hela det här resonemanget. Varför finns det en önskan till reproduktion över huvud taget i den här världen som rollspelet utspelar sig i?

Jag tror att de enda anledningarna att det tillkommer barn i den här världen (alltså den det talas om) är:
1. Knulla är skönt och preventivmedel finns inte.
2. När/om du blir gammal så måste nån ta hand om dig.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Alltså, bland de tyngsta fysiska arbete som finns är hushållarbete. Som att tvätta för tio personer utan moderna hjälpmedel i en krokodilfylls flod. Sånt ÄR traditionellt kvinnogöra. även för gravida kvinnor.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Laowai said:
recca said:
stängdes in i en bur att leva ett torftigt och fattigt liv som enbart minskade fostrets chanser för överlevnad?
Inte för att vara svår (får hålla med om det andra du skriver. Det mesta iaf) men Arfert säger aldrig att de skulle leva ett fattigt och torftigt liv, bara att de skulle vara under uppsikt. Och även att de skulle vara gravida så ofta som möjligt. Jag kan tänka mig att ett samhälle likt eons tiraker skulle kunna utvecklas.
Jag vet inte vad den där SL'n som diskuteras gjorde av kvinnorna men bur lät ungefär lika rimligt som att de alla befann sig i horhuset som också nämnts i samband med vart kvinnorna nu kan ha förvarats.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast alltså, Eons tiraker är ett extremfall för att deras kvinnor är tiofalt mindre expendable än människors, och redan att kvinnor är mindre expendable än män öht för homo sapiens är nog en av de grundläggande faktorerna bakom patriarkatet.

Med andra ord, det faktum att Eons tiraker utvecklat vad författarna menar är ett matriarkat är behäftat med vissa...logiska problem, som egentligen hade förtjänat att bli en egen forumdiskussion annorstädes.

That being said, matriarkala orcher är i sig en väldigt kool och unik idé; tirakerna är lätt de bästa orcherna i någon fantasy någonsin liksom, och bonus för att de inte har ett misogynt designat dekadent 3v1l-matriarkat drow-style som annars är normen i fantasy.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror inte tendensen historiskt (dvs, i äldre samhällen) är att kvinnor hålls borta från tunga arbeten så mycket som att kvinnor hålls borta från högriskarbeten. Detta för att demografin påverkas väldigt mycket mer om många kvinnor dör än om många män gör det, och barnsängsdöden var redan problem nog.

Sen hölls kvinnor givetvis också borta från statusarbeten, men det är en helt annan femma.
 
Top