Skuggspel som dold fond till kampanj

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Jag skulle vilja ha hjälp med att skapa struktur och eventuellt regler för ett skuggspel till en kampanj jag ibland återkommer till att planera. Jag har följande skissade utgångspunkter:
- Skuggspelet ska vara en kombination av enkelt strategispel och rollspel, där spelarna spelar varsin maktspelare på en karta (Det glömda landet till Svärdets sång). "Skuggspel", som begrepp har jag tagit från det gamla DoD-äventyret Oraklets fyra ögon (jag har berört mina upplevelser av det skuggspelet i tråden Skuggspel i Oraklets fyra ögon) och det har även en ganska stor del i rollspelet Svavelvinter (som jag läser lite i ibland, men aldrig har spelat).
- Skuggspelet ska främst spelas asynkront online, typ i chat på Discord och/eller någon wiki-sida.
- Skuggspelet ska ge dynamik till spelvärlden och typ bränsle till mig som SL, när jag spelleder en kampanj för en vanlig spelgrupp, där spelarna spelar äventyrare. Det maktspelarna gör får genomslag i mina tabeller över slumpmässiga möten, typ.
- Det är bra om skuggspelet är kompatibelt med Svärdets sångs YZ-regler.
- Jag tänker typ att maktspelarna förflyttar trupper, skickar iväg folk på uppdrag, korresponderar med varandra, bildar allianser, spionerar, konspirerar och håller på, utifrån något slags resurshanteringssystem som gärna får gå ihop med reglerna för fästen som finns i Svärdets sång.
- Kanske att en runda i skuggspelet motsvarar en vecka i spelet.

Exempel:
Maktspelaren Zertorme får rapporter om att en grupp rokaorcher har korsat floden och börjat härja på Moldena-slätten, att älvestamlingarna återigen avstått att ansluta sig till hans armé och att stämningen är fortsatt spänd mellan de övertaliga galdanerna och de stolta kvarderna vid Eners pik. Sändebudet han skickade till fader Geno och Svartvingarna i Karnevera har fortfarande inte återvänt. Däremot skvallrar svartalferna i Hidamark om en alltmer aggressiv och besvärlig drake i bergen i skogens mitt. Zertorme beslutar sända trupper till Moldena för att försvara bönderna mot orcherna, ge upp sina försök med älvestamlingarna och skicka iväg en grupp galdaner till Karnevera för att kräva Svartvingarna på svar. Dessutom ger han sig själv iväg med ett följe till Hidamark för att förhandla om en allians med draken.

Ja, jag vet inte. Det här är nog inte så säljande som trådstart, men jag undrar väl typ följande:
1. Har du idéer om hur något sånt här skulle kunna funka?
2. Har du exempel på spel eller kampanjer som hanterar sånt här bra?
3. Vore det kul att spela en maktspelare i en sådan här kampanj, alltså lite oregelbundet asynkront via typ Discord.
4. Vore det kul att spela en äventyrare i en sådan här kampanj, medveten om att skuggspelet pågår i bakgrunden.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
1. Som ett brädspel, fast med lite SL-bedömning. Ge spelarna bestämda resurser, beskriv hur de funkar. Sätt någon slags begränsning också, att man får ge X order per runda (det behöver inte vara samma antal för alla spelare).
2. Är inte AWs fronter något åt detta hållet?
3. Ja!
4. Ja!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
1. Jag hade plankat Svavelvinters rakt av men du måste givetvis koppla det från spelarnas ödestärningar (slapa en separat pool). Jag försökte styra upp ett eget till Törnetronen och det blev så där (även om jag är väldigt nöjd i övrigt). Jag tror du antingen kan överföra nivåerna till MYZ eller kanske behålla som de är.
2. Nej, inte utöver ovan, speciellt inte om det ska involvera externa spelare.
3. Ja!
4. Jo, principiellt ja, fast jag tror mer det är kul för SL. För spelarna är det inte så viktigt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
4. Jo, principiellt ja, fast jag tror mer det är kul för SL. För spelarna är det inte så viktigt.
Det är ju en rätt stor apparat det här, tänker det är viktigt att detta faktiskt ger något för spelarna. Det tycker jag Svavelvinters skuggspel gör, men det funkade inte klockrent för oss när vi körde det. Värt att tänka igenom denna aspekt.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Det är ju en rätt stor apparat det här, tänker det är viktigt att detta faktiskt ger något för spelarna. Det tycker jag Svavelvinters skuggspel gör, men det funkade inte klockrent för oss när vi körde det. Värt att tänka igenom denna aspekt.
Ja, alltså jag tänker mest att det vore kul och kanske till lite hjälp för mig som SL. Jag hade ju fått uppleva världen som mer levande eftersom den hade utsats för fler oberoende viljor. Spelarna skulle vara ganska bortkopplade, i alla fall till en början, men eventuellt att vetskapen om att saker sker även utanför SLs kontroll skulle göra något för upplevelsen. Det hade ju gjort att de hade betraktat möten med företrädare för en maktspelare på ett annat sätt, att det finns en mer levande agenda bakom.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det är ju en rätt stor apparat det här, tänker det är viktigt att detta faktiskt ger något för spelarna. Det tycker jag Svavelvinters skuggspel gör, men det funkade inte klockrent för oss när vi körde det. Värt att tänka igenom denna aspekt.
Mja, det beror väl på vad ens ingångsvärde som SL är. För mig gav det ett stort mervärde i att spelet fick en egen dynamisk utveckling som inte byggde på mina idéer. Jag redovisade inget särskilt för spelarna, så det var väl vad jag tänkte på. Men med en ansats där allt är öppet kan ju det ändras.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
men eventuellt att vetskapen om att saker sker även utanför SLs kontroll skulle göra något för upplevelsen.
Ja, precis så jag tänkte på det.

I alla fall. Ett alternativ är väl att låta det vara metakunskap spelarna får. Det kan nog också vara kul, men kräver att det passar ens spelstil.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Jag tycker detta är en lysande idé. Har precis spelat klart Oraklets fyra ögon som spelare och paranoian samt vetskapen om att det finns spelare som styr saker vi ser i kampanjen var kittlande! Vi visste ju inte heller vem SL hade plockat in som skuggspelare. Var det någon vi kände? Vem kunde vi prata om äventyren med? Hur sopar vi igen spåren för att inte bli spårade så enkelt?

Jag tror absolut att med rätt grupp och rätt stöd kan en kampanj med skuggspel bara jättekul. Det gäller bara att alla är med på vad det innebär och att SL ger info till skuggspelarna. Bäst är ju om skuggspelarna inte heller känner de som spelar vanliga äventyrare, då kan de verkligen fatta beslut utan att råka få meta information om vad de haft för sig under sina spelpass
Värt att veta är väl att det blir mycket för SL att hålla koll på
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Ja, precis så jag tänkte på det.

I alla fall. Ett alternativ är väl att låta det vara metakunskap spelarna får. Det kan nog också vara kul, men kräver att det passar ens spelstil.
Som jag tänkt mig kampanjen för äventyrar-spelarna ska världen vara ganska dold. Äventyrarna är nya i landet, fog of war på kartan och ganska begränsad information om landets historia, nuläge och skuggspelare. Spelarna vet ungefär vad äventyrarna vet om landet. Däremot tänker jag att både äventyrar-spelarna och skuggspelarna ska vara insatta i upplägget, att det finns olika spelare bakom äventyrar-spelarna och skuggspelarna.

Korsades skuggspelarna och äventyrar-spelarnas vägar någonting när du körde Törnetronen? Hur hanterade ni det? Körde du Svavelvinter resurshantering rakt av för skuggspelarna?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Jag tycker detta är en lysande idé. Har precis spelat klart Oraklets fyra ögon som spelare och paranoian samt vetskapen om att det finns spelare som styr saker vi ser i kampanjen var kittlande! Vi visste ju inte heller vem SL hade plockat in som skuggspel are. Var det någon vi kände? Vem kunde vi prata om äventyren med? Hur sopar vi igen spåren för att inte bli spårade så enkelt?

Jag tror absolut att med rätt grupp och rätt stöd kan en kampanj med skuggspel bara jättekul. Det gäller bara att alla är med på vad det innebär och att SL ger info till skuggspelarna. Bäst är ju om skuggspelarna inte heller känner de som spelar vanliga äventyrare, då kan de verkligen fatta beslut utan att råka få meta information om vad de haft för sig under sina spelpass
Värt att veta är väl att det blir mycket för SL att hålla koll på
Ja, jag funderar också mycket på hållbarheten för SL och undrar om regler och struktur skulle ge mer stöd eller mer börda. Det hade ju gått att bara köra text och bedömningar om vad som är rimligt löpande.

När jag SLade O4Ö lät jag mina två bröder spela skuggspelarna men de tröttnade efter ett tag, troligen för att de inte fattade målet med skuggspelet. De har ju liksom ganska svårt att ”vinna” och ingen av dem spelar rollspel annars. Men det kan nog vara bra att tänka igenom och förklara syftet med skuggspelet och även formulera något slags (avlägsna) winning conditions.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Korsades skuggspelarna och äventyrar-spelarnas vägar någonting när du körde Törnetronen? Hur hanterade ni det? Körde du Svavelvinter resurshantering rakt av för skuggspelarna?
Nej ingenting. Jag var också tydlig mot dem att i spelet styrde jag deras SLP, de stod för de strategiska besluten och försökte vinna mot varandra (inte mot spelarna).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Det här känns superviktigt. Om jag skulle köra ett skuggspel skulle jag vilja att det kan både påverkar spelarna och vice versa, men att det inte ska kretsa kring spelarna, utan något större.
Ja, tänker också det som utgångsläge, men en möjlig utveckling i kampanjen kan ju vara att äventyrarna växer sig så mäktiga att de har betydelse för skuggspelet. Det kan till exempel handla om att de får tag på en eftertraktad artefakt, slår sig ner i ett strategiskt viktigt fäste eller får med sig ett stort följe. Längs vägen känns det oundvikligt att de skapar allianser och konflikter med vissa skuggspelares fraktioner.

Även oavsett det, tänker jag att det kan hända att skuggspelare och äventyrare förekommer i samma scener. Låt säga att äventyrarna exempelvis tar sig till Eners pik, där Zertorme från exemplet ovan håller till. Då är det ju inte bara företrädare för skuggspelaren de kan träffa, utan även självaste skuggspelaren.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Körde du Svavelvinter resurshantering rakt av för skuggspelarna?
Nä,jag hittade på en egen variant, men just det var ett sämre val. Det var enkelt för det matchade hur resurserna var fördelade i äventyret, men egentligen tror jag att mer tankemöda och en anpassning fullt ut till skuggspelet hade varit bättre.
 
Last edited:

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Bäst är ju om skuggspelarna inte heller känner de som spelar vanliga äventyrare, då kan de verkligen fatta beslut utan att råka få meta information om vad de haft för sig under sina spelpass
.
FYI: I ”originalskuggspelet”, dvs det jag spelade med min egen spelgrupp medan jag skrev Oraklets fyra ögon någon gång på bronsåldern, så fick skuggspelarna använda ev information de lyckats få reda på IRL i spelet. Det förklarades med att deras respektive spionnätverk hade lyckats fiska fram samma information. Originalskuggspelarna i Trakorien var: Shagul, Digeta Longa under Praanz da Kaelve samt Det heliga Kishatet. Resultatet blev mycket paranoia och många roliga situationer, såsom när någon försökte förklara varför han hade en Trakorienkarta med röda nålar uppe på ett skåp, eller när spelare tvingades bjuda spelgruppen på tårta efter att ha pratat bredvid mun.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Vad skulle ni vilja göra om ni vara skuggspelare? Kartan är indelad i hexagoner och områden och jag tänker att varje ”enhet” kan utföra en handling per runda (1 vecka). En enhet kan vara en spion, en trupp på tio soldater, eller liknande.

Exempel på handlingar:
- flytta enhet till ett angränsande område
- vakta/utforska/samla information (kan fokuseras på djupet i en hexagon, eller mer översiktligt i upp till 15 hexagoner)
- utföra uppdrag i hexagon (anfalla, stjäla ett föremål, lönnmörda, diplomatisk påverkansförsök, etc.)

Kommer ni på något annat som inte ryms inom kategorierna ovan?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
453
Location
Uppsala
Låter bra tycker jag, hur många handlingar per runda är det tänkt att varje skuggspelarna ska kunna göra? En per resurs eller ett drag per runda oavsett resurs?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Exempel på handlingar:
- flytta enhet till ett angränsande område
- vakta/utforska/samla information (kan fokuseras på djupet i en hexagon, eller mer översiktligt i upp till 15 hexagoner)
- utföra uppdrag i hexagon (anfalla, stjäla ett föremål, lönnmörda, diplomatisk påverkansförsök, etc.)
Det beror så klart på skalan, men jag skulle rekommendera ganska stora zoner rent geografiskt (snarare än enskilda hexrutor), speciellt om en runda med ett drag är en vecka. Och sen hålla på att alla åtgärder sker på den nivån.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Låter bra tycker jag, hur många handlingar per runda är det tänkt att varje skuggspelarna ska kunna göra? En per resurs eller ett drag per runda oavsett resurs?
Jag tänker en handling per resurs, men att många av resurserna används ganska passivt, typ ”vakta fäste” eller ”patrullera ett område”. De tuggar ju mest bara på.
Det beror så klart på skalan, men jag skulle rekommendera ganska stora zoner rent geografiskt (snarare än enskilda hexrutor), speciellt om en runda med ett drag är en vecka. Och sen hålla på att alla åtgärder sker på den nivån.
Ja, förstår hur du tänker. Det där med hexrutorna blir mest relevant vid posteringar vid strategiskt viktiga platser eller aktionerna jag nämnde ovan. Med risk för att spoila så är maktspelarna ganska intresserade av en del specifika objekt och det blir svårt att jaga dem med alltför stor skala. Eller har du någon bra idé?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ja, förstår hur du tänker. Det där med hexrutorna blir mest relevant vid posteringar vid strategiskt viktiga platser eller aktionerna jag nämnde ovan. Med risk för att spoila så är maktspelarna ganska intresserade av en del specifika objekt och det blir svårt att jaga dem med alltför stor skala. Eller har du någon bra idé?
Nej, bara så det inte blir för plottrigt (det var lite mitt misstag i Törnetronen) med för många enheter som ska göra olika saker och ges order som - om x händer gör si, men händer y gör så.
 
Top