Skriv braare!

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag brukar tänka att dagdrömmar är en viktig del av researchen för fantastik.
Jo, men jag tror också att det är bra att ha något att dagdrömma kring. Ofta behövs någon typ av överraskning eller motstånd i den kreativa processen. Det kan man få om man läser på och sätter sin in i ett visst ämne. Jag förstår att det kan låta lite trist och skolaktigt, men vet man något om hur exempelvis korruption fungerar i olika verkliga samhällen så kan den korruption man hittar på bli mer mångfacetterad och intressant.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Jo, men jag tror också att det är bra att ha något att dagdrömma kring. Ofta behövs någon typ av överraskning eller motstånd i den kreativa processen. Det kan man få om man läser på och sätter sin in i ett visst ämne. Jag förstår att det kan låta lite trist och skolaktigt, men vet man något om hur exempelvis korruption fungerar i olika verkliga samhällen så kan den korruption man hittar på bli mer mångfacetterad och intressant.
Jag håller med fullständigt. Dagdrömmar behöver varierad näring från verkligheten för att fortsätta utvecklas.

Och jag tycker det är en av de riktigt stora fördelarna med att skriva. Man får liksom frikort att djupdyka i vilket obskyrt ämne som helst, besöka märkliga platser, spendera obegränsad tid i arkiv och göra roliga studiebesök. Säger man ”Jag gör lite research för en bok/artikel” så är folk ofta både förstående och hjälpsamma.

Så fram för mer research - och mer dagdrömmeri.
 
Top