Nekromanti Slösa sin tid på något konstruktivt

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag kom nyss på en sak - när jag är uttråkad på jobbet och vill ta en paus så kollar jag SvenskaFans (jag läser säkert en fyra-fem artiklar om dagen där). Det har gjort att jag är rätt välinsatt i fotboll.

Samtidigt så går jag runt med en gnagande känsla av att jag är för dåligt insatt i saker som faktiskt betyder nåt (fotboll är bara ett rent tidsfördriv). Om jag bara kunde spendera min tid på mer konstruktiva saker...

Jag har en massa dödtid på jobbet på att läsa om fotboll. Jag känner att jag lägger för lite tid på att lära mig vettiga saker. See where I'm going here? För er som inte gör det: om jag slutar lägga dödtiden på jobbet på fotboll och istället lägger den på något faktiskt intressant så kommer jag lära mig en massa nästan gratis.

Frågan är bara vad jag borde läsa istället?

Übereil
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Meditation (alltså det som på sanskrit är samadhi, inte bara begrundan). Fatta vad coolt att kunna bli hög på ren koncentration (dhyana). Samtidigt som man blir smartare och mer avslappnad. Rekomenderas! Eller jag kanske missuppfattate din fråga?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Läs The Economist. Jag gör det så ofta jag hinner, de finns även att ladda ner inlästa så då kan du göra annat undertiden. Artiklarna är färgade av politik, men inte på långa vägar och analyserna är oftast ärligare.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Det är alltså tänkt att jag ska kunna göra det här på jobbet, gärna utan att det sticker ut allt för mycket. Sätter jag mig t ex och stickar eller mediterar så ser det rätt mycket ut som att jag inte jobbar...

Übereil, helt ok förslag annars
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Ah, sorry!

Skaffa rollspels e-böcker och läs? Eller någon annan bok för allt i världen.

/Radioaktiv, skall det ta sju jäkla försök för att skriva ordet "skaffa"?! Suck.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Übereil said:
Det är alltså tänkt att jag ska kunna göra det här på jobbet, gärna utan att det sticker ut allt för mycket. Sätter jag mig t ex och stickar eller mediterar så ser det rätt mycket ut som att jag inte jobbar...

Übereil, helt ok förslag annars
Det finns säkert någon metod som passar på jobbet :gremtongue:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Lös programmeringsproblem!
Project Euler
Nu minns jag inte riktigt vad du jobbade med, om det var programmering av nåt slag.

Har du möjlighet att installera saker på jobbdatorn förresten? Om du kan installera java sdk (eller vad du nu vill ha) att koda i.

Är nåt sånt här vad du tänkt dig? Eller är du mer ute efter saker att läsa?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Jag jobbar med systemutveckling - vill jag programmera så kan jag jobba. :gremtongue:

Jag vill snarare ha något att läsa, ja. :gremsmile:

Übereil
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Läs OM meditation och gör det på fritiden (behöver inte ta mer än en vart om dagen till en början)!
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Läs litterära klassiker? Inte nödvändigtvis Dostojevskij eller Strindberg, men Oscar Wilde kanske? Han skrev bland annat många trevliga sagor Och här finns de.

Vuxensagor typ, med moralkaka à la Oscar Wilde. The happy prince är bland det bästa jag läst.

/Radioaktiv, sagor är alltid rätt!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Übereil said:
Jag jobbar med systemutveckling - vill jag programmera så kan jag jobba. :gremtongue:
Alla vill programmera! Då rekommenderar jag att du faktiskt gör ditt jobb. :gremwink:

När jag haft dödtid på jobbet så har jag t.ex. läst här. Nu var det ett tag sedan, då mitt hobbyprojekt med AI (kvarstår) och pathfinding (löst) står still.

Familjelivs forum är kanske inte så kul om man inte är i mamma-pappa-barn-hus-svängen, men det finns en hel del trådar med ordentlig freakshow-potential att fascineras över.

Hattrick.org funkar också bra att lägga nån minut på ibland, men du är kanske överdoserad på fotbollsmanagerspel. :gremsmile:
 
Top