Ok, jag tänkte beskriva det stridssystemet jag använder i mitt rollspel "SammelSarium" och skulle gärna ha lite respons på det. Jag kommer dock inte ta med alla smådetaljer utan bara beskriva det i stora drag.
Först har vi det där med färdigheter, färdigheterna är på en skala i 1-10 där ett skicklighetsvärde (SV) på 1 motsvarar nån som nästan bara sett nån annan använda färdigheten medans 10 i SV motsvarar nån som är så skicklig att han/hon kan vara en legend på området. Alla vapen har en fast skada som räknas in när man ser hur stor skada man åstakommer.
Stridsrundan börjar som de flesta andra rollspel med ett initativslag som man slår med 1T6 (man använder nästan bara T6:or i mitt rollspel) och lägger till sin bonus om man har nån. Den som sedan vinner initativet får börja attackera. I grund och botten har man totalt de SV man har i vapnet att lägga på attacker och parader under stridsrundan, en vanlig krigare har runt 6 i sitt vapen. Man kan i princip lägga hur många SV som helst (som man har tillgängliga) i en attack men det är omöjligt att träffa med en attack på över 6 i SV då man för varje SV man lägger i attacken ska slå 1T6 och om två tärningar visar samma resultat missar attacken automatiskt, detta motsvarar att ju fler SV man lägger i attacken dessto kraftigare men mindre kontrollerad och långsammare blir den. Vanliga attacker brukar därför genomföras med 2-3 SV. När man valt hur många SV man lägger i attacken (innan man slår 1T6 per SV i attacken) så ska den som försvarar välja hur många SV han lägger på att parera attacken. När båda lagt sina SV slår man 1T6 per SV man lagt i attacken/paraden (man kan dock inte missa en parad lika lätt som man kan med en attack, man får även vissa bonusar på paradslaget) ifall den som parerar får lika högt eller högre än den som attackerar parerar man slaget helt och man slår om man skadar vapnet ifall attacken var kraftig nog. Annars tar man det tal som attackerarens slag översteg försvararenbs (börjare det bli virrigt nu?
) och gångrar detta tal med vapnets skada, ett bredsvärd har tex vanligtvis 4 i skada. Sedan slår man bara vart man får skadan. När detta är över får den som försvarade använda poäng som han har kvar i SV att göra en attack själv med på samma sätt och sedan växlar det på detta sätt tills båda parter har gjort slut på alla sina SV, då är det en ny runda och allt börjar om igen. Var detta väldigt krångligt att förstå?
"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
Först har vi det där med färdigheter, färdigheterna är på en skala i 1-10 där ett skicklighetsvärde (SV) på 1 motsvarar nån som nästan bara sett nån annan använda färdigheten medans 10 i SV motsvarar nån som är så skicklig att han/hon kan vara en legend på området. Alla vapen har en fast skada som räknas in när man ser hur stor skada man åstakommer.
Stridsrundan börjar som de flesta andra rollspel med ett initativslag som man slår med 1T6 (man använder nästan bara T6:or i mitt rollspel) och lägger till sin bonus om man har nån. Den som sedan vinner initativet får börja attackera. I grund och botten har man totalt de SV man har i vapnet att lägga på attacker och parader under stridsrundan, en vanlig krigare har runt 6 i sitt vapen. Man kan i princip lägga hur många SV som helst (som man har tillgängliga) i en attack men det är omöjligt att träffa med en attack på över 6 i SV då man för varje SV man lägger i attacken ska slå 1T6 och om två tärningar visar samma resultat missar attacken automatiskt, detta motsvarar att ju fler SV man lägger i attacken dessto kraftigare men mindre kontrollerad och långsammare blir den. Vanliga attacker brukar därför genomföras med 2-3 SV. När man valt hur många SV man lägger i attacken (innan man slår 1T6 per SV i attacken) så ska den som försvarar välja hur många SV han lägger på att parera attacken. När båda lagt sina SV slår man 1T6 per SV man lagt i attacken/paraden (man kan dock inte missa en parad lika lätt som man kan med en attack, man får även vissa bonusar på paradslaget) ifall den som parerar får lika högt eller högre än den som attackerar parerar man slaget helt och man slår om man skadar vapnet ifall attacken var kraftig nog. Annars tar man det tal som attackerarens slag översteg försvararenbs (börjare det bli virrigt nu?

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"