Nekromanti Slösa sin tid på något konstruktivt

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Inte för att det är sådär himla konstruktivt men du har inte funderat på forumet? Eller hänga i vrålan?

Själv läste jag alla inlägg på krönikerforumet en sommar när jag hade ett väldigt långsamt sommarjobb och eget kontor :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Übereil said:
Jag jobbar med systemutveckling - vill jag programmera så kan jag jobba. :gremtongue:

Jag vill snarare ha något att läsa, ja. :gremsmile:

Übereil
Nu måste jag läsa en massa tidningsartiklar i jobbet, så det är kanske inte helt jämförbart - men en sak jag gör är att helt enkelt kolla om artikeln är sann eller bara blaj. T.ex. att Googla samma nyhet och se vad utländska tidningar skriver.

Förfärande ofta saknas viktiga fakta eller vinklingar som svenska media helt enkelt inte orkat ta med.

En annan sak är att följa upp saker i tidningarna som man inte vet så mycket om. Hmm, sjöfart, rederier klagar på svenska lagara och skatteregler... Okej, jag vet knappt vad dödviktston är - hej Wikipedia!

För min del är det lätt att motivera, eftersom det faktiskt har med mitt jobb att göra och granskningen gör mig bättre på att hitta relevanta saker och föreslå vad som ska sägas eller göras i olika lägen. Jag behöver inte ha så mycket "ursäkt" för att hålla på med det. Men det är kul och väldigt lärorikt.

(Och sen spårar jag kanske då och då in på sånt som kanske inte riktigt i lika hög grad har någon nytta för jobbet, ibland. Men vem vet? Att ta reda på mer om olika spindelarter, deras nät, utbredning osv. kanske faktiskt en dag blir väldigt viktigt att kunna...

Eller att skapa en modell för att bygga rymdskepp i Excel. Mycket bra att ha. Och jag visade den faktiskt för min chef. Nu har jag en mycket vidsynt chef. Hon frågade inte alls om jag använt en massa arbetstid till det, men hon inser väl att om hon och hela kansliet frågar mig om saker, så måste jag få öva mig lite... :gremsmile: )
 
Top