Skriv braare!

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
För att lära sig, i alla fall. Mindre är bättre när det kommer till publikation.

"Jag skrev detta brev längre än vanligt, eftersom jag inte hade tid att skriva det kortare.”
—Blaise Pascal
Haha, jag såg samma citat i förra veckan, men då saxat ur ett brev från Mark Twain : )
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Supermycket +1 på alla dessa:

Och gärna utanför din comfort zone. Vill du skriva fantasy bör du läsa annat än fantasy.
Jag vill puffa lite extra för berättelsestruktur som ett effektivt redskap
Ibland visar det sig att kartan är fel. En scen blir kanske kortare eller längre än man planerade - och då är det ofta den fiktiva verkligheten som är rätt.
Vad man kan göra för att få syn på hur väl texten flyter är att högläsa den och lyssna efter var den låter behaglig och varierad samt var den blir trög, hackig, invecklad eller otydlig
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Något som jag tror är underskattat är att skriva med ett syfte, alltså att publicera. 95% av arbetet kommer de sista 5% av jobbet. Om det makar sense. Och skriver man inte för att verkligen göra något klart-klart kommer man aldrig göra det jobbet, och tror man är färdig lååångt innan texten är klar.

Vill man lära sig skriva, ordentligt, måste man sitta med omskrivning efter sur omskrivning, jobbiga läsar-kommentarer, grammatikfel man inte själv riktigt förstår. Det är de sista fem procenten som man lär sig, eftersom man då är förbi gränsen för vad man relativt enkelt klarar av att göra på egen hand.

Att skriva mycket handlar om två saker: att skriva utan inspiration eller ork och att prioritera skrivande före sömn, häng med familjen, vila, läsa bok etc. Det är ett val, att gå ner i gruvan och mala ner sitt välmående. Om man nu vill det.

Kan väl också lägga till att det är diamant att hitta en mentor som tror på en och samtidigt kritiserar ens texter. Svårfunnet.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Sen är det bra att läsa också. Och gärna utanför din comfort zone.Vill du skriva fantasy bör du läsa annat än fantasy.
Det här är ett av GRRMs råd till presumtiva författare. Jag försöker följa det, till oklar nytta.

Jag hörde om en amerikansk redaktör som alltid valde en stark berättelse framför ett bra språk. Språket, menade hon, kan en duktig redaktör fixa. Men en haltande historia är mycket svårare att reparera.
Dag Örhlund driver denna tesen i boken Skriv din bok och sälj den.

En annan sak är att försöka hitta sina språkliga hangups, sånt i sina texter som man inte ser. Innan jag skickar in mina texter till vem som nu har köpt dem kollar jag alltid 1) att de första orden i varje stycke inte är detsamma som i de närmast föregående och efterföljande, samt 2) skriver bort så många "hade", "skulle" och "som" som jag kan, eftersom jag tenderar att upprepa inledningar på stycken och använda just de orden väl mycket.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Att skriva mycket handlar om två saker: att skriva utan inspiration eller ork och att prioritera skrivande före sömn, häng med familjen, vila, läsa bok etc. Det är ett val, att gå ner i gruvan och mala ner sitt välmående. Om man nu vill det.
... eller lura någon att köpa ens texter, för då är att skriva ens jobb och man kan bli bättre att skriva på arbetstid.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
2) skriver bort så många "hade", "skulle" och "som" som jag kan, eftersom jag tenderar att upprepa inledningar på stycken och använda just de orden väl mycket.
Sedan finns de där sakerna man inte tänker på om man inte är proffs - en amerikansk redaktör berättade hur en av sakerna hon gjorde oftast var att ge sig på en "which hunt".

George R. R. Martin använder ordet "niello" (en sorts emaljering) kanske ett halvdussin gånger på 1000 sidor i A Dance With Dragons, men det är ett tillräckligt ovanligt ord för att man ska börja studsa på det och få det att kännas som att det är ett ord författaren just upptäckt och tänker använda. Sådant måste man nog ha ett analysverktyg för att riktigt märka själv.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
har man satsradat, haft många korta eller långa meningar med liknande struktur i rad, upprepat vissa ord, skippat bindeord, gjort innehållsliga hopp mellan meningar, presenterat information i fel ordning, inlett flertalet meningar på liknande sätt, etc.?
Just detta med textsammanhang och informationsstruktur är något ovana skribenter ofta har problem med, i min erfarenhet som universitetslärare.

Det är såklart viktigare i vissa typer av text (t.ex. resonerande, akademisk prosa), men ett omotiverat ämnesbyte eller en oklar syftning kan väl vara nog så förvirrande även i en skönlitterär text eller en rollspelsbok.
 
Last edited:

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Himla bra tips! En lektor i svenska föreslog en gång att man skulle skriva ut sin text på papper och sedan högläsa den samtidigt som man gick omkring. (Se till att ingen ser dig, annars lär de ringa 112) Det är hursomhelst ett ganska bra tips för att hitta svaga delar i en text. (Vilket Gnomvid skrev, läs den posten!)

Ett roligt test kan vara att skriva en text och sedan vända på den! Dvs att du börjar med det som kommer sist. Det kan vara bra för att lättare se vad som är huvud och bisak.

En annan övning kan vara att testa att ta bort varannan mening och se om man ändå förstår textens budskap. (Det här skrev Sinisa, tack!)

Jag tycker också att det många som skriver rollspelsrelaterad text (kampanjkrönikor, regler, äventyr, världsbeskrivningar, mm) vinner på att tänka att läsaren först och främst ska förstå vad du vill ha sagt. Jag tror att vi är många som blir bättre författare genom att vara tydliga, innan vi blir lästa för vår spännande intrig, vårt roliga regeltillägg och vår fantasieggande spelvärld.

(Den här lilla texten har jag ändrat tre gånger. Den skulle kunna ändras många gånger till, men nu får det räcka. :))
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Undrar om det inte var Neil Gaiman som hade två stycken:

1. Write
2. Finish what you write

Just att skriva färdigt saker, oavsett om det är dikter, noveller, romaner, matlagningsrecept, eller vad som helst, gör att du inte bara tränar på att börja skriva utan även på att ta dig förbi idétorka och att göra klart saker.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag vill puffa lite extra för berättelsestruktur som ett effektivt redskap för att själva berättelsen - inte språket - ska bli vassare.
Det här är en sån sak jag ställer mig kluven till. Dramatiska kurvor, treaktsstruktur, etc., törs jag påstå gör nästan mer skada än nytta i det långa loppet. Risken är alltid att det blir en krycka istället. Eller kanske ett stödhjul iofs?

Börja där. Kom bara ihåg att ta av stödhjulen med tiden. :)
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Få ur dig ett utkast och stå ut med att det inte blir så bra som du har tänkt dig. Bearbeta sedan texten. Inte en gång, utan många gånger. Då blir texten bättre. Även när det har känts svårt i början. Uthållighet är en dygd. Att skriva handlar till stor del (rent tidsmässigt) om att orka bearbeta.

Våga vara tjatig när du skriver utkast. Det finns kanske något specifikt du vill få ur dig. Var rädd om det, undersök det. Love your darlings. Pröva olika lösningar. Störande upprepningar kan du stryka senare. Stå ut med att det kan ta tid att få fram det som är viktigt.

Det är bra att lyssna på vad andra säger om det du skriver. Det som är självklart för dig är kanske inte det för andra. Men tänk också på att det är DIN text. Var dig själv trogen. Du behöver inte behaga andra. Om du står fast vid det som är viktigt för dig så mår du i längden bättre, även om det på kort sikt kan vara tufft att möta motstånd. Skrivande är oftast inte ett grupparbete. Det är du som skriver och ser till att texten blir klar.

Fundera på vad som ger dig skrividéer och på vad som faktiskt är en bra idé. Det går att öva upp den förmågan. Att samla idéer ingår i arbetsprocessen. Utmana dig själv, pröva olika perspektiv, tänk tvärtom. Skriv ner dina idéer i telefonen eller i en liten anteckningsbok som du kan ha med dig. Lägg tid på att arkivera och strukturera dina idéer. Se dem som resurser.

Jag talar alltså här om olika former av personligt skrivande. Har i mer än 20 år skrivit och sålt hundratals texter av olika slag. Det betyder inte att jag alltid har rätt, men jag vet åtminstone hur jag själv reagerar på skrivandet som process. Förhoppningsvis kan andra ha glädje av mina erfarenheter.

Edit: Skriver man på uppdrag av någon annan kan skrivprocessen förstås se ut på andra sätt. Att det kan finnas specifika önskemål från beställaren är svårt att bortse ifrån, särskilt när pengar är involverade. Men jag tror att man ändå i längden behöver bottna i sitt eget skapande.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Det här är en sån sak jag ställer mig kluven till. Dramatiska kurvor, treaktsstruktur, etc., törs jag påstå gör nästan mer skada än nytta i det långa loppet. Risken är alltid att det blir en krycka istället. Eller kanske ett stödhjul iofs?

Börja där. Kom bara ihåg att ta av stödhjulen med tiden. :)
Jo, det är nog många som tänker så. Jag läste någon litteraturkritiker för länge sedan som sammanfattade det med ”ju mer handling, desto sämre litteratur.” Men jag tycker att vi har tagit oss runt den grejen. Det finns ingen motsättning längre. Biljakter och utforskandet av ett inre mörker kan samsas på sidorna.

Färdiga berättelsestrukturer låter kanske som ”paint by numbers,” men de fyller en viktig funktion. Annars skulle inte nästan varje bestseller använda sig av dem. De flesta av oss lägger inte ens märke till strukturen, så länge genren, exakt vad som händer eller stämningen skiljer sig åt.

Om strukturerna används okreativt blir det så klart sjukt tråkigt. Hjärnan/själen stänger ner när den bara serveras det förväntade. Men de är inte burar för skribenten, utan ett slags opålitliga vildmarksguider. Det gäller att hålla koll på när de hjälper och när de stjälper berättelsen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Färdiga berättelsestrukturer låter kanske som ”paint by numbers,” men de fyller en viktig funktion. Annars skulle inte nästan varje bestseller använda sig av dem.
Det här tycker inte jag är sant, dock, ur ett rent analytiskt perspektiv. Många gånger går ju strukturer att applicera lika bra i efterhand oavsett om författaren alls brydde sig i skrivande stund. Användes egentligen strukturen då? (Varför jag hatar bokstavliga tolkningar av monomyten.)

Sen blir ju “alla bestsellers”-argumentet lite som att säga att alla rollspel borde använda 5E-regler, för de är störst. :)

Sen, använd strukturer om det hjälper dig skriva klart saker.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Undrar om det inte var Neil Gaiman som hade två stycken:

1. Write
2. Finish what you write

Just att skriva färdigt saker, oavsett om det är dikter, noveller, romaner, matlagningsrecept, eller vad som helst, gör att du inte bara tränar på att börja skriva utan även på att ta dig förbi idétorka och att göra klart saker.
Tror det var Georg RR Martin som gav det som tips ;)

Edit: Alltså det här var ju ett dåligt skämt om att Martin aldrig skriver färdigt sin serie, men skämtet var inte bara dåligt, det funkar ju inte att skriva ironiskt i text såhär. Så sorry för ot.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag läste någon litteraturkritiker för länge sedan som sammanfattade det med ”ju mer handling, desto sämre litteratur.”
Det här är en huvudanledning till att jag helst läser genrelitteratur. Jag tycker om handling och världsbygge, och det är där man hittar det. Saker med en massa symbolism blir mer bara att lösa rebusar. Visst, det går säkert att sortera ut vem som är en allegori för vilken del av det turkiska samhället i Orhan Pamuks Snö, särskilt om man frågar någon annan, men orka liksom?
 
Top