Skuggspel i Oraklets fyra ögon

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,029
Jag började spelleda Oraklets fyra ögon (med Svärdets sång-regler) i torsdags. @Lemur och @Vulpe : SLUTA LÄSA!

Vi hann med spelöppningen. Både Bodonius och RhabdoRana-mördaren dog och rollpersonerna ska nu ta sig till Ranz. Inför fortsättningen håller jag på att sätta de sista bitarna för Shaguls och da Kaelves skuggspelare. Det är ganska roligt, men jag skulle gärna få hjälp med kreativ input i följande frågor:
  • da Kaelve vill förhöra personer som varit på Marjura om skeendena i samband med att de odöda vaknade. Han kommer komma i kontakt med vissa i Ranz, men planerar även att skicka ut spioner för att samla information. Jag har ju listan med SLPs från Svavelvinter, men vill fylla ut med ett gäng mer anonyma personer. RPna gjorde inte mer väsen av sig än att gruppens anka dödade jätten Råbald Niding när han försökte stjäla får söder om Arhem och gruppens dvärg högg nästan ihjäl Shulaban Ormtunga när han försökte ficktjuva honom. I övrigt höll sig Blatifagus i sin gruva med Cruri väcktes och intog Arhem. Ge mig ditt/dina vittnesmål tillsammans med information om vittnet.
  • Jag tänkte ge båda skuggspelarna information om vilka astrologer som blivit mördade och Shagulspelaren ska även få info om vilka han identifierat men ännu inte bockat av (Peatro Petralba och det blå barnet till exempell). Jag har stämningsbilderna från Fontra Cilor och Tigôld i början Oraklets fyra ögon, hovastrologen Miraklor i Fam Kvalvi och har även låtit astromatissan Sabarga vid akademin i Maravelda bli mördad innan spelet börjar, men skulle gärna samla fler uppslag. Hur kända tänker ni förresten att de vita, röda och gröna ögonen är?
I båda fallen handlar det alltså om att skapa ett buskage att gömma de viktigaste ledtrådarna i.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,992
Location
Ereb Altor
Ett första tips är att, om du inte redan gjort det, läsa romanerna. De ger betydligt mer kött på benen när det gäller intrigerna bakom skeendena.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,029
Ett första tips är att, om du inte redan gjort det, läsa romanerna. De ger betydligt mer kött på benen när det gäller intrigerna bakom skeendena.
Japp, läste de två första när de kom och har tagit lite inspiration därifrån i vissa delar. Exempelvis har två av rollpersonerna stött på Shagul vid dödsrikets sjö i mellanspelet (visst är det från romanerna?). Samtidigt vill jag hålla världen närmare originalet än romanerna (och Svavelvinter-rollspelet). Minns du någon astrolog som omnämns i böckerna? Har för mig att någon i Fontra Cilor omnämns.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,992
Location
Ereb Altor
Japp, läste de två första när de kom och har tagit lite inspiration därifrån i vissa delar. Exempelvis har två av rollpersonerna stött på Shagul vid dödsrikets sjö i mellanspelet (visst ör det från romanerna?). Samtidigt vill jag hålla världen närmare originalet än romanerna (och Svavelvinter-rollspelet). Minns du någon astrolog som omnämns i böckerna? Har för mig att någon i Fontra Cilor omnämns.
Jag har för mig att det sker lönnmord på Mereld. Men det var rätt många år sedan jag läste dem. Fontra Cilor känner jag absolut igen, men det är väl en variant på stämningstexten i O4Ö?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Ni tänker säkert på den oefterhärmlige Nastigast, som finns både i kampanjen och i romanerna.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,029
Ni tänker säkert på den oefterhärmlige Nastigast, som finns både i kampanjen och i romanerna.
Nja, Nastigast är ju röda ögat. Eventuellt tänker jag på Arnon dan’Arantra. Men det här är ett sidospår! Det är er Trakorien-fantasi jag vill åt! Uppslag som en SL i vanliga fall fixar själv, men som jag nu testar att outsourca, dels av lathet och dels för att jag tänker att det blir en härligt spretigare värld om idéerna kommer från olika personer. Och vittnesmål från Marjura också! Hur beskriver snapphanarna/fogden/bönderna de odödas invasion?

PS. För övrigt anser jag att DoD borde få ett eget underforum.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
Nja, Nastigast är ju röda ögat. Eventuellt tänker jag på Arnon dan’Arantra. Men det här är ett sidospår! Det är er Trakorien-fantasi jag vill åt! Uppslag som en SL i vanliga fall fixar själv, men som jag nu testar att outsourca, dels av lathet och dels för att jag tänker att det blir en härligt spretigare värld om idéerna kommer från olika personer. Och vittnesmål från Marjura också! Hur beskriver snapphanarna/fogden/bönderna de odödas invasion?

PS. För övrigt anser jag att DoD borde få ett eget underforum.
Ah just, du hade redan nämnt ögonen. Vad gäller vittnesmålen antar jag från vad du skrivit att allt de har att säga är att de döda intog Arhem. Det låter som den stora händelsen. Sedan kan man ju ha märkt att det var skumma våldsverkare och bråk i Arhem innan dess, och någon kan ha sett striden mot Råbald Niding. Där har du förstås något:

"Jag lovar! Det var en anka som slog ihjäl jätten! Nej, jag var inte full! Han var som en virvelvind av slag och hugg! Jag har alltid skrattat åt fjäderfäna, men nu förstår jag varför folk är så nervösa runt familjen Mogger!"

- Gumba daTrovlik, lavhuggare
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,029
"Jag lovar! Det var en anka som slog ihjäl jätten! Nej, jag var inte full! Han var som en virvelvind av slag och hugg! Jag har alltid skrattat åt fjäderfäna, men nu förstår jag varför folk är så nervösa runt familjen Mogger!"

- Gumba daTrovlik, lavhuggare
Perfekt! Precis det här! Mera mera!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,419
"Ja, det var jag som tände elden. Jag välte min middag, helt enkelt, eldfat och gryta, när jag så de där döingarna komma trampande. Det var ju uppenbart vad som skulle hända. Inashtar får dömma mig, jag tänkte inte låt mitt hem falla i de odödas händer. Min mamma har alltid sagt att vanliv är skapelsevidrigt, och jag kunde inte tåla tanken på att hennes gamla stuga skulle fyllas av liklukt!"

- Ionar, daglönare
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,992
Location
Ereb Altor
Astromatissa Ganarra da Soblaki, funnen död i sin säng. Blådnad hud och rosiga utslag längs vader och handflator. Dödsorsak okänd.

1:e Himmelske Observator vid Kejserliga Skådarkollegiet i Tricilve, Dandomar Blängbula, har avlidit efter fall från Andorobservatoriet. Vaka hålls i Ereshkigals tempel. Gråterskor ersätts med silver efter ljudlighet.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,029
Men hur kända tänker ni att ögonen är? Det blå känns det som att både Digeta longa och Shagul bör känna till, men hur är det med de andra tre? Skulle ni säga att de är…
1) allmänt kända?
2) lokalt kända, men kräver spioner på platsen för att lokaliseras?
3) dolda, det är i princip bara genom profetian de kan lokaliseras?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,992
Location
Ereb Altor
Men hur kända tänker ni att ögonen är? Det blå känns det som att både Digeta longa och Shagul bör känna till, men hur är det med de andra tre? Skulle ni säga att de är…
1) allmänt kända?
2) lokalt kända, men kräver spioner på platsen för att lokaliseras?
3) dolda, det är i princip bara genom profetian de kan lokaliseras?
Rätt okända, tror jag. Lokalt kända. Men Nastigast är väl gömd i den där dalen? Gröna ögat och vargen känns som riktiga doldisar. Varenda by med lite självaktning har ju en siare av något slag. Skulle tro att det finns flera hundra som är betydligt mer kända.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,501
Men hur kända tänker ni att ögonen är? Det blå känns det som att både Digeta longa och Shagul bör känna till, men hur är det med de andra tre? Skulle ni säga att de är…
1) allmänt kända?
2) lokalt kända, men kräver spioner på platsen för att lokaliseras?
3) dolda, det är i princip bara genom profetian de kan lokaliseras?
Nu kanske jag slår in öppna dörrar, hoppas inte det och jag ber om ursäkt i så fall.

Jag skulle rösta på alternativ 3. Utmaningen för dina skuggspelare är att förstå var ögonen kan finnas utifrån Vox Ranzina, men kanske kan Digeta Longa och RhabdoRhana/Shagul vara särskilt uppmärksamma på händelser som inte tillhör det vanliga? Hade jag spelat Shagul hade jag nog placerat ut Rhabdo-agenter i varje större hamnstad för att kunna fånga in information. Det sagt: om skuggspelarna skickar spioner till tex Tocmerskogen så kan de kanske lära sig mer än vad som redan är känt. Vissa lokala omständigheter spelar säkert in: tex lär det finnas folk i Björkrike som känner till siaren Nastigast.

Jag skulle ge skuggspelarna boken "Trakorien" som hjälp*, och därefter portionera ut rykten.

*https://sv.wikipedia.org/wiki/Trakorien
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,029
Nu kanske jag slår in öppna dörrar, hoppas inte det och jag ber om ursäkt i så fall.

Jag skulle rösta på alternativ 3. Utmaningen för dina skuggspelare är att förstå var ögonen kan finnas utifrån Vox Ranzina, men kanske kan Digeta Longa och RhabdoRhana/Shagul vara särskilt uppmärksamma på händelser som inte tillhör det vanliga? Hade jag spelat Shagul hade jag nog placerat ut Rhabdo-agenter i varje större hamnstad för att kunna fånga in information. Det sagt: om skuggspelarna skickar spioner till tex Tocmerskogen så kan de kanske lära sig mer än vad som redan är känt. Vissa lokala omständigheter spelar säkert in: tex lär det finnas folk i Björkrike som känner till siaren Nastigast.

Jag skulle ge skuggspelarna boken "Trakorien" som hjälp*, och därefter portionera ut rykten.

*https://sv.wikipedia.org/wiki/Trakorien
Ja, bra! De har fått tillgång till Trakorien och slår i den lite. Men visst har skuggspelarna bara tillgång till de allmänna verserna av Vox Ranzina, och inte de hemliga som innehåller informationen om ögonen?

EDIT: Eller nej, jösses, nu ser jag att en mördare kommer undan da Kaelve med en avskrift av de hemliga verserna!
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,501
Ja, bra! De har fått tillgång till Trakorien och slår i den lite. Men visst har skuggspelarna bara tillgång till de allmänna verserna av Vox Ranzina, och inte de hemliga som innehåller informationen om ögonen?

EDIT: Eller nej, jösses, nu ser jag att en mördare kommer undan da Kaelve med en avskrift av de hemliga verserna!
Jag gjorde samma överraskande upptäckt när jag skrev posten! 😮
 
Top