spelledarmakt
Min åsikt är helt klart att det är ditt ansvar som spelledare att lösa problemet. Det är ditt ansvar av den enkla anledningen att du har den yttersta makten i spelgruppen. Du kan nämligen vägra spelleda - och då får ingen spela.
Det verkar som om er spelgrupp fungerar väldigt dåligt och att du själv är missnöjd. I så fall återstår bara att göra någonting åt saken. Om valet är att inte kunna sitta bekvämt kring spelbordet, eller inte ha roligt överhuvudtaget, så borde valet vara enkelt, tycker jag. Det också ditt ansvar att ta rätt beslut - inte bara för dig själv utan för hela spelgruppen.
Jag tror för övrigt inte på bestraffningar som ytterst går ut över rollfigurerna. Och som du säger så har det föga eller ingen effekt...
Själv skulle jag helt klart följa de råd du redan har fått, alltså att sparka alla som förstör och endast spela med de som verkligen anstränger sig och ger dig respekt. Du förtjänar helt enkelt respekt eftersom du förväntas vara en auktoritetsperson i spelgruppen - med ansvar inte bara för kampanjen utan också för spelgruppen som sådan. Det är du som anstränger dig med att förbereda varje spelmöte och det är möjligen också du som lägger ut pengar på rollspels-produkter för att alla ska kunna spela.
Rollspel har ingenting att göra med "rättvisa" utan det går ut på att ha roligt. De spelare som envisas med att förstöra kan knappast ändå ha speciellt roligt, så det borde inte vara någon större förlust för någon att sparka spelarna ifråga. (Sedan gnäller de säkert men de är bara sura för att de inte får fortsätta förstöra för er andra. Observera att det är ett privilegium att få delta i er spelgrupp - inte en rättighet!)
Vad gäller alternativ spellokal så är det ett praktiskt problem som måste lösas, helt enkelt. Ni är inte de enda som inte haft tillgång till en vettig spellokal. Kolla med skolan och fritidsgården, ring kommunen, hör med fastighetsägaren (det kanske finns någon ledig lokal i något hyreshus, exempelvis i källaren eller i anslutning till svättstugan), fråga vänner och bekanta, och så vidare. Ge inte upp.
Sedan kan man faktiskt starta en Sverok-förening och/eller en studiecirkel i rollspel. Det innebär att man får bidrag som i sin tur kan användas för att hyra en lämplig spellokal. Vad hindrar er?
Alltså: Sluta klaga och ta hand om problemet! Det är faktiskt ditt ansvar och ingen annans.
/Baldyr, hård men rättvis