DoD Släktesförmåga: Anka

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Fast att få fördel är generellt bättre att få en fördel än att pressa eftersom fördel ökar chansen för drakslag och minskar chansen för demonslag. Att du dessutom inte kan pressa om du slår ett demonslag gör förmågan bättre att aktivera innan man slår hellre än att avvakta tills man pressat med arg.
Nä. Pressen är gratis under förutsättning att man ändå tänker använda rasförmågan (som kostar) senare. Det är svårt att slå gratis.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Risken är ändå att du slår ett demonslag, vilket betyder att du inte kan pressa, och fördel ökar fortfarande chansen att få drakslag och minskar chansen att få demonslag.
För att få drakslag med fördel kräver endast att 1 av 2 tärningar visar 1, för att få demonslag måste BÅDA tärningarna visa 20.
Visst kan man argumentera att det är gratis att pressa om man tänker använda förmågan senare, det förändrar inte chanserna vilka är bättre vid fördel jämfört med att pressa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Så vad sägs om att det är gratis att få fördel på att SIMMA och full förflyttning?
Jag är säker på att det finns andra som har haft en annan uppelvese (kanske rent av du själv), men själv kan jag inte påminna mig att simma någonsin varit en särskilt central del i något äventyr jag spelat eller spellett. Det har säkert förekommit ett par gånger, och kanske har det till och med slagits för det med risk för döden vid ett misslyckande. Men jag har svårt att se hur det skulle sabba spelet att de som spelar anka har fördel på just de slagen. Så pass att jag nog ser det som ren flavour, snarare än en nämnvärd regelmekanisk fördel.

Det är bara min egen upplevelse så klart.

Blir det inte lite stereotypiserat Kalle Anka?
Jag trodde det var ett designmål =D

Själv skulle jag nog gärna se att rollspel tog mycket mer influenser från just Kalle Anka och dylika serier. Men så är jag lite speciell också.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Jag är säker på att det finns andra som har haft en annan uppelvese (kanske rent av du själv), men själv kan jag inte påminna mig att simma någonsin varit en särskilt central del i något äventyr jag spelat eller spellett. Det har säkert förekommit ett par gånger, och kanske har det till och med slagits för det med risk för döden vid ett misslyckande. Men jag har svårt att se hur det skulle sabba spelet att de som spelar anka har fördel på just de slagen. Så pass att jag nog ser det som ren flavour, snarare än en nämnvärd regelmekanisk fördel.
Jag håller med. Jag tyckte bara att det var ironiskt att släktet med OP förmågan är de enda som också har två förmågor!

Överlag ser jag inte alls vad ankor ger till spelet. De är arga (vilket gör det lättare att lyckas med allt som inte kräver intelligens) och bra på att simma. De är ingen del av klassisk fantasy, men lutar sig mot en Kalle Anka pastisch. Det enda jag egentligen kan se är det historiska arvet och det kanske skulle vara mer tilltalande för barn.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
De är ingen del av klassisk fantasy
Fantasia var förvisso Micke Mus, och inte Kalle, men Disney och fantasy går ju tillbaka till i alla fall 1940, och är definitivt en del av min barndom med sagorna om klanen McDuck i Skottland som en klar favorit (även om jag tror de är betydligt nyare.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,901
Location
Marjura
Tror det behövs fler valbara anksläktsförmågor på sikt, för lite differentiering. Kanske gäller alla släkten iofs, men just att alla ankar har samma personlighetsdrag kommer att bli lite trist över tid. Särskilt om flera/alla spelar samma släkte. Ge alla släkten minst tre varianter på släktesförmågan i kommande hardbackregelbok. För en sådan måste väl komma? Snälla…
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,901
Location
Marjura
Lånade några roliga uppslag från Svarte Faraoens LotFP-i Marsklandetkampanj http://www.rollspel.nu/threads/osr-drakar-och-demoner-mina-rasregler.63455/ :

Stor släkt. När du besöker en ny stad kan du lägga ett par timmar på att leta släktingar. Om du lyckas med ett slag för KAR kommer du att hitta någon avlägsen farbror, brorsöner eller liknande.

Delikat. Du är smärtsamt medveten om hur gott du smakar. När du flyr från varelser som skulle kunna tänkas äta dig ökar din förflyttning med 50% i en t6 rundor och du provocerar inte fram ett frislag när du flyr. ✦ Krav: - ✦ Viljepoäng: 3

Fjäderskrud. Dina extra tjocka fjädrar ger dig fördel på slag mot köldrelaterade fenomen.

Quack-fu. Du utövar gamla ankiska kampsporter och har fördel på dina obeväpnade attacker och försvarsslag. ✦ Krav: Slagsmål 12 ✦ Viljepoäng: 3

Sjövana (eftersom Sjöben var taget). När du är ombord ett fartyg under hård sjögång har du ingen nackdel på färdighetsslag. ✦ Krav: Sjökunnighet 12 ✦ Viljepoäng: 3

Kan dessa DoD-regelfieras/balanseras bättre (de är snabbmoddade från länkade tråden ovan till DoD)?
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Lånade några roliga uppslag från Svarte Faraoens LotFP-i Marsklandetkampanj:

Stor släkt. När du besöker en ny stad kan du lägga ett par timmar på att leta släktingar. Om du lyckas med ett slag för KAR kommer du att hitta någon avlägsen farbror, brorsöner eller liknande.

Delikat. Du är smärtsamt medveten om hur gott du smakar. När du flyr från varelser som skulle kunna tänkas äta dig ökar din förflyttning med 50% i en t6 rundor och du provocerar inte fram ett frislag när du flyr.

Fjäderskrud. Dina extra tjocka fjädrar ger dig fördel på slag mot köldrelaterade fenomen.

Quack-fu. Du utövar gamla ankiska kampsporter och har fördel på dina obeväpnade attacker och försvarsslag.

Sjövana (eftersom Sjöben var taget). När du är ombord ett fartyg under hård sjögång har du ingen nackdel på färdighetsslag.

Kan dessa DoD-regelfieras bättre (de är snabbmoddade till DoD)?
Älskar Stor släkt. :cool:
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,901
Location
Marjura
Det här är rejält obalanserat om man anstränger sig litet.
Hade inte reglerna framför mig. Hur skall den göras balanserad? Köra som Järnnäve rakt av eller en obeväpnad variant av Dubbelhugg/Tvillingpil? Lade till Krav: Slagsmål 12 ✦ Viljepoäng: 3 ovan.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,113
Hade inte reglerna framför mig. Hur skall den göras balanserad? Köra som Järnnäve rakt av eller en obeväpnad variant av Dubbelhugg/Tvillingpil? Lade till Krav: Slagsmål 12 ✦ Viljepoäng: 3 ovan.
3 VP gör det lugnt - det är när det är gratis som det blir problem.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,901
Location
Marjura
Tror det kommer att dröja innan fler officiella släktesförmågor kommer så lite husreglande är nog på plats för att skapa variation.
 
Top