Nekromanti Skriver på Gaming as Women

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Gaming as Women är en nystartad blogg där ett antal kvinliga spelbloggare skriver artiklar om den analoga spelhobbyn (främst rollspel) från ett kvinnligt perspektiv. Däribland jag.

Min första artikel är uppe och heter:

Introducing sex (the sexy kind) into your role playing-games

Det finns en het bunt andra fantastiska artiklar också.

Är du själv intresserad att skriva för Gaming As Women är det enkelt. Du behöver vara kvinna eller transperson, skriva något och sedan skicka in matrialet genom att klicka "Contribute" i spalten till höger.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Verkar urnajs - och extra roligt att någon man "känner igen" är med och skriver också. Hur som haver ska jag ta och läsa sen vid bättre valt tillfälle, dvs. när jag har tid. Antar förövrigt att ni vill ha god spridning på detta?

/solvebring som i så fall gärna FB:ar, G+:ar, bloggar etc.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
solvebring said:
Verkar urnajs - och extra roligt att någon man "känner igen" är med och skriver också. Hur som haver ska jag ta och läsa sen vid bättre valt tillfälle, dvs. när jag har tid. Antar förövrigt att ni vill ha god spridning på detta?

/solvebring som i så fall gärna FB:ar, G+:ar, bloggar etc.
Ja! Sprid gjärna!
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Skitvettiga synpunkter, tycker jag; att ha mindre angst över att göra allt rätt från början och istället idka mer ödmjukhet efteråt.

Ett ytligt [ytlig makt - närvaro] men ständigt dilemma när man skriver spel är ju vilket pronomen som ska användas i reglerna. Här vet jag att många helt enkelt har kört sannolik målgrupp rakt av. En annan vanlig grej är ju SL hon och resten han. Finns hon rakt igenom någonstans? Hen finns väl knappast i publicerade spel, eller?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Zimith said:
Hen finns väl knappast i publicerade spel, eller?
Indierollspelet Shock: Social Science Fiction använder motsvarande på engelska.

Shocking Gender: Shock: uses genderless personal pronouns when the gender of a person — a character or a player — is unknown or is irrelevant. In these cases, Shock: uses the genderless personal pronouns preferred by many contemporary gender theorists, using “zie” instead of “she” or “he”, and “hir” instead of “he” or “she”. If this is disorienting to you, that’s what a Shock is. If it’s not, you’ll feel right at home playing the game.”
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
En av mina andra poänger är att många försöker, gör fel, men blir väldigt brända när de gjort ett försök, och sen får en kritik på någon punkt där dom misslyckats.

Och blir jättearga och besvikna över att deras försök inte togs emot på det sätt de ville.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Bra artikel som på ett bra sätt beskriver problemen man kan stå inför när man skapar något.

Jag håller med i det stora hela. Problemet är ju att man får feedback efter att man är färdig. Det är väldigt svårt att ändra då utan att förmodligen försämra saker och ting. Att skriva saker tillsammans med sina fans/kritiker är oftast en ganska dålig idé.

Sedan kan jag ibland tycka att det är väldigt svårt att göra alla glada. Om jag vill lägga in skurkar som har en kultur som är baserad på kannibaler på Papau Nya Guinnea så kommer folk att se rasismen trotts att jag baserat det på verkliga företeelser och lägger in det i en fiktiv kontext.

Någonstans måste det sluta vara mitt problem och börja bli deras. Läste för länge sedan en recension av filmen (inte TV-serien) Stargate. I den så skrev recensenten att filmen hade gjorts av Amerikaner för att "rättfärdiga" invasionen av Irak. Detta var alltså efter Desert Storm och inte Iraqui Freedom.

Storyn som bekant handlar om fiktiva rymdvarelser som påminner om gammelegyptier och som till större delen spelas av latinamerikaner och svarta ifrån USA. I det fallet ser jag det snarare som att det är recensenten som är generaliserande och har en skev världsbild än författarna av det fiktiva verket.

Därmed inte sagt att jag tycker att det är någon särskillt bra film.

Så det är också viktigt att kunna sovra i vad man tar till sig och vad man avfärdar som dumheter.

Detta är alltså inte en kritik mot din artikel utan min egen spontana tanke som kom upp när jag läste den. :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Slutet är på tok för långt. De kunde verkligen ha speedat upp det så hade det blivit mycket mer spännande. Men det är ju jävligt OT.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Artikeln är intressant och ger intressanta vinklar hur man kan använda sex i game. Problemet är att sex är det som företeelse är väldigt laddat. Att flyktigt beskriva en sexuell relation eller en sexuell handling kan funka men om man tänker använda sex på ett mer intimt plan ställer det stora krav på gruppen.

Så långt generellt, när det gäller genus och heteronomrativitet vet jag av erfarenhet att sexuella teman är knixigt, i alla fall i samtliga grupper jag spelat med. Svårast är det mellan män, eftersom då hamnar ett brott mot heteronormen i luften, och det är ofta väldigt laddat. Mellan kvinnor och män blir mycket å andra sidan väldigt lätt sexualiserat.

Oavsett könssammansättningen i gruppen spiller sexuella teman ofta över på metaplanet och det känns i luften att spelare börjar ställa sig frågor som "spelar han rollspel bara eller vill han faktiskt ligga?!" och det kan fetstöra spelet tycker jag.

Ett stort problem mellan heterosexuella kvinnor och män är att relationen rent strukturellt är sexualiserad och det ställer till det på många sätt, även i spel. Det är också en av anledningarna till att en del manliga spelgruppen inte vill spela med kvinnor, eftersom det plötsligt adderar sex på agendan, och då måste plöstligt alla tvätta sig och göra sig till. Nu spårar jag ur märker jag.

Sex i rollspel är två saker, drama, precis som artikeln beskriver, men då behövs ofta en katalysator in, som humor, annars kan det bli jobbigt. Det kan också vara ett sätt att provocera; när jag vill att det ska bli jobbigt, för att det är kul med jobbigt ibland. Sex kan väl också funka om det inte gör något om man spiller det på spelbordet; man kanske redan är skitkåta på varandra!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Zimith said:
Artikeln är intressant och ger intressanta vinklar hur man kan använda sex i game. Problemet är att sex är det som företeelse är väldigt laddat. Att flyktigt beskriva en sexuell relation eller en sexuell handling kan funka men om man tänker använda sex på ett mer intimt plan ställer det stora krav på gruppen.

Så långt generellt, när det gäller genus och heteronomrativitet vet jag av erfarenhet att sexuella teman är knixigt, i alla fall i samtliga grupper jag spelat med. Svårast är det mellan män, eftersom då hamnar ett brott mot heteronormen i luften, och det är ofta väldigt laddat. Mellan kvinnor och män blir mycket å andra sidan väldigt lätt sexualiserat.

Oavsett könssammansättningen i gruppen spiller sexuella teman ofta över på metaplanet och det känns i luften att spelare börjar ställa sig frågor som "spelar han rollspel bara eller vill han faktiskt ligga?!" och det kan fetstöra spelet tycker jag.

Ett stort problem mellan heterosexuella kvinnor och män är att relationen rent strukturellt är sexualiserad och det ställer till det på många sätt, även i spel. Det är också en av anledningarna till att en del manliga spelgruppen inte vill spela med kvinnor, eftersom det plötsligt adderar sex på agendan, och då måste plöstligt alla tvätta sig och göra sig till. Nu spårar jag ur märker jag.

Sex i rollspel är två saker, drama, precis som artikeln beskriver, men då behövs ofta en katalysator in, som humor, annars kan det bli jobbigt. Det kan också vara ett sätt att provocera; när jag vill att det ska bli jobbigt, för att det är kul med jobbigt ibland. Sex kan väl också funka om det inte gör något om man spiller det på spelbordet; man kanske redan är skitkåta på varandra!
Massa bra och intressanta saker skrivna, men jag tror också att det problem du skriver till viss del är övergående.

Det är alltid jobbigtatt spela sårbara saker, men efter mycket övening blir sex inte jobigare än andra sårbara saker.

Det är lite som när man tränar kampsporter där man väldigt nära. Det blir väldigt jobbigt och sexuellt att ligga mellan någon annas ben i början, och homoerotisk osv. Men det går över. Det avdramatiseras och avsexualiseras i någon mening efter ett par år.

Liksom.

 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
w176 said:
Det är lite som när man tränar kampsporter där man väldigt nära. Det blir väldigt jobbigt och sexuellt att ligga mellan någon annas ben i början, och homoerotisk osv. Men det går över. Det avdramatiseras och avsexualiseras i någon mening efter ett par år.
!
Min erfarenhet är tvärtom; att kampsport är otroligt avsexualiserat från första stund, även om man har folk mellan benen. Lustigt hur det kan skilja sig...
 
Top