DoD Släktesförmåga: Anka

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag hade först tänkt att bara ignorera detta, men Anka verkar kunna bli ett populärt släkte bland barnen så därför undrar jag bara: vad i hela vansinnet tänkte man när man designade ankans släktesförmåga?

(+1 Tillstånd: Arg)

Ok, så människorna har en förmåga som i det närmaste kan beskrivas som vanligt jävla rollspel: man får motivera hur man löser ett problem med en färdighet.
Halvlingar får fördel i vissa fall när de undviker.
Dvärgar får fördel i vissa fall när de anfaller.
Vargfolk får fördel i vissa fall när de anfaller. (Ok, billigare, men väljer de villebråd under striden så tappar de en handling.)
Alver blir skalman.
Men ankor får fördel på alla slag som inte rör INT. Alltså till exempel (med absolut inte begränsat till) när de undviker eller när de anfaller. Och nu handlar det inte om att hämnas någon som skadad en tidigare eller att man offrade en handling på att välja ett offer. Nope, alla anfall, alla pareringar, alla hopp och skutt och övertalningar och jakt och fiske. Uppträda? Då med! Men inte när man ska bluffa eller obemärkt dyrka upp ett lås väl? Joho!

Men nu är det ju så att man också får tillståndet Arg. Japp, det ger en nackdel på INT-baserade färdighet- och egenskapsslag. Tills man har vilat bort tillståndet, det tar en kvart. Så det blir ju väldigt begränsande när man inte kan använda förmågan mer än en gång per vila eller tvingas ta en massa andra tillstånd? Nej, det finns en undantag här för just ankans släktesförmåga. Man får bara tillståndet arg om man inte redan har tillståndet arg. Har man redan tillståndet så finns det inga nackdelar alls av att använda förmågan.

Som om det inte vore nog, så måste man ha tyckt att det var lite klent att ankor kan betala 3 VP för att ge sig själva fördelar på allt som inte kräver INT (och göra alla andras förmågor relativt meningslösa). Nej, som enda släkte så vore det bra om de kunde ha någon förmåga till för att väga upp att de redan har en fullständigt överlägsen förmåga. Så vad sägs om att det är gratis att få fördel på att SIMMA och full förflyttning?

(Kort vila, -1 Tillstånd: Arg)

Jag har funderat på att modda ankans släktesförmåga Vresig. Istället för "Du blir även Arg, om du inte redan är det" så tänkte jag ändra till "Du får tillståndet Arg, om du redan har tillståndet så kan du inte aktivera släktesförmågan."

Några synpunkter? Har jag missat någonting? Ankbarbeque i min trädgård?
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Ankan kan använda Vresig förmågan upprepade tillfällen bara han fortfarande är arg och betalar 3 VP, jag tycker det är en helt ok släktesförmåga, dessutom har ankan sina simfötter ;)
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
466
Jo, visserligen, men om man läser äventyren till DoD23 kan man märka att de överlag driver med stereotyper (på ett bra sätt).
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jo, visserligen, men om man läser äventyren till DoD23 kan man märka att de överlag driver med stereotyper (på ett bra sätt).
Tja, det kan ju bändas och så. Lite tråkigt om alla ankor skulle vara stereotypa arga farbröder, men Tywin Ankister och Lillfjäder går väl att göra ändå.
Det här med att driva med stereotyper kräver ju lite fingertoppskänsla, kalle anka i sig är ju en parodisk stereotyp. Han är ju även en god far (när han inte jagar barnen med riset), envis, trägen, trofast, familjekär, otursförföljd (men slås aldrig ned utan reser sig varje gång) osv.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Man kan förstås diskutera balansering, men så obalanserad tycker jag nog inte Vresig är, särskilt om man använder regeln för pressade slag. Man kan tänka på Tillstånd som ett slags "KP" för pressade slag - eftersom ankan blir Arg (eller måste vara det innan) får den i praktiken ett mindre pressat slag än andra rollpersoner fram till nästa återhämtning.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ja, det är väl värt att testa RAW först, arg kanske är en större nackdel än vad jag tror...
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Det finns en hel del annat att slänga VP på, beroende på hur många man har. Inte säkert att ett tillstånd och 3VP alltid är en självklar kostnad för att få fördel. Det tar heller inte alltför lång tid innan ens primära färdigheter kommer upp till den nivå där fördel inte längre påverkar så mycket.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det finns en hel del annat att slänga VP på, beroende på hur många man har. Inte säkert att ett tillstånd och 3VP alltid är en självklar kostnad för att få fördel. Det tar heller inte alltför lång tid innan ens primära färdigheter kommer upp till den nivå där fördel inte längre påverkar så mycket.
Så kan det vara, men då har de andra spendera-VP-för-att-få-fördel-på-X samma problem. Det konstiga var att de andra var så tydligt begränsade till enskilda färdigheter under vissa förhållanden, medan ankans omfattar en massa färdigheter utan begränsning av förhållanden. Det är svårt att inte hävda att halvlingar, dvärgar och vargfolk får en kraftigt begränsad variant av ankans ena förmåga.

En ny tanke som brygger är att helt enkelt bara ta bort Vresig för ankor. De får klara sig med den andra förmågan.
 

Rävsax

Veteran
Joined
10 Aug 2022
Messages
10
Så kan det vara, men då har de andra spendera-VP-för-att-få-fördel-på-X samma problem. Det konstiga var att de andra var så tydligt begränsade till enskilda färdigheter under vissa förhållanden, medan ankans omfattar en massa färdigheter utan begränsning av förhållanden. Det är svårt att inte hävda att halvlingar, dvärgar och vargfolk får en kraftigt begränsad variant av ankans ena förmåga.

En ny tanke som brygger är att helt enkelt bara ta bort Vresig för ankor. De får klara sig med den andra förmågan.
Vargfolk har ju en del fördelar över ankor också, de är 50% snabbare i grunden, kan spåra bättre än ankorna och deras släktesförmåga kan också användas fler gånger under rätt omständigheter.
Halvlingarnas förmåga passar bättre till yrken som magiker och lärd, då dom använder sig mycket av intelligens baserade färdigheter.
Dvärgarnas förmåga är dock ganska halvdan i jämförelse, men själv skulle jag nog kika efter sätt att göra dvärgarnas förmåga bättre istället för att göra ankornas sämre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Tja, det kan ju bändas och så. Lite tråkigt om alla ankor skulle vara stereotypa arga farbröder, men Tywin Ankister och Lillfjäder går väl att göra ändå.
Det här med att driva med stereotyper kräver ju lite fingertoppskänsla, kalle anka i sig är ju en parodisk stereotyp. Han är ju även en god far (när han inte jagar barnen med riset), envis, trägen, trofast, familjekär, otursförföljd (men slås aldrig ned utan reser sig varje gång) osv.
Det är nog den enskilda företeelse i nya DoD som jag har svårast för :) (överlag gillar jag det skarpt!) Ända sedan Äspels dagar har folk envisats med att spela ankor som vore de Kalle Anka (eller Joakim, som ju också går i taket då och då) men jag har aldrig riktigt gillat det, så att det nu är en officiell regel är ett mitt livs största nederlag ;)
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Det är nog den enskilda företeelse i nya DoD som jag har svårast för :) (överlag gillar jag det skarpt!) Ända sedan Äspels dagar har folk envisats med att spela ankor som vore de Kalle Anka (eller Joakim, som ju också går i taket då och då) men jag har aldrig riktigt gillat det, så att det nu är en officiell regel är ett mitt livs största nederlag ;)
Jo, trubbiga parodier blir snabbt tråkiga, hur kul vore det om alla amerikaner man spelade var Donald Trump, eller alla fransoser sprang runt med en baguette under armen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jo, trubbiga parodier blir snabbt tråkiga, hur kul vore det om alla amerikaner man spelade var Donald Trump, eller alla fransoser sprang runt med en baguette under armen?
Hmm... Undrar om man kan husregla så att varje nyskapad anka får välja vilket Tillstånd just deras förmåga kickar igång på. Snabb tanke, men det hade kanske kunnat funka.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Jag tycker det är otematiskt att ankor skall bli arga. I varje fall för mitt inre öga. Kalle Anka (och hans humör) har aldrig varit en förebild för DoD-ankor.
Historiskt har väl int ankor beskrivits som att trigga på ilska. Eller?

Cog.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Hmm... Undrar om man kan husregla så att varje nyskapad anka får välja vilket Tillstånd just deras förmåga kickar igång på. Snabb tanke, men det hade kanske kunnat funka.
Absolut, synd att reglerna är lite onyanserade, men har man någorlunda resonabla spelare så.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Den enda blinkningen till arga ankor jag kan komma ihåg i gamm-DoD var den betydligt mer diskreta i Expert, där de hade lättare att gå bärsärk än människor.. Men det var iofs inte så att de var helt ensamma om det. Här saxat från Expert-reglerna:

anka bärsärk expert.PNG
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,148
Jag tycker det är otematiskt att ankor skall bli arga. I varje fall för mitt inre öga. Kalle Anka (och hans humör) har aldrig varit en förebild för DoD-ankor.
Historiskt har väl int ankor beskrivits som att trigga på ilska. Eller?

Cog.
Nä, är nog mest från bilderna i DD-91.

Är lite synd att det finns så lite finess i parodierna, att gå till minsta gemensamma nämnare är dels ganska plumpt, dels det som bidrar till att spelare hatar ankor.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Man kunde ge ankorna en bredare känsla än att de är "vresiga"; de är ett skingrat och orättvist behandlat släkte (är de det?), lagda åt mörka sinnesstämningar; melankoli, bitterhet, en känsla av att vara utvalda av ödet att lida och göra stora ting; isolation, nostalgi; och vrede, förstås. Då får spelaren själv välja känsla som man tampas med, och kanske också själv bestämma vilken del av ens sinne som brukar grumlas när den drabbar en: kanske blir man alltid nedslagen och trött på att kämpa i uppförsbacke och får nackdel på STY istället för INT, eller så har man en tendens att förlamas av tillvarons meningslöshet som man bara kan bekämpa med riktigt svart humor, vilket ger nackdel på KAR; jag kan inte reglerna; kanske blir detta för OP. Men det var en tanke.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,045
Man kan förstås diskutera balansering, men så obalanserad tycker jag nog inte Vresig är, särskilt om man använder regeln för pressade slag. Man kan tänka på Tillstånd som ett slags "KP" för pressade slag - eftersom ankan blir Arg (eller måste vara det innan) får den i praktiken ett mindre pressat slag än andra rollpersoner fram till nästa återhämtning.
I praktiken ser man väl alltid till att bli Arg genom att pressa först? Så den kostnaden är väldigt teoretisk.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Fast att få fördel är generellt bättre att få en fördel än att pressa eftersom fördel ökar chansen för drakslag och minskar chansen för demonslag. Att du dessutom inte kan pressa om du slår ett demonslag gör förmågan bättre att aktivera innan man slår hellre än att avvakta tills man pressat med arg.
 
Top