Nekromanti Skulle gärna ha lite respons på ett stridssystem

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Ok, jag tänkte beskriva det stridssystemet jag använder i mitt rollspel "SammelSarium" och skulle gärna ha lite respons på det. Jag kommer dock inte ta med alla smådetaljer utan bara beskriva det i stora drag.

Först har vi det där med färdigheter, färdigheterna är på en skala i 1-10 där ett skicklighetsvärde (SV) på 1 motsvarar nån som nästan bara sett nån annan använda färdigheten medans 10 i SV motsvarar nån som är så skicklig att han/hon kan vara en legend på området. Alla vapen har en fast skada som räknas in när man ser hur stor skada man åstakommer.

Stridsrundan börjar som de flesta andra rollspel med ett initativslag som man slår med 1T6 (man använder nästan bara T6:or i mitt rollspel) och lägger till sin bonus om man har nån. Den som sedan vinner initativet får börja attackera. I grund och botten har man totalt de SV man har i vapnet att lägga på attacker och parader under stridsrundan, en vanlig krigare har runt 6 i sitt vapen. Man kan i princip lägga hur många SV som helst (som man har tillgängliga) i en attack men det är omöjligt att träffa med en attack på över 6 i SV då man för varje SV man lägger i attacken ska slå 1T6 och om två tärningar visar samma resultat missar attacken automatiskt, detta motsvarar att ju fler SV man lägger i attacken dessto kraftigare men mindre kontrollerad och långsammare blir den. Vanliga attacker brukar därför genomföras med 2-3 SV. När man valt hur många SV man lägger i attacken (innan man slår 1T6 per SV i attacken) så ska den som försvarar välja hur många SV han lägger på att parera attacken. När båda lagt sina SV slår man 1T6 per SV man lagt i attacken/paraden (man kan dock inte missa en parad lika lätt som man kan med en attack, man får även vissa bonusar på paradslaget) ifall den som parerar får lika högt eller högre än den som attackerar parerar man slaget helt och man slår om man skadar vapnet ifall attacken var kraftig nog. Annars tar man det tal som attackerarens slag översteg försvararenbs (börjare det bli virrigt nu? :gremsmile: ) och gångrar detta tal med vapnets skada, ett bredsvärd har tex vanligtvis 4 i skada. Sedan slår man bara vart man får skadan. När detta är över får den som försvarade använda poäng som han har kvar i SV att göra en attack själv med på samma sätt och sedan växlar det på detta sätt tills båda parter har gjort slut på alla sina SV, då är det en ny runda och allt börjar om igen. Var detta väldigt krångligt att förstå?



"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Vad var det du sa om kaffe? Nej men du får ursäkta att jag inte ger någon konstruktiv kritk...lite dåligt med pigghet vid det här slaget...

Det där med att multiplicera skador tycker jag verkar skumt, då finns det diverse olika skador man inte kan få av olika vapen och om skadevärdet är högt kan man knappt göra låg skada.

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Nja, det beror på, man kan ta små skador om differensen är låg, men om man har ett vasst fett tvåhandssvärd (boffervarning?) så gör det för det mesta ont om man blir träffad. En sak som systemet gör är att man blir tvungen att tänka lite mer när man slåss och itne bara slå ett färdighetsslag som man gör i vissa, man måste tänka på hur pass aggresiv man ska vara och samtidigt måste man ha i bakhuvudet att ju aggressivare man är dessto minre poäng får man över till parader och vice versa. Saken är, strid är farligt och genom att multiplicera skadan så blir attackerna kraftigare ju mer stryka man lägger i dem fast det blir svårare att träffa med dem. Vad jag däremot inte förstod riktigt var vad du menade med "då finns det diverse olika skador man inte kan få av olika vapen" krossvapen tex har ju ett visst skadevärde fast skadan som tillfogas ränkas lite annorlunda än för ett tex huggvapen.

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Om jag säger så här...tvåhandsvärd har skademodifikationen
4 då kan man få 4 8 12 16 och så vidare i skada...det var så jag menade...hoppas jag inte missuppfattat något bara...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Nä, det stämmer väl (även om ett tvåhandssvärd inte har 4 i skada) vanligtvis kan en krigare ta runt 35-40 totalt i tex bröstkorgen, men skulle han ta så mycket i skada skulle han dö ganska omgående av blödningarna då bröstkorgen skulle ha ett dödligt sår, man har nämligen en total TP som endast sjunker av blödningar och det är när den når ett visst värde som man dör. Visst kan ju hoppen tyckasvara lite grova men det märks mest på kraftigare vapen, en dolk hgar tex vanligvis 2 i skada då blir ju hoppen lite mindre. Dessa "hopp" märks dock inte i själva striderna.

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Men kan intee ett tvåhandsvärd snudda vid en person? Att få 1 i skada borde nog vara möjligt på något vis...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Jopp det är sant, men en skada räknas inte som så mycket mer än en skråma förren man tagit över hälften av vad man har i tålighetspoäng i kroppsdelen, först då så börjar det komma allvarligare effekter, fram tills dess så är det bara skråmor

"En eldkastare som används av en halvcyborg i svart stålrustning och du kallar chronopia dåligt?"
 
Top