Nekromanti SL behöver råd..

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag är SL i Drakar och Demoner på rollspelsföreningen federationen i Vadstena . Men jag saknar respekt av mina spelare, eller 9inte av alla. Det är 3 st som faktiskt lyssnar mycket, resten säger "Jag lyssnar på det jag behöver" hur ska jag göra, det hjälper inte att dom får mindre FP. /images/icons/dragon.gif
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Ganska uppenbart svar:

Spela bara med de tre som orkar engagera sig!

/tobias
 

Patrick-S&S

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
16
Location
Malmö
Knivigt värre... Jag skulle nog ärligt talat berätta att du inte accepterar att de bara engagerar sig halvhjärtat. Om de struntar i detta råd så ge dem en spark i arslet och spela vidare med de tre andra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Om ni är sammanlagt fyra personer måste väl någon av er ha en plats med ett tak över på vilken ni kan sitta och spela?

/tobias
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Vi är faktiskt 7 personer och 3 utav dessa bor på landet, en har för trång lägenhet för alla oss och vi andra har inga bra platser hemma hos nån...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror att 7 personer är för mycket för en spelgrupp. Jag tror inte att man som SL kan hantera en sådan grupp, speciellt inte som nybörjare.

Nåja, ointresserade spelare är uttråkade spelare, så det gäller att se till att alla har roligt hela tiden. Straffa inte respektlösa spelare, ge dem istället något intressant att lyssna på! Det är förstås inte det lättaste alla gånger, speciellt inte om man har 7 spelare att bolla med!
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Du kan ju...

...statsa på att varje till varje spelkväll ha något som är speciellt riktat till någon av de som inte verkar vara så intresserade. Vad det kan vara beror till 100% på hurudanna rollpersoner de har.

Sedan kan du ju också fundera på om felet ligger på din sida. Jag anklagar dig inte, men det kan lika väl vara så att de inte orkar vara intresserade för att du som SL inte lyckas "tillfredsställa" dem. Olika spelare har olika spelstilar, precis som olika spellerdare har olika spelledarstilar.
I vår spelgrupp är det en person som inte vill ha mig som SL, och jag är inte så förtjust i att SL:a åt honom heller, bara föt att vi vill spela på olika sätt. Men då någon annan än jag är SL så kan vi utan problem vara med båda två.

Oberoende av var problemet ligger kan det vara en idé att satsa på att byta SL, eller ha flera spelledare. Du säger helt enkelt att du inte orkar vara SL mera eftersom vissa av spelarna är så tråkiga. Om inte annat så får du alla att tänka till. Dessutom kan det leda till att någon som trivs bättre som SL med en oangagerad grupp börjar SL:a.


Men det viktigaste är, oberoende av hurudan spelgrupp man har, att alla har det roligt då man spelar
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visa makt !!

Visa att det är DU som har makten. Om de som inte lyssnar så får de skylla sig själva. de kan ju missa vikiga fakta... & sånt kan ju straffa sig vid senare tillfällen
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
spelledarmakt

Min åsikt är helt klart att det är ditt ansvar som spelledare att lösa problemet. Det är ditt ansvar av den enkla anledningen att du har den yttersta makten i spelgruppen. Du kan nämligen vägra spelleda - och då får ingen spela.

Det verkar som om er spelgrupp fungerar väldigt dåligt och att du själv är missnöjd. I så fall återstår bara att göra någonting åt saken. Om valet är att inte kunna sitta bekvämt kring spelbordet, eller inte ha roligt överhuvudtaget, så borde valet vara enkelt, tycker jag. Det också ditt ansvar att ta rätt beslut - inte bara för dig själv utan för hela spelgruppen.

Jag tror för övrigt inte på bestraffningar som ytterst går ut över rollfigurerna. Och som du säger så har det föga eller ingen effekt...

Själv skulle jag helt klart följa de råd du redan har fått, alltså att sparka alla som förstör och endast spela med de som verkligen anstränger sig och ger dig respekt. Du förtjänar helt enkelt respekt eftersom du förväntas vara en auktoritetsperson i spelgruppen - med ansvar inte bara för kampanjen utan också för spelgruppen som sådan. Det är du som anstränger dig med att förbereda varje spelmöte och det är möjligen också du som lägger ut pengar på rollspels-produkter för att alla ska kunna spela.

Rollspel har ingenting att göra med "rättvisa" utan det går ut på att ha roligt. De spelare som envisas med att förstöra kan knappast ändå ha speciellt roligt, så det borde inte vara någon större förlust för någon att sparka spelarna ifråga. (Sedan gnäller de säkert men de är bara sura för att de inte får fortsätta förstöra för er andra. Observera att det är ett privilegium att få delta i er spelgrupp - inte en rättighet!)

Vad gäller alternativ spellokal så är det ett praktiskt problem som måste lösas, helt enkelt. Ni är inte de enda som inte haft tillgång till en vettig spellokal. Kolla med skolan och fritidsgården, ring kommunen, hör med fastighetsägaren (det kanske finns någon ledig lokal i något hyreshus, exempelvis i källaren eller i anslutning till svättstugan), fråga vänner och bekanta, och så vidare. Ge inte upp.

Sedan kan man faktiskt starta en Sverok-förening och/eller en studiecirkel i rollspel. Det innebär att man får bidrag som i sin tur kan användas för att hyra en lämplig spellokal. Vad hindrar er?

Alltså: Sluta klaga och ta hand om problemet! Det är faktiskt ditt ansvar och ingen annans.

/Baldyr, hård men rättvis
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo..

Slå dom... Slå dom utav bara helvete varje gång dom börjar flippa... Så gör jag.. Varje gång vi spelar så fixar jag en
liten råttsvans (hårt ihoprullad kökshandduk, med en litet gummiband och toppen doppad i isvatten) och om nån börjar bråka så snärtar jag dom hårt som fan och då slutar dom..


Citerat från Hygglo. Han vet vad han snackar om, han.
 

Gud den Galna

Veteran
Joined
11 Sep 2002
Messages
7
Säg åt dem att om de inte skärper sig så får dom inte vara med och spela längre. Mer tåga/images/icons/smile.gif
 
Top